AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
958

Byta oljan i växellådan

fr
176
frejo
535iA -98
Funderar på byte av olja och filter i automatlådan. Nu har jag A5S 440Z (?) men kan man ändå följa de första och sista stegen i Gör-det-själv tipset när det gäller byte av plastkulor i A5S 560Z? Ser lådorna i stort ut likadant? Kan man alltså bara tömma lådan, skruva ned tråget, byta filtret och skruva ihop allt igen och fylla ny olja? Måste man även köra, precis som i tipset, igenom alla växlar efteråt? Eller är det helt enkelt bäst att lämna in bilen på verkstad för detta, är det för svårt för en normalhändig amatör?
Har du aldrig gjort det innan så rekommenderar jag dig att lämna in den till verkstad. Jag ska lämna in min på en auk. verskstad, och de tar 650:- för denna uppgift i jönköping.

JA, du måste köra igenom alla växlar, så oljan kan sjunka in, och så att du kan fylla på resterande olja, som du itne får i annars. + blir bilen för varm måste du vänta x antal timmar för att få i oljan.

fr
176
frejo
535iA -98
Ja, med tanke på vad det kostar att bara vara i GDS-hallen är ju 650 spänn klart överkomligt. Ingår även arbetet för filterbyte i detta?

Jag har ju bytt olja i växellådor tidigare men bara i mina gamla Alfor.
Ja det gör det, fast filtret kostar extra (jag hade redan köpt ett)
Kan variera mkt i pris, t ex BMW i jönköping ville ha runt 2000kr för ett oljebyte, jag bara skrattade och la på.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.