|
|
|
|---|---|
| Som sagt..bilen kokade(528 -98),köpte ny termostat ,packning,och termostathus..satte dit det,körde bilen varm ,avluftade systemet,stängde av bilen i nå´n timme.Sen körde jag ut ur garaget och skulle hem,så händer samma sak..tempen sköt i höjden,och kupefläkten lever sitt eget liv ...fast jag har full värme och full effekt på fläkten,så var den knappt igång inne i kupen....snälla,lite hjälp,har ingen aning om vad det kan vara,och börjar redan misstycka BMW......tyvärr... | |
|
Hej, det kan vara svårt och tidskrävande att lufta. Har du följt Hassos mektips? Hissa gärna upp bilen i fronten eller ställ dig i en brant backe när du luftar. Lycka till! //Håkan |
|
|
Oj..ja vi höll inte på mer än en halvtimma,och då stod bilen plant....får nog köra om det där med luftning efter Hassos mektips. Tack för tipset Håkan |
|
|
Jag tar för för givet att du har kollat upp viksokopplingen på fläkten? Jag ahr ahft problem med att den gick var 2ggr. 1:a gången var det fläkt kopplingen andra gången var det termostaten. Kupé fläkten är troligtvis det kända fläktmotståndet som krånglar. Min bil: Länk |
|
| Viskokoppling....hur kollar man upp det?? | |
|
Viskokopplingen är metallklumpen som sitter i centrum på fläkten. Funktionen är att den slirar när det är kallt (inte driver fläkten) när det sen blir varmt så låser den upp och börjar driva fläkten. När bilen står still och är kall ska man kunna snurra fläkten med ett visst motstånd är den dålig går det ofta väldigt lätt. Det ska inte ska vara något större glapp. Om det är fläkten ska den bara bli varm vid långsam körning och inte om du ligger och pressar på motorvägen, då räcker fartvinden till att kyla. Det kan inte vara vattenpumpen som lämnat in? Tror det kan vara den ökända plastimpellern på dessa årsmodeller. Standardfelet på dessa är att plasten i impellern spricker så att impellern inte längre drivs av ingående axel. |
|
|
Något annat du enkelt kan kolla är att skruva av kylarlocket med kall motor för att utjämna eventuellt tryck. Dra sen på kylarlocket och starta bilen i cirka 30 sekunder Om det efter dessa 30 sekunder byggt upp tryck i kylarsystemet så är det väldigt troligt att du blåst topplockspackningen och trycket i kylarsystemet är kompression från cylindrarna. |
|
|
Värt att känna till: Viskokopplingen snurrar lätt vid både kall och (normalt) varm motor. Den går bara in med lite ökat varvtal vid mycket varm kylare = varmluft till fläktens koppling och långsam kökörning osv, därefter tar fartvinden över. Termostaten är ytterst sällan, om ens någonsin, orskak till varmgång, snarare stänger den inte vid fel vilket får motsatt resultat. Luftning av systemet måste inte vara speciellt svårt, tar bara en liten stund att utföra i normalfallet. Det finns två luftskruvar som öppnas, fyll på vatten med motorn på tomgång, kläm lite på de grova slangarna för att pumpa runt lite extra, stäng skruvarna när det slutat komma luftbubblor. Sätt kupévärmen på max, halv fläkt osv under luftningen. Vattenpumpen kan vara ursprungsorsak till varmgången, denna bör kanske kollas upp. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.