AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.518

Trimning av Z3 1.9 16v

Or
35
Ortovox
Z4 Coupe 3.0si -07
Hej
Jag undrar om någon har trimmat en Z3 1.9 140HK. Skulle vara skoj och få veta vad man kan göra.
Det jag har tänkt mig att göra först är chiptrimma + luftfilter. Vad för chip och filter rekomenderar ni?
Jag har läst att 318ti/is 1995-1998 har samma motor stämmer det? Är det någon som vet om det är samma luftfilterburk också då jag skulle vilja få tag i en sådan begagnad?

MVH Jonas
TR
73
TRY ME
M3 -88 Turbo
Ga in pa www.itsfun.nu saljer chip till bmw.
Ro
50
Rold
318is -95
Kig på denne side:

Länk

Om det er en M44 motor skal det kompressorsæt som sidder på 318IS Coupe'en også passe på din.

Hilsen Rold (dansk)
Or
35
Ortovox
Z4 Coupe 3.0si -07
Kompressorn såg skit trevlig ut men det kostar ju också en hel del. Undrar om det finns någon i Sverige som gör sådana kompressor konverteringar.
Får nog bara bli chiptrimning ändå.
An
260
Anders T
B10 4,6 Touring
Rena fjantet o lägga pengar på chip till sugmotorer.
Or
35
Ortovox
Z4 Coupe 3.0si -07
Moget skrivet.
Har du inget bättre att skriva så kan du lika bra skita i det.

MVH Jonas
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ortovox, chip och andra mindre ingrepp ger ingen större förändring. Det är tveksamt om det ger tillräckligt mycket för pengarna - knappast prisvärt.

Kompressor, turbo och andra större motorarbeten kostar mycket pengar. Det brukar i de allra flesta fallen vara mer kostnadseffektivt att lägga de pengarna på att köpa en starkare modell i modellserien. Det brukar dessutom vara förknippat med bättre driftsäkerhet och färre problem med ex SBP-problematiken.
Först när du har kommit till största motorn är det egentligen lönt att "gå vidare" med trimning av motorn.

Slutsats: sälj din bil med liten motor och köp en likadan med större.

...om det nu inte är som så att du vill trimma din motor för att du ser det som en utmaning och vill ha något anorlunda!

Mvh
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Talade med verkstadschefen på en BMW-auktoriserad verkstad häromdagen angående luftfilter mm då han kom in på trimchip. Han sa då: "Vi har flera BMW med rasad motor på bakgården pga trimchip, det är verkligen inte att rekommendera". Det är ju en kille som borde veta. Jag håller med "Johan B" att det är smartare att köpa en bil med större motor om man är ute efter mer hk.

Sålde min Z3 2.8 idag till en person som förra veckan sålde sin Z3'a (han hade en 1.9 tidigare).

roadZter
Or
35
Ortovox
Z4 Coupe 3.0si -07
Hejsan
Jag tackar så mycket för era inlägg. Jag får väl först säga att det är mina föräldrars Z3a och att det bara tog c:a 8 år av tjat :) från min sida om att vi skulle ha en rolig bil innan vi importerade den sommaren 2000. Och sen att det blev 1.9L 140Hk istället för 1.8L 115HK va nog också tack vare mitt tjat om att inte ha den minsta motorn :). Så att få dem till att sälja bilen för att köpa en med större motor det är nog omöjligt.

Efter snack med farsan så är chiptrimma det enda de kan tänka sig nu. Klart 10Hk chip + 3hk luftfilter ger ju ändå 150+ hk vilket är lite i alla fall. Men farsan tyckte det lät skoj med kompressor, 220-225HK hade ju gjort att den fömodligen hade piskat alla Z3or utom M-versionen. Och som Johan skrev så tycker jag att det är lite mer skoj med en anorlunda bil som ingen annan har. Fast priset och problemen men SBP gör ju att det får bli något för framtiden om de bestämmer sig för att ha bilen i många år till.

Danne det du skrev om att trimchip kan rasa motorn tycker jag låter konstigt. Farsans 940Turbo har gått över 12000mil sen chiptrimningen och det är inget fel på den som kan bero på chiptrimningen. Och jag hoppas att BMW håller samma kvalitet som Volvo vilket jag tror det flesta här på forumet lär hålla med om :) . Jag tror det mesta hänger på hur man vårdar bilen. Men stämmer det som du säger så är det lika bra att skita i att chiptrimma av Z3an.

Oj det blev en del skrivet.
MVH Jonas

PS Jag vågar knappt nämna att min bil är en Volvo480T för för då slänger ni väl ut mig :). Men snart så har man studerat klart och börjar tjäna pengar så man kan köpa sig en riktig sportbil.
sl
5
slutaa
Bmw z3 1.8 98
Jag är jävligt sugen på att få mer flås i min 1.8 så hör gärna av dig om du gör nåt !!!!!!!!!
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Ortovox: Det jag skrev angående trimning ovan var bara direkt citerat från verkstadschefen och inget jag själv upplevt. Som du säkert känner till så har BMW sugmotor vilken inte är lika lätt att trimma så som motorerna i Volvo, Audi, Saab, Skoda mm. Kanske därför det står BMW's med rasade motorer på bakgården...? I vilket fall som helst så är det du som avgör om du vill trimma eller ej - kvaliteten på BMW's (sug)motorer är naturligtvis världsklass! =)

roadZter
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
slutaa: Jag kan starkt rekommendera BMW's V8 på 286 hk! Köp en sådan och tryck ner under huven i din Z3'a - jag lovar att du får en originell bil! ;)

roadZter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.