|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
"Max vridmoment 320nm Är vid 3600 rpm . Varför då varva den till 7500 rpm ? Helt meningslöst." svar: eeeh va? |
|
|
Fritte525.. Jag har bara ett svar till dig: Va? Jag visade på några konstiga citat som sagts i denna tråd och påpåkade att de som skrivit dem borde läsa en annan tråd där de personerna skulle kunna lära sig ett och annat. Om jag köpte en M3 skulle jag när tillfälle ges varva den till rödmarkering på varje växel. En motor (förbränningsmotor) producerar vridmoment och effekt hela tiden den är igång och fungerar korrekt. Inget tar över eller slut bara för varvtalen ändras. Som sagt. Läs tråden jag länkade till. Mvh Johan |
|
|
Vad är de här för snack killar :) det är ju kanppast några marin kammar i en m3a, vill man ligga och putra under 5000r/min ja köp då marin kammar och njut av livet. GTn min för övrigt mattas inte ett uns till varv spär och med chippet drar den riktigt redigt ända till 8000R/min ;) mumms kan inte bli härligare. Kan försöka dra i hop en film på den orginal, så kan vi se hur bra den går om jag växlar vid 3600r/min och 7500r/min :) |
|
|
"Grelle" Det första inlägget var till Krika eller vad han hette. Jag ska skriva lite längre så till och med du ska förstå!! När du har maxvridet runt 3600rpm så avtar det ju sakta ju mer du gasar,inte sant? Anledningen till att bilen fortfarande drar som ett svin efter 3600rpm beror ju helt enkelt på att du har en massa hk då om vi utgår ifrån m3 e36 3.0 s50b30. ;) Inte sant? Tar du en bensinare med samma nm och max nm vid 3600rpm,precis som i m3:an bara att denna motorn har färre hk så borde den ju rimligtvis gå sämre efter 3600rpm. Ja även på lägre varv. Hk och Nm hör ihop. Har du en bil med lite nm och massor med hk blir det som att cykla med 21:ans växel, alltså inte direkt upphetsande att köra på låga varv men dess då roligare när den kommer på höga varv. Förstår du mig nu när jag lagt ner hela 5 minuter på detta inlägg. ;) Mvh Ps: Som du säkert förstår så har jag överdrivigt lite i endel meningar som tex: Har du en bil med lite nm och massor med hk blir det som att cykla med 21:ans växel, alltså inte direkt upphetsande att köra på låga varv men dess då roligare när den kommer på höga varv. Kanske inte 21:ans växel. Snarare 15:e?!?! ;) |
|
|
Jag behöver inga förklaringar av dig om hur en bilmotor fungerar, det vet jag redan. Dock förstår jag inte var du vill komma med din förklaring. Som sagt, jag vet hur en bil fungerar, det var Krika som skrev det där med onödigt att varva mer än 3600rpm. Inte jag. Jag tyckte det Krika skrev var väldigt konstigt eftersom man såklart varvar en M3-motor till mer än vridmomenttoppen eftersom det är hög effekt som ger snabb acceleration. Därför postade jag en länk som han kan läsa där han kan lära sig lite om vridmoment och effekt. Till dig så var det citat om att hk tar över efter Nm som verkar lite udda, då precis som du skriver senare att hk och Nm hör ihop. Inget "tar över". Förstår till och med du nu? Eller ska du fortsätta försöka förklara saker för mig som jag redan vet och inte har bett om förklaringar till? Mvh Johan |
|
|
Fritte525 skriver: "Tar du en bensinare med samma nm och max nm vid 3600rpm,precis som i m3:an bara att denna motorn har färre hk så borde den ju rimligtvis gå sämre efter 3600rpm. Ja även på lägre varv." Sista meningen är fel. Har den samma vridmoment vid samma varvtal upp till 3600rpm så kommer de gå lika bra till 3600rpm oavsett M3ans toppeffekt. Förutsatt att de väger lika mycket och har samma utväxling osv. Du har fortfarande inte läst länken va? ;) Mvh Johan |
|
|
"Grelle" Då vet vi alla det!! Tack |
|
|
Var skrev jag att jag inte varvar den mer än 3600 rpm . jag skrev: varför varva till 7500rpm . fan kan ni inte läsa eller? |
|
|
"Krika" Du skrev exakt: Max vridmoment 320nm Är vid 3600 rpm . Varför då varva den till 7500 rpm ? Helt meningslöst. Jag kaan bara säga att jag varvar min m3:a till stoppet om jag vill få ut max effekt och max körupplevelse. Sedan är det ju inte sagt att man ligger där för jämnan. Nu i mitt fall är det ingen ide att varva min så då jag har fel på den så den går inte som den ska. Men efter att en ny vanos monterats är det bara att dra den till stoppet om man har lite bråttom. Som du kanske vet så är bmw maskinerna relativt varvvilliga och topp effekten ligger runt 6900rpm om jag inte missminner mig. Men testa och dra din till stoppet så märker du att bilen drar som ett svin efter ca 4-5000rpm;) Mvh |
|
|
Krika, om du skriver att det är helt meningslöst att varva den till mer än 3600rpm så antar man lätt att du inte gör det. För varför skulle man göra saker som man tycker är helt meningslöst? Mvh Johan |
|
| Grelle: WORD! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.