|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en 528i E39 som inte går på tomgång. Vid uppstartningen så måste man varva upp motorn till minst 1500-2000 rpm för att hålla motorn igång. Annars stannar den. Har bytt kamaxellägesgivaren från min 320i -E36 som fungerar, men utan resultat. Går fortfarande lika ruttet. Den har ett pysande ljud som låter som ett hål i nån slang eller liknande. När motorn varvas upp försvinner ljudet och motorn går "rent" och jämt. Börjar misstänka luftmängdsmätaren... Vad tror ni? Tacksam för svar. Mvh. Jan | |
| e där hål så kolla det först såklart! prova att spruta startgas runt"pysandet"! | |
|
Ja, det skall jag prova.. Det har blivit värre å värre med tiden... För nån månad sen la den sig normalt på tomgångsvarv efter att man varva upp den till ca. 1500-2000rpm. |
|
martinv8 |
Kolla insugsslangen mellan filterhus & insug, sitter en förgrening på denna som brukar spricka. Mvh |
|
Låter helt klart som en läcka med tjuvluft nånstans på insuget, då får man precis dessa symptom. FP |
|
|
Har oxå misstänkt läckage. Körde diagnos med Carsoft 6.5 och fick dessa felmeddelande. ZKE/ZVM part nr. 8376691 EGS 1422768 LCM / CCM 8372875 DME / DDE 1429861 AIRCO 6902637 INSTR. CLUSTER 8378983 Glömde skriva i första inlägge att den även har ett pysande ljud till och från när den lyckas gå på tomgång. Kan det kanske vara del nr 2 på bilden? Länk Tacksamma hälsningar / Jan |
|
|
Tror jag hittat felet. Tryckregulatorn nr.2 på bilden hade membranet sönder. Åkte till BMW i Solna å köpte en ny regulator och ett nytt oljefilter. Orsaken till membranet kan väl vara igensatt oljefilter? Mvh. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Synd att jag inte såg tråden tidigare, har varit på semester, inte helt ovanligt standardfel på en E39 med 6a. Tryckregulatorn brukar kunna spricka eller så gör membranet sönder vilket gör en instabil tomgång. Nja orsaken har inget med oljefiltret att göra utan mera mycket kallstarter och körande utan att motorn för bli genomvarm vilket gör en större ansamling av olje/kondensblandning vilket koksar o förhindrar funktionen och som kan också kan frysa vintertid i tryckregulatorn och förstöra den samt ställa till stora problem. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Felet var tryckregulatorn. Nu går motorn jämt och fint igen :-) Nästa problem gäller att få startspärren "kvitterad" på 320:an efter att ha haft batteriet urplockat några dar. Startspärren är av märket Sikura och modellen är Azero. Hur löser jag detta problem? Mvh. Jan |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Genom att läsa manualen till larmet möjligen, kan kanske laddas ned härifrån. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.