AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.541

Krånglande ventillyftare på E60 (523 -06)

go
198
gokar
430dA -16
Hej!

Jag har köpt en 523 -06 som har gått 4000 mil, när jag hämtade den på bilfirman så tickade en ventillyftare, är det något man bör vara oroad över?

Köpte bilen på bilia och bilen hade varit in på service på bmw innan jag fick den...åkte på bmw och en mekaniker lyssnade på ljudet och han varmkörde den och då tystnade lyftaren efter kanske 5minuter. Enligt mekanikern så kan lyftarna krångla om bilen startas och stoppas utan att bli varm om det händer flera ggr på raken...

BMW bytte inte olja på servicen eftersom indikatorn visar att det är 1300mil kvar, ingen stämpel finns i serviceboken så förmodligen har tidigare ägare bytt olja hos någon annan än bmw...korkat eftersom det är fri service...för det kan väl inte vara så att med longlife oljan så kan bilen köras över 3000mil innan oljebyte?

Kan en annan verkstad än bmw resetta oljeservice indikatorn på E60?

Hur funkar indikatorn på E60, känner den av kvaliten på oljan eller är det en "dum" uträkning baserad på bränsleförbrukning?

Vet någon hur rostskyddsgarantin funkar på E60, kräver den någon inspektion första 2 åren?.....

Många frågor men hoppas jag får några svar i alla fall...
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Byt olja och filter själv!

Jag har aldrig köpt en beggad bil utan att byta alla oljor (Motor, slutväxel, växellåda), alla filter och tändstift. det första jag gjort. Oavsett miltal eller skick!

Ang reset, det kan vem som helst göra, även du om du vill :)

Indikatorn är dum, ja.

Rostskyddsgaranti. Antar att man bör följa Vehicle check punkten i serviceprogrammet. Se på idriven.

Kan inte mycket om detta men en ventil som tickar på en 06 som gått 4000 mil kan ju inte vara rimligt.

Om bilen stått typ flera månader, ja kanske, men inte bara för att den startas och stoppas utan att bli varm.

Jag hade en 540 som stod i ett halvår, startade den ibland och den tickade i kanske 20 sekunder sen blev den tyst. Det var en 93:a

2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

Gällande rostskyddsgarantin så vet jag inte om den skall kontrolleras mer under servicen. Du har 10års rostskyddsgaranti på bilen För att den skall gälla så måste bilen servas på en auktoriserad verkstad.

Serviceintervallet räknas ut på bränsleförbrukningen.

Är inte fel att göra ett extra oljebyte. Köp olja och filter och gör servicen själv. Bry dig inte om att nolla indikatorn. Serva sedan bilen när den indikerar för detta.

//Håkan
go
198
gokar
430dA -16
Ja, jag tänkte byta olja och filter om inte bmw vill göra det om jag försöker tjata...
Enligt killen på bmw verkstan så kan lyftarna hänga sig helt om man startar o stoppar bilen flera ggr...händer enligt honom ibland på verkstan och då kan det vara omöjligt att få igång bilen, hände en gång på min 95:as 520 men trodde att såna problem var fixade på nyare bilar..

Väldigt märkligt att man ska kunna resetta olje service checken själv, då kan ju den som säljer bilen göra det och påstå att den är nyservad...

NPe, hur resettar man på E60 (tänker inte göra det men kan vara kul att veta..)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk Länk

Mvh
go
198
gokar
430dA -16
Får verkligen hoppas att jag inte har samma fel som 325 motorerna har...523 är i och för sig en 2.5 liters motor..

Antar att såna här motor reparationer kräver nybilsgaranti, den är ju bara i två år så har man otur sitter man illa till nu...oljudet har bara hänt en gång hittils på kanske 10 kallstarter så jag får hålla tummarna..
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag menade absolut inte att skrämma upp dig, men byt olja + filter snart och fortsätt vara observant på om ticket återkommer.

Länk

Mvh /Robban
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Jag är inte den oroliga typen, så jag skulle vänta och se. Jag har väldigt svårt att tro att något är fel, utan troligen beror tickandet på att bilen har stått länge och däremellan körts bara några meter. Ta ut den på en riktig varmkörning, testa och kör 5-10 mil så ska du se att tickandet försvinner.

Jag ser inte heller någon anledning att byta olja, för oljan som finns i bilen klarar serviceintervallen utan problem.

Mvh Johan
go
198
gokar
430dA -16
Tickandet har försvunnit, det har bara hänt en gång och det var när jag hämtade bilen...lite ironiskt ändå...

Kan tänka mig att den stått mycket några månader, men när jag provkörde den så gick den hur tyst som helst och det blev en rätt lång åktur...

Hur många mil är ett normalt oljeservice intervall på en 523 om den går mest landsväg, kan tänka mig att den bara drar typ 0.80 milen då, blir det 3750 mil??
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
3000mil kan du räkna med.
pr
259
protos
E60 520I-04
Är det inte 2500mil eller 2år beroende vilket som först uppnåtts.
Det står det varje gång jag hämtat bilen efter service
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Serviceinidkatorn räknar förbrukad liter bensin inte kilometer. =2500 liter bensin kan man komma över 3000 mil på. Uppnås inte detta så är det 24 månader för oljeservice om jag inte mins fel.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Serviceindikatorns princip är inte alls så dum. Mängden förbrukat bränsle varierar som bekant stort med bilens körsätt, busar man mycket eller kör mycket i stan, många kallstarter osv så får man serva oftare. Kör man lugnt och mycket landsväg, färre kallstarter osv så mår motorn bättre, man kommer längre mellan serviceintervallerna osv.
Att det går att nollställa serviceindikatorn utan att anlita verkstaden (om man vet hur) eller utan att behöva köpa speciell utrustning är standard på alla nyare bilar. Det är dock inget som finns beskrivet i instruktionsböckerna eller som det är meningen att ägaren själv skall greja med. Verkstäderna har ju alltid kunnat fixa detta, och visst kan man fuska utan att byta olja osv, men det går ju att kolla genom att dra i stickan, det finns nog värre saker som man fuskar med.

FP
Glömde: Ventillyftare som tömmer sig på olja händer ibland, precis som beskrivs av verkstaden ovan. Det är detta som händer ibland när motorn ibland verkar nästan kompressionslös, surar ner sig och inte startar. Enstaka lyftare med tillfälligt dålig fyllning ger tickande ventiler, det försvinner efter en stunds körning, vissa oljor tenderar också att lättare ge tickande lyftare kortvarigt efter start.

FP
go
198
gokar
430dA -16
Tack folke, blir något lugnare nu...

Pratade även med min syrras kille som är bilmek på volvo och han tror inte heller det är något problem
go
198
gokar
430dA -16
Åkte in på BMW i solna idag och till min lättnad så kunde de se i sitt system att bilen varit inne på oljeservice vid 2800mil.....
Tydligen hade inte den som servade bilen serviceboken med sig...

Får se om man byter olja ändå, fast nu har jag ingen brådska känns det som..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.