AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.899

Växlådeproblem X5

MP
36
MP
740-95
850-91
325 cab-91
Hej har köpt en X5 2002 4,4 för ett år sedan, Är verkligen nöjd med denna bil
har haft många Bme 3,5,7,8 serier men denna tillhör nog bland de bästa men för det villjag nog ej påstå att de andra är dåliga för det.

Till mitt problem. När jag lägger i backen så vill det rycka till i bland, ibland tar det tid innan den fattar. Ibland fungerar den perfekt.

Finns det någomn som har uppfattning vad det kan vara, har kollat lite på forumet b.l.a Molle325 inlägg men kan ej hitta något som känns igen.

Kan det vara Uppgradering, Oljebyte, Trasig låda

Tacksam för ev funderingar

Mvh
mp
CK
269
CKamondi
740iA -95
Hur långt har bilen gått? Jag skulle börja med ett oljebyte. En uppgradering mår inte lådan (eller du heller för den delen) dåligt av, många upplever det som väl investerade slantar, iallafall på E38.
MP
36
MP
740-95
850-91
325 cab-91
Hej !

15000 mil, har pratat med Bmwv ang detta men dom anser att det ej behövs
någon uppgradering av lådan samt byte av olja.
Skulle själv byta olja men hittade ej någon oljesticka, det visar sig att dom har tagit bort denna eftersom det ej är nödvändigt med oljebyte. så nu kan man ej fylla på eller kolla oljan längre.
Jag tycker att det är dåligt på en så pass dyr bil (i nyinköp) att efter 15000mil behöva oroa sig för lådan.
Men tycker nog att Bmw har mycket klydd med sina låder gällande e31 o e38
har själv haft det med mina bilar.

mvh mp
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Vad är "klydd"??

Du kan visst fortfarande kolla oljan och fylla på. Lite besvärligare dock eftersom det måste göras via plugg på lådan.
Skit i vad BMW säger. Det är alltid värt att byta oljan i lådorna.
MP
36
MP
740-95
850-91
325 cab-91
klydd menar jag med att lådorna lägger av för tidigt till förhållnde till bilens milantal.
e31 jag hade behövdes renoveras vid 18000 mil den växlade hårt och när den själv ville, e38-95 började kulorna strula vid 18000mil. Har även förstått av andra Bmwägare (bl,a 540)som jag känner stött på dessa problem.

Det Jag menar år att på den tiden vi mekade amerikanare(cheverolet m.m)
som fick gå ganska hårt p.g.a trimmningar m.m även så ägt äldre mb se 350
500sl då dessa problem alldrig dyckt upp utan bra rullat på på dessa bilar. Jag kan ha fel men min känsla säger mig att Bmw:s lådor är (eller elekrrtoniken) är försvaga för bilens prestanda.

Sen håller jag fullständigt med om att ett oljebyte och oljefilter alldrig skulle vara fel, och varför finns en uppgradeing om det ej behövs?

Har lyft bilen för att hitta ev påfyllndasskruv , hittade ej någon tittade väl lite slarvigt. Och för att i såfall för att få i oljanså måste väl detta göras under tryck.

Men trots allt ger jag ej upp min Bmw
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Det är en plugg i botten på tråget för tömning den bör du se lätt. Sedan är det en plugg antingen på tråget fast vertikalt sett högre upp jämfört med tömningspluggen eller på sidan av tråg/låda.
Vid byte behöver du filter, trågpackning och olja.
1. Töm lådan.
2. Ner med tråg och byt filter.
3. Tråg tillbaka med ny packning.
4. Fyll på ny olja med oljesug eller sportdrycksflaska med slang tills det börjar rinna över.
5. Starta bilen och låt den gå på tomgång och hissa upp bilen igen.
6. När oljan i lådan är 35-50 grader fyll på med mer olja tills det börjar rinna över igen. I med pluggen => klart.
MP
36
MP
740-95
850-91
325 cab-91
Tack Kane !

Vid tillfälle skall jag kolla detta!
Vet du vilken olja det skall vara?
Går det med Castrol Transmax Z? (Ca: 9 liter tror jag)

Mvh mp
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag tycker att du borde göra olje- och filterbytet hos BMW eller en verkstad som kan automater, be dem även kontrollera om senaste mjukvaran är ilagd och byta om det finns en nyare - BMW skiter i att upplysa om att lådan kan växla mjukare med ny programvara. Läs detta: Länk

De flesta som jobbar där vill inte förstå att det kan göra skillnad, om det beror på prestige, ignorans eller ren dumhet är svårt att veta...

Oljan ska vara originaloljan Esso LT 71141, och köp bara den. Enligt molle325 så är oljan speciellt framtagen för BMW´s nyare automater - de är helt enkelt känsliga. Länk Länk Länk Länk Länk

Mvh
MP
36
MP
740-95
850-91
325 cab-91
Jag upplever det lite som du säger, Ville köpa växelådsolja av Bmw men dom sålde ej vid disk utan var tvungen att lämna in bilen till deras verkstad.
Kanske för dom anser att har man en sådan bil så har man råd att lämna in den, det har man kanske men det finns även ägare som av eget intresse vill och kan själv vårda sina bilar skall kunna göra detta.

På detta sätt dom du ovan nämner så förlorar ju Bmw sitt förtroende vilket gör att man ifrågsätter allt dom gör vilket som kund du även har rätt till.
Men makten ligger hos vekstäderna eftersom bilarna blir mer och mer svårmekade för den enskilde ägaren. (för den som vill och kan)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Meca säljer samma olja för 150:-/litern som tur är.

MP
36
MP
740-95
850-91
325 cab-91
Ok!

Samtidigt vill jag tacka alla som varit inne och svarat på mitt inlägg.

Mvh mp
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.