|
|
|
|---|---|
|
Hur jobbigt och hur dyrt är det att byta lamellhuset på en 5hp30-låda? Blir det billigare att köpa en beggad låda från skroten och bara byta? Är det någon som har prisuppgifter på vad reservdelar kostar? | |
|
Vilket lamellhus? Är det ett av backens hus som brukar gå? Undvik göra det själv om man inte gjort det förut. Backens hus sitter långt bak i lådan och det är en del trick och specialmoment att gräva ur lådan och få tillbaka allt igen. I Sverige skulle tippa på dryga 10' inkl arbete att bara skifta lamellhuset. Inte alla automatverkstäder accepterar att bara göra detta. Om bilens värde inte är alltför lågt och lådan har >10000 mil ska man börja överväga att ta en utbyteslåda för ca 25' inkl arbete och få nya slitdelar rakt igenom. Aukt ZF verkstäder har tex som policy att alltid byta alla slitdelar (mao nyren utbyteslåda) om lådan gått >5000 mil vid demontering. En beggad låda från skroten 5-15' allt beroende på skick och mängden historik är ju det vanliga på en äldre bil för en hemmamekare. Vill man ta risken och har man tur och får en bra låda blir detta billigast. Kräver heller inga specialkunskaper annat än att man får rätt låda och att man är vaksam med konverterns/momentomvandlarens position vid mont. molle |
|
| Det är farsan som river lådan, han har mycket erfarenhet av att riva och bygga ihop automatlådor. Får se hur allt ser ut nu när han ska riva lådan, vet inte riktigt när det blir, förhoppningsvis till helgen eller i veckan. Återkommer med resultat på allt ser ut :). | |
|
Det låter lovande. Låt oss höra hur det går. Länk molle |
|
| Tack för länken! Skriver ut den imorgon :). | |
|
Nu är projektet i full gång, satte igång i lördags eftermiddag och på kvällen såg det ut såhär: Bort med avgassystemet, lyft ner kardanen och lyft ner hela åbäket: Länk Lådan på lyft: Länk Lite s**t urplockat ur lådan: Länk Lite innanmäte: Länk Och här har vi problemet: Länk Sorry för de taskiga bilderna, fick aldrig med mig digitalkameran. Ska fota lite innan vi skruvar ihop allt igen sen. Nu ska jag bege mig ut på jakt efter reservdelar :). Förresten, jäklar vad smärtfritt det gick att få ut lådan! Tack BMW! |
|
|
Kan även bjuda på en bild på bilen med nya fälgarna, 19" Breyton Magic Länk |
|
|
Trivligt val :-) Min bil: Länk mvh. Lasse ## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ## |
|
|
Tack, gillar dina fälgar också :). Har nu beställt ett nytt lamellhus för 3500:- + moms. Blir tokmekande i helgen, passar på och byter handbromsvajrarna också när lådan ändå är nere och det är enkelt att komma åt. Ventilhuset får även nya packningar, o-ringar, plastkulor samt ny och fin växellådsolja. Slutnotan allt som allt hamnar bättre till i pris än vad en låda från skroten skulle ha gjort, och då skulle jag ändå fått lagt ut 4000:- på en plastkulesats med olja. Så jag är nöjd såhär långt :). |
|
|
Jag måste säga att ni båda har fina fälgar... ;) Passar bra på E38! Hoppas det går bra med lådan, rätt vågat att ge sig på det själv! --- Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.