|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har hittat en bil hos en auktoriserad BMW-handlare som verkligen matchar mina krav & önskemål, men vet inte om jag har möjlighet att ta mig ned för förhandling och påsyn. Modellen har jag testat hos andra och vet vad den går för, men är det rimligt att köpa bilen genom enbart telefon/mailkontakt - hur pass mkt kan man lita på dessa (hade naturligtvis inte ens tänkt tanken om det inte varit en aukt. BMW-handlare)? Är det någon som har erfarenhet av detta? | |
| Har just hämtat min bil från BMW tyskland. Köpte den visseligen inte osedd,tog en resa och tittade på den men den var utan anmärkning. En repa på spoilern fram men den lackades om innan jag hämtade den. Känndes väldigt seriöst och proffsigt från telefonsamtal till jag hämtade den. Vet inte om det besvarar din fråga men i efterhand så kan jag bara konstatera att min firma höll vad dom lovade och skötte affären kanon. Det var för övrigt Arnold´s i Hösbach. 5mil öster om frankfurt. Lycka till. | |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Jag håller med, jag har alltid varit nöjd med de bilar som jag har köpt osett. Med ett undantag faktiskt, men det berodde mer på min då bristande tyska (det var 7 år sedan), då jag fick lacka om en dörr när bilen kom hem. Kolla bara upp att den verkligen är en BMW-återförsäljare, dvs sök dem genom BMW.de . En risk finns alltid med att köpa osett, men jag skulle vilja påstå att risken är minimal när du köper genom BMW-handlare. Men bara för att det är en BMW-handlare så MÅSTE du vara noggrann, dvs kontrollera krockfrihet, rökfrihet, allmänt skick, servicehistorik osv. De får också ibland in tveksamma bilar, som säljs billigt tex på mobile.de till export eller mindre handlare, och dessa bilar behöver inte vara toppfräscha. Köper du däremot "Premium Selection"-bilar så kan du vara hel-lugn, dessa är oftast nära nyskick, enägarbilar med oklanderlig servicehistorik. Mvh Johan |
|
Har också mycket bra erfarenhet av de bilar jag köpt hos auktoriserade handlare i Tyskland. Den beskrivning av bilen jag fått över telefon och mail har alltid stämt när jag kommit ner, det har t o m varit så att eventuella skador de beskrivit har varit betydligt mindre än de beskrivits. Min 530 hade enligt säljaren "Damages from rocks on the hood" vilket då självklart var stenskott på motorhuven... Hade räknat med att det var såpass mycket att en omlackering skulle behövas men det var absolut inte mer än vad som är normalt på en 7000-milare. ___ //Ulf |
|
|
Ja det är riktigt, Premium Selection bilar(som min var) är att föredra. De har en full lista med kriterier som ska uppfyllas för att de ska bli det, men i huvudsak : krockfria,servade, med andra ord shyssta bilar med mindra än 12000mil och 5 år(har jag för mej). Min hade oxå Euro plus garanti vilket ger garanti i ett år på alla europeiska BMW service ställen. Tror dock att "självrisken" var 75 Euro. |
|
|
Hej, Tack för snabba och bra svar. Bilen hittade jag via bmw.de och är en Premium Selection, så det verkar ju lovande. Skulle vilja passa på att fråga om ni också har erfarenhet av Skandiatransport, Eurotransport eller någon annan biltransportfirma? |
|
|
Kan bara instämma med övriga talare: Har köpt 4 st Bmw osett och därefter tagit hem dem med transport. Som "Programmer" skriver så överdriver de oftast skavankerna - "Lackskada spoiler fram" - visade sig vara ett litet stenskott längs ner på spoilern som bättrats på med lite färg. Har anlitat Skandiatransport och det har funkat bra. Lowlooping: "Det var för övrigt Arnold´s i Hösbach. 5mil öster om frankfurt" Där hämtade jag en 330xi våren 2003. Bodo Haldig tror jag försäljaren hette. Mvh |
|
|
Köpte en 330i premium selection med europlus försäkring osedd pga tidsbrist av en BMW handlare. Såg redan där att det var en massa stenskott som var ifyllda, bilen betald så ingen ide att bråka. Tvättade bilen efter hemkomst o det visade sig att "lagningen" var gjord med svart polish! Det var inte bara några stenskott det var massor. Plus för lite olja i motorn, lågt lufttryck i däcken(2,1 på 255:or), fel kod till blåtand, 2 oljiga handavtryck på bagagerumsmattan(luktar än), går inte att öppna bakluckan med nyckel! Vid kontakt med försäljaren så var det ungefär gilla läget! Han tänkte inte ersätta mig på något sätt. Skrivet med versaler i ett mail. Han tyckte även att BMW AG inte hade något att göra med hur han lagade stenskotten. Försäljaren var Thomas Schneider Autohaus Berten i Nettetal |
|
|
Autohaus Thomas Schneider är ju en VW lastbilshandlare? Klart att inte BMW AG har något att göra med det då? Eller har de tappat BMW-aukt Länk //Lövet |
|
| Försäljaren var Thomas Schneider Autohaus Berten i Nettetal | |
| Länk | |
|
Det var onekligen en BMW handlare i alla fall... //Lövet |
|
| Ärdet någon annan som får sälja BPS? i Sverige är det väl bara 8-10st. som får det. | |
kilroy |
Att köpa en "osedd" bil är alltid ett riskprojekt av rent principiella skäl. Dock minskar man givetvis risken, som Johan säger, om man köper bilen av en auktoriserad och välkänd BMW-handlare. Ytterst få människor köper begagnade kapitalvaror för 100.000-tals kronor utan att inspektera varan. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.