AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
437

M5 3.6 1989 fel...

Hallå!

Vilka är dom vanligaste felen på en sådan här bil som kan vara förödande för plånboken?
Bilen har gått knappt 19 000 mil och är enligt säljaren fullservad. Frambromsar är nyligen bytta......
Har hört att dämparna kan ta slut och att dom inte är särkildt billiga, kan man byta till andra dämpare utan nivåreglering (det är väll det bak eller?), tex nått väghållningskit, pris på sådant ungefär?
Vilket är det vanligaste felet för att den inte går igenom besiktningen? Dåliga avgaser? Vad brukar spöka då?

Mvh
Patrik 325i -92
Sprucken topp är det absolut dyraste, men kanske inte så vanligt. Original dämparna är dyra, men fram dämparna är vanliga olje dämpare, medan bak har nivåreglering, mina funkar perfekt och jag tror inte det är så vanligt med problem där. Ta bilen på avgastest före du köper så behöver du inte oroa dig om det.

Anledningen varför människor är så "rädda" att köpa BMW M modeller är antaqgligen p.g.a. att de är mycket myt omspunna... Tillförlitligheten är nästan om inte lika bra som de andra modellerna.

Finns ju massor med andra fel än dom vanliga, jag råkade ut för generator problem samma vecka jag köpte bilen, tur nog så gick det på bilfirman, men annars kostar generator massor. Alla delar är dyrare än till andra modeller bl.a. p.g.a. att M5'an har aluminium delar i chassiet -där 535, 525 osv har gjutjärn.

Lycka till, men kolla alltid bilen noga. Om du känner någon som ägt en likadan bil och har erfarenhet av den så ta honom med vid kontroll av bilen.

Support Your Local Big Red Machine!
-or else-
NOMADS FINLAND
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!
Kan väl börja med o säga att jag personligen inte har erfarenhet av M5:an.
Som ovanstående talare sagt så är det mycket lämpligt att ta ett avgasprov för att se om alla värden håller sig inom gränserna,annars kan det bli dyrt.

Hörde om en som hade vibrationer i sin 89:as M5 och bytte kardanaxeln=8000kr.
Stötdämparna till M5-89 fram gick lös på 2700kr/stycket(original) när jag hörde mig för sist.
Bak med nivåreglering=ca5000kr/st(original).
Du kan ju istället för nivåregl.dämparna köpa från BMW 540 och komma billigare undan.
OBS! Se absolut till att avgassystemet är i ett perfekt skick annars blir det väldigt dyrt,om du inte kan köpa annat än original(eller är svetskunnig).
Finns ju iofs på Ferrita i Köping att inhandla för en mindre peng.

Topprenovering kan lätt springa upp i 60000kr.

Ett prisexempel på KOMPLETT avgassystem inkl kattar o grenrör + bakre burk(original)=51300kr.
Bakre burken gick på 11500kr.
Kattarna på 15800kr
Grenrören(2st enheter)=24000kr.

Som skrevs tidigare kolla bilen VÄLDIGT noga innan du slår till...Underhållet kan sticka iväg åt Ferrarihållet med lite otur.

Mvh Janne.
Ok, tack för det.
Då tänker jag absolut inte köpa den om det inte är fina avgasvärden iallafall!

Mvh
Patrik 325i -92
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.