|
|
|
|---|---|
|
Har en 525i -93 med ett litet läckage någonstans mellan kylare och expansionskärlet. Innan jag plockar av kylaren undrar jag om det är någon som har någon ide om vad det kan vara för fel och om man kan fixa det eller måste skaffa ny kylare? Hur hittar man ett läckage (om det nu inte är ett stort hål), dvs kan man fylla upp med vätska och sätta kylaren under tryck och i så fall hur hörgt tryck skall den klara? När motorn blir varm så rinner det kylarvätska, ser ut som om det kommer från övre delen av skarven mellan kylare/expansionskärlet. Efter någon dag så tänds varningslampan för kylarvätska och så blir det till att fylla på 3-5dl. | |
|
Kylsystmemets tryck begränsas av påfyllningslockets övertrycksventil som öppnar vid 2,0 bar. D.v.s du bör inte provtrycka med högre tryck än så. Kylargavlar och expansionskärl i plast som brukar spricka. Så här sitter prylarna ihop: Länk Om du trar ur skruven, pos.6 kan du lyfta av locket och lyfta ur exp.kärlet och leta sprickor däremellan. Men då kan du inte provtrycka. Byte av kylare eller kärl brukar bli aktuellt. Sök på forumet, det har funnits någon tråd med billiga utbyteskylare vill jag minnas. |
|
| Sitter 2 O-ringar mellan expansionskärl ock kylare. Båda mina läckte så jag bytte, snabbt och lätt. Expansionskärl och kylargavel verkade OK. Några veckor senare sköt jag övre anslutningsstosen på kylaren. Delen som satt kvar i slangen gick att smula sönder med fingrarna. Sensmoral, byt kyl med en gång.... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.