|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Som rubriken säger skulle jag gärna villja veta vad som kan vara fel om m3:an inte känns hundra mellan 1500-2800rpm. Känns inte som nåra m hästar där inte. Ska den vara slö upp till 2800rpm eller har ja allvarligt fel på bilen. Magnetventiler och o-ringar kan uteslutas samt lmm. Alla svar välkommnas! Mvh | |
|
Ja du 3.0 är vell ingen raket direkt på låga varv, men där emot ska du ju käna att den börjar dra vid cirka 2400r/min, när vanos börjar huga in ordentligt, kan vell skilja lite på varven på din och min, men skulle snarare tro att din kommer lite tidigare än GTn. Kan ju säga att jag märkte då skilnad på fungerande och ej fungerande vanos, min var ej fungernade när jag köpte bilen, men nu funkar den fint. MVH Fricke |
|
|
"Fricke" Hej! Hur mycke skillnad va det då? Tycker inte det e det rätta snytet i den över hela registret heller. Är nog nästan 90% säker på att det e vanos som e boven i dramat. Iom att jag va inne med den på felsökning och vanos fel kom upp. Har nu bytt magnetventil och o-ringar pga dålig tomgång plus att det va ca 180hk i den. Nu går den som den gjorde innan men jag ska in med den på felsökning nästa fredag och är vanos felet kvar blir det nog byte. Men hur mycket felade din? Kamaxeln stog 3 grader fel. Intalar mig själv nästan att jag bara blvit van men jag sitter liksom och väntar på att det berömda m-rytet ska komma men det kommer aldrig. Visst ökar den men inte lika mycke som man tycker att den ska. Mvh |
|
pg_ice |
Fritte: upp med bilen på en rullande landsväg så får du svar direkt hur motorn mår. istället för att "tro" menar jag har du kass vanos så kommer du inte över 250hp och inte över 300nm i vrid på testet. vtechs rullande landsvägar Länk bara att plocka nån i närheten runt 1000kr går det på |
pg_ice |
250hp motoreffekt då |
| Ska felsöka bilen på fredag och då får jag svaret förhoppningsvis. Om det då är vanos som e pajj så lär det ju vara växellådan,för magnetventilerna har jag bytt. Känns ju att kammen ändras runt 3000rpm men det är inget märkvärdigt skjuv så att säga. Har kollat på endel filmer med m3:or och deras varvräknare skickas ju ner till varvstoppet som inget. Känns inte alls så på min. Känns som den anstränger sig utan resultat så at säga. Får återkomma på fredag för nåra mer tipps finns ju knappt förutom vanos. Mvh | |
|
hej läste en annan tråd om vanos när du bytte oringa i vanosen tänkte göra det på min också men ringde till bmw och skulle beställa dom men dom rekomendera inte att man skulle göra det själv för det skulle vara nått centrerings verktyg prata dom på tänkte om du hade fått det fel på nått vis ??? bara en ide |
|
pg_ice |
skickas ner till varvstoppet? ungefär som min då ;)? Länk |
|
"åströmarn" Hej! Jo men jag lyssnar knappt på bmw längre. Dem ska oftast överdriva svårighetsgraden på allt man frågar eller ska göra. Det som kan bli fel är att man sätter i magnetventilen snett och då förstör man hålet där ventilen ska ligga i. Sätter man bara dit ventilen på samma sätt blir det inte fel helt enkelt. Bmw vill ju inte lära ut nåt som dem kan,gör dem det blir det mindre jobb och mindre förtjänst. Inget ont om bmw men vanos relaterade problem är dem faktiskt under all kritik. Och det är inget fel på m-ventilerna. Körde med en fungerande m-ventil och då går den snor illa. Nu när jag bytte går den som vanligt, dock seg på lågavarv. Tror som sagt det e vanos styrningen som krånglar. Ställer inte optimalt helt enkelt. Men man ska inte måla faan på väggen förrän man vart på den härliga felsökningen. Mvh "pg_ice" Hade ju vart roligt att se hur den går från 1500rpm på 2:an med plattan i botten. Men helt klart går din ruggigt mycke bättre än min tycker jag. Mvh |
|
|
Du har nog vant dig axet i m3an. Jag brukar ta en runda i min saab fleratusen , sen är m3an snabb igen. |
|
pg_ice |
Fritte: 1500rpm existerar inte här :) inte när man ska "dra" en M3a ska köras mellan 6000-7500rpm ;) min är säkert sten död vid det varvet. inget jag har tänkt på att kolla |
| Nämen man ska ju inte behöva sitta och vänta på att det ska hända nåt. Känns inte alls märkvärdigt. Gör iordning bilen och sen säljer den tror jag. Byter vanos och fixar bakaxeln. Sen blir det till att köpa turbo maskin. | |
|
Max vridmoment 320nm Är vid 3600 rpm . Varför då varva den till 7500 rpm ? Helt meningslöst. |
|
pg_ice |
krika: får jag se bild på din M3a du kan omöjligt ha en M3a när du påstår att man inte behöver varva mer än 3600rpm. Fritte: nåt lirar inte med din bil du har inte kännt på HUR en M3a verkligen ska gå det hör jag. lite trist att du ger upp och köper en med stressfläkt |
|
hehe, håller med pg_ice... 3600 varv? vette 17 om det är så mycket vrid på så låga varv, visst rör den sig...men den rör sig 50x mer över 4-5000 varv :) Det är helt enkelt höga varv som gäller om man vill få ut nånting av en m3. Mvh Alex |
|
|
"pg_ice" Nja ge upp vet i faan. Va lite uppgiven när jag skrev senaste inlägget. Har bara kronglat hela sommaren så bägaren har snart runnit över känns det som. Men som sagt. Får jag den till att gå riktigt så blir den nog kvar i min ägo ett tag framöver. Angående vridet så stämmer det nog men hk tar ju över efter nm toppen. Har man en sån här bil så ska man varva den. Inget att tveka på, de trivs som bäst över 3000rpm. Mvh |
|
|
Har ni inga instruktionsböcker på svenska till era m3or, det står under tekniska data om motorn där. Prova att läsa där. mvh Stefan |
|
| Den ska göra 80-120 km i fyrans växel på 6,4 sekunder. | |
|
Om man missade lite fysiklektioner i gymnasiet kan denna tråd vara bra att läsa: Länk Citat som dom här under tyder på att vissa borde läsa den... "Angående vridet så stämmer det nog men hk tar ju över efter nm toppen." "Max vridmoment 320nm Är vid 3600 rpm . Varför då varva den till 7500 rpm ? Helt meningslöst." Mvh Johan |
|
|
"Grelle" Hej! Vill inte vara brysk eller nåt men det du skriver låter helt sjukt för mig. Så om du köper en m3 så varvar inte du över 3600rpm? Vart tror du alla häst krafter tar vägen då? ;) Mvh |
|
|
"Grelle" Vad är fel? När nm minskar tar hästkrafterna över. Rätt logiskt. Du ska kanske läsa igenom tråden igen ;) Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.