AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.467

Förbrukar 1/2 liter Kylarvätska på 100 mil, vad kan vara fel? 540 E39

Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej alla entusiaster.

En god vän till mig har ringt och bett om hjälp. Han har en 540 touring årsmodell-98 som förbrukar c:a 1/2 liter kylarvätska på 100 mil. Han har varit hos en verkstad som har provtryckt systemet och de hittar ingen läcka. De ända de bytte var kylarlocket då det inte fungerade korrekt (släppte inte ut övertrycksgaser). Är det normalt att en 540 förbrukar så mycket kylarvätska? Min gör det iallafall inte....

Vad kan det vara som är fel, var ska man börja leta?

Alla råd/tips emottages tacksamt:)

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Om han inte läcker, då måste han väl trycka ut vattnet?
Gör det vanliga testet, olja i vattnet? vatten i oljan? Om inget där, och han inte läcker från expansionskärlet eller slangar, då trycker han ut vatten.
Det hände på min 540 e34. Han tryckte ut vatten genom dränerigns slangen
Enda stället som kylvätska kan komma ut "normalt" på är via övertrycksventilen i påfyllningslocket. Vet inte om det finns nån dräneringsslang från locket på E39/540? Nu är ju locket bytt så det borde vara OK. Koll efter avgaser i kylvätskan är en snabb och bra test, avslöjar direkt om det är nån blåst lockpackning osv. En verkstad har testutrustning för detta.

FP
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej. Tack för tipsen. Ja, jag vet inte exakt vad han låtit verkstaden undersöka mer än just provtryckt systemet. Ett koldioxidtest av kylarvattnet ska jag tipsa honom om, om han inte redan låtit utföra det. Om det läcker smått från ngn slang borde inte det indikerat ngt vid själva provtryckningen? Expansionskärlet är ett bra tips, vet själv hur det delade sig på min bil.

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Koldioxid vet jag väl inte...men däremot en CO koll i vätskan.

Mvh Janne.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

Lite kuriosa:
Den kemiska formeln för koldioxid är CO2.

//Håkan
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej. Ja lite förrvirande, men korrekt skulle väl ha varit kolmonoxidtest i sådant fall. Bilavgaser är koldioxid, Co2, men i den finns även kolmonoxid Co. Utgick från att det var avgaserna som helhet man testade men kanske testet bara reagerar på kolmonoxiden i avgaserna:)

Vh/Kermit

Min Bil-blogg. Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

CO=koloxid...kan även benämnas kolmonoxid ja..

Om det detekteras i KYLARvätskan brukar det vara tecken på avgaser i vätskan pga sprucken topp eller topplockspackning..

Mvh Janne.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Janne T: Ja, kemi är inte ett av mina starkaste ämnen men beteckningen CO står för, så vitt jag vet, kolmonoxid:) Sen brukar kolmonoxid i vardagligt tal också benämnas koloxid alt. kolos. Att testet är till för att upptäcka ev. avgaser i kylarvattnet pga. skadad topplockspackning (eller i det här fallet, packningar) visste jag redan.

Ska tipsa min vän om testet.

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok...Jo,kolmonoxid är ju som namnet förtäljer en kolatom och en syreatom förbundna med varandra=CO=koloxid.

Om vi hade haft en till syreatom så hade det ju blivit Koldioxid dvs CO2 :)
Vilket vi nu redan sett förtydligat högre upp i tråden.

Nee...nu börjar vi upprepa varandra lite väl mycket ;)

Mvh Janne.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Janne T: Ingen fara:) Same shit, diffrent names.

Hoppas för min väns skull att det inte är ngt CO i hans kylarsystem..
Meddelar vad utgången blir på testet.

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vattenpumpen kanske, den kan täta vid varm alternativ kall motor eller när det är tryck i systemet men läcker lite när trycket sjunker. Och brukar inte märkas så lätt.
Finns ju en slang mellan torpedväggen och motorn som brukar kunna vara en svag länk.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
hasso: Tackar för tipsen. Ska framföra dem till min vän:)

Vh/Kermit

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Hittar han inget kan han skruva loss termostathuset och kolla packningen. Den kan smälta och möjligen bete sig som Hasso beskriver v-pumpens packning.
Ni
171
Nisse N
VW Golf Kombi -15
VW Typ I -69 Cab 2276 cc
Jag hade samma symtom på min bil och till slut hittade jag en jätteliten spricka i plastgaveln på kylarns vänstra sida nära röranslutningen. Det läckte ingenting på vintern men någon liter varje sommar.

/Nisse
sk
323
skåne
F07 530d GT -10
grodan kermit,

Har en 740 (likadan motor som i din väns 540) med liknande symtom.
På min fanns en liten spricka i expansionskärlet. Sprickan fanns halvvägs och var vänd mot kylaren, så den gick inte att se uppifrån.

Dock såg man att det droppade från undersidan av kärlet, och trycket var inte särskilt högt när jag lossade locket.

Nytt kärl och lock gick på ca 750.- hos BMW.

Lars Franzén
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Vanligt med just "kylarproblematik" dvs spruckna exp.kärl och kylare,slangar,V-pump defekter osv på den motorn,så att leta "däromkring" är som många redan skrivit ett tämligen hett tips..

Mvh Janne.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Jag hade förresten ett mikroskopiskt hål i en tunnare slang under insuget. Vattenstrålen var mycket tunn och jag upptäckte den av en ren slump. Vid demontering visade det sig att slangen på insidan hade hundratals små sprickor men inget syntes på utsidan...
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej alla. Tack för alla tips/råd:)

Ja, det låter onekligen inte helt lätt att hitta ett litet läckage. När jag fick problem med min kylare/expansionskärl och övre kylslangen, lätt jag byta rubbet. Dvs. alla slangar stora som små, vattenpump, termostat, kylare, exp.kärl t.o.m. kylarlocket :)

Tyckte det var likabra att ha allt fräscht. Tyvärr har min goda vän för tillfället inte lika gott ställt som tidigare, så där för det bli de delar som felar (tjo..rimm)

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Jag fick plötsligt fylla på kylvätska i min 530d som aldrig klagat tidigare. Ett par månader senare var det dags för en påfyllning igen. Då kom jag inte ens en mil innan jag fick larm under körning. Jag stannade så fort jag kunde!! och när jag stod där skvalade kylvätskan ur framändan på motorn. Det var det plastiga termostathuset som hade spruckit!! Men toppen klarade sig!!!
M3
87
M3limo95
Bmw 520D e61 -08
Polarens 540I -00 hade även den en lite spricka i kylet som läckte vid belastning av motorn. Och min förra 540I -97 hade bytt kyl pga av spricka.
/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.