|
|
|
|---|---|
|
Har gjort en lite småkonstig iaktagelse. Jag har upptäckt att min bil drar konstigt mycket mer soppa på sommaren, trodde först att det berodde på något konstigt med mina sommardäck (obalans eller dålig inställning) då bilen drog väldigt mycket första månaden då det var mest stadskörning. Men efter att nu ha kört ett par hundra mil långkörning har jag kommit fram till att det verkar vara (Shells, enda jag testat) 95 oktan som är boven. Exempel: Söderhamn -> Stockholm -> Jönköping (95 oktan Shell, E4 90%) - 9.5 l/100km (!) Jönköping -> Skanör -> Jönköping (98 Statoil, E4 95%)- 8.2 l/100km Jönköping -> Stockholm (98 Preem, enbart E4 ca 120 km/h) - 7.6 l/100km Kan det vara sommarinblandningen av etanol som spökar? Såg samma sak en gång förra sommaren också, fast då körde sedan bara Vpower så jag tänkte inte på det. (Vi har en obemannad Shell i närheten med snuskigt låga priser, därav att det ha blivit en del 95 för övrigt...) Vad tror expertisen? Måste för övrigt säga att jag tycker att 7.6l/100km är ruskigt bra med tanke på att det är med fullpackad bil och relativt högt tempo.... //H | |
|
Hur har du mätt? Färddator, eller liter vid varje fulltankning + trippmätare? |
|
| tycker det är bra med 7.6 jag snittar typ det när jag ligger på motorvägen med min 330d 130km/h | |
|
Nip: Både färddator och beräknat... De stämde sånär som på avrundningsfel faktiskt. Idnis: Oj, trodde 330D (även de äldre) drog betydligt mindre i de farterna faktiskt. |
|
|
I början när jag fick min bil så jämförde jag att köra på 95 och 98 oktan, och kom då fram till att den drog mindre med 98 oktan. Sedan dess har jag kört på 98 oktan. Räknade också på det och fick fram att milkostnaden blev densamma med de olika oktanvärdena. (mätte både via färddatorn samt påfyllda liter vid samma pump + trippmätare) Har dock inte tänkt på om det blir större skillnad på sommaren, eller om olika besinbolags bensin spelar någon roll. |
|
| Märkligt, min drar mindre på sommaren. | |
J.B |
Kanske har något med klimat anläggningen hur mycket den får jobba i värmen ,,varmt en dag mer motstånd = mer bränsle åtgång ,,svalare jobbar mindre = mindre bränsle åtgång ,, En liten tanke mitt i allt bara !? J.B |
|
Bilar tendera till att dra mindre på vintern pga: - smalare/mindre däck/hjul - kyla = mer syrerik luft till motor = mer effekt - mindre etanol i bensinen - lägre genomsnittshastighet 95 eller 98 oktan har ingen betydelse. De innehåller lika mkt energi. Det som skiljer är knackningsegenskaperna (som är bättre med 98 okt). Men den lilla påverkan (på effekten) är ca 1% (AMS SE test av 95-98-99 okt med en Porsche 996). Dvs stdbilar (inkl 325i) körs lika bra på 95 okt. |
|
|
Har mätt med både 95 och 98 oktan, likvärdiga förhållanden. Trippmätare och mellan tankningarna. Min drog 5 cl mindre med 98 oktan. 0,9*14 =12,6, 0,85*14,3=12,15. Alltså billigare med 98 oktan för mig per mil oså får jag trevligare motor. Hans |
|
|
Min ligger på 0,90 blandad körning på sommarhalvåret och 0,95 på vinterhalvåret, trots smalare däck på vintern. Jag tror att den stora boven är kallstarterna. Utan dom, t ex om man har bilen i varmgarage el har motorvärmare, kanske det hade varit mer lika. Jag märker inte heller någon skillnad på bränsleförbrukningen på 95 och 98 oktan - däremot går motorn jämnare och har lite mer umph vid hög belastning med 98. Så jag kör glatt på 98 oktan :) henel321, jag kör oftast på Preem och har samma förbrukning som du på motorväg, omkring 7,5 l/mil. Känns bra när polarens V70 II D5 drar nästan lika mycket haha ;) /ElakaKatten If I dream? From the moment I wake up until I fall asleep. |
|
|
Jag tror slutsatsen man får dra är att bilar är individer och bensin är olika från gång till och mack till mack. :-) Jag har samma dimension på däck sommar/vinter och bilen står alltid i varmgarage så det är relativt lika körning sommar/vinter för min del faktiskt. Jag märkte dock klar skillnad när jag gick från kallgarage -> varmgarage på vintern faktiskt. Samtliga mina körningar i exemplet ovan alla var i juni, borde ha tillagt att förbrukningen är samma som de senare exemplen även på vintern (alltså 7.5-8 på landsväg). Det enda "konstiga" i ekvationen har alltså varit Shells 95 oktan. //H |
|
|
Det var länge sedan h!? Saknar du Z4án nu när sommaren är här? Jag har suget efter denna så fort värmen kommer men åter till ämnet. Jag ligger blandat på 1.1 liter milen, lite mer under sommaren men det är nog som ovanstående skriver AC, tunga breda däck etanolinblandning och att det tenderar att man får en tyngre högerfot sommartid -:) Jag har gjort ett antal mätningar och har varit nere på 0.79 på motorväg som lägst och då hade jag en snitthastighet på straxt över 110 km/tim "Always a driving machine" Länk |
|
|
Tja Kenta, jo, är pappaledig så det är annat som går före forumläsande.. Nog saknar man Z4:an.. Nåt så j*vulskt.. :-( -- Fast min sambo har det nästan ännu värre och morrar varje gång man ser en Z4:a på vägen. Jag har funderat på att rama in en bild på Z:an och sätta ovanför sonens spjälsäng så han förstår vad han ställde till med!!! :-D Visst har du M-sport och tillhörande 18" på din? Borde ju vara 0.05-0.1 bara där. Sällsynt att jag sätt färddatorn gå över 1.0 på min. Skönt att höra att du fick ordning på den efter utbyte av lyftare och topp förresten. (Den tråden har jag följt med spänning.) //H |
|
|
Jepp visst 18" RFT gör ungefär 0.05 jämfört med minna vinter sulor på 17" och ej RFT. Vid stadskörning skiljer det nog 0.1, jag ligger på 1.45 med sommardäcken på vid körning inne i Stockholm. Oj vad det är billigt att åka bil -;) "Always a driving machine" Länk |
|
|
1.45?!!?!?!?!? Det låter helt sjukt högt i mina öron. Jag har nog aldrig sett vår gå över 1.25 och då har det varit uteslutande kökörning genom stan skulle jag säga. Jag har slutat räkna på vad det kostar med bilen. Bara betalar bensinräkningen, skatten, försäkringen och tänker på värdeminskningen med ett tomt leende... Ignorance is bliss... //H |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.