AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
2.485

Kladdig växelspak och ratt

Je
158
Jesper-5serie
Bmw 524td -85
Bmw 318ti -95
Hallå!

Jag lämnande in min bil på verkstad för ett tag sen. När jag fick tillbaks den märkte jag att bilmekanikern slarvat med att tvätta händerna eftersom växelspaken, ratten och hanbromshandtagen var kladdiga.

Jag gick då på med ljummet vatten och diskmedel! Jag har nu fått lära mig den hårda vägen att detta inte var någon bra idé. Alla detaljer som nämnts är av gummi och är nu kladdiga. Jag gick på med ljummet vatten i massor och när jag märkte detta och då blev det något bättre men det är som att delar av ratten och växelspaken och även handbromsen inte vill torka. De är liksom fuktiga fastän detta var flera veckor sedan.

Jag tänker mig att det måste finnan något "motmedel". Är det någon som har några tips på vad man skulle kunna använga/göra skulle jag vara tacksam.

Jesper
Jag tror rent krasst att det är så här: Det som sker när du tvättar med tvål och vatten är helt enkelt att du tvättar av många års skit, bildligt talat. Om ratt och växelspak mm hade varit vita eller ljusgrå osv så hade du sett hur mycket det finns att tvätta bort.
Jämför med ett välanvänt tangentbord eller en välanvänd datormus efter betydligt kortare tid. Hansvett och mångårig hantering lämnar ifrån sig betydligt mera än man kan tro, det syns bara inte så väl på mörka ytor.
Det är bara att tvätta och gno på, till slut är du av med skiten och kan stoltsera med rena grejor och ytorna blir torra och fina igen.

FP
Jag tänkte likadant som folke. Jag har för mig att det har varit så på någon bil jag köpt, att efter första skurningen så blev det kladdigt.

Mitt råd är att skrubba på ordentligt. Är det plast så tål det mycket.
Je
158
Jesper-5serie
Bmw 524td -85
Bmw 318ti -95
Okej, det låter ju possitivt det där. Så ni tror alltså inte att diskmedlet är skadligt för gummit. Jag var inne på att det kanske blivit nån reaktion eller nåt.
Vågar man tvätta med mer rengörningsmedel? Har ni nått tips på något som kunde vara bättre än diskmedel?

Tack!

/Jesper
Diskmedel och vatten, vanlig tvål/såpa blandat med vatten, skummande rengöringsmedel/fönsterputs osv, det finns säkert mycket som funkar. Försök dränka/skrubba ytanlätt, använd gärna en svamp eller tygtrasa, skölj ofta tills det blir rent i sköljvattnet. Du märker när ytan på ratt och växelspak inte längre ger ifrån sig mera skit och det blir torrt och fint utan klibb.

FP
Använd microfiberduk. Fungerar klockrent.
Je
158
Jesper-5serie
Bmw 524td -85
Bmw 318ti -95
Provar det!
Tack!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.