|
|
|
|---|---|
| Vad tror ni? De flesta som finns ute har ju gått en del mil. | |
|
Varför skulle man inte våga det? På den modellen är det skicket som gäller. Håller på att göra i ordning en som rullat runt 20.000 men stått avställd under lång tid i en gammal lada. Milen brydde jag mig inte så mycket om på en sådan gammal bil. Men man får kolla upp i princip allt innan köp. ialla fall på en "dyrare" (25.000kr och uppåt). Dom billiga får man nog ha överseende att det blir lite jobb på. /L |
|
|
Se till att hugga en bra E30 innan dom försvinner. Jag tror att dom få av "BMWs körgladaste någonsin" som blir kvar från skrot/rostdöden kommer att stiga i pris framöver. :) /L |
|
|
Det beror på vad det är du letar efter. En gammal bil är alltid en gammal bil. Med det sagt så ska det inte behöva vara rena katastrofen. Följer du Begagnatguiden som fins här på Autopower och lite logik så bör det funka hyfsat iaf. Lycka till. |
|
|
Håller med ovanstående svar. Finns bilar som kan vara totalt slutkörda på 15.000 mil eller otroligt väl omhändertagna och gått 25.000 och ha minst det dubbla kvar att ge. Allt handlar om hur skicket den du ska köpa är i. Min 318i -85 hade stått i en lada i 4 år och då rullat 22.000 mil, vi fixade bromsarna på den och besiktade med blankt papper sedan, så allt över en viss mil är inte skit, jag tyckte jag fick otroligt mycket bil för lite pengar. |
|
|
Vadför hänger så många upp sig på milen? En riktig bil som får någorlunda vård och inte bara tvätt håller nästan hur länge som. |
|
|
Hur många E30 finns det idag som INTE har gått 25´ mil? Och på många som har det är det nog mest mätaren som har gått så lite.. |
|
|
Anders-72: Instämmer. Köper hellre en vårdad 25.000milare än en ovårdad/skruvad "15.000milare". Min tickar över 25.000 snart och ser bra mycket fräschare ut än dom som rullat 18 på blocket. *Vill du ha en lågmilare? "Elio" heter en kille på blocket, han vill ha 100.000 för sin 325...hmm... |
|
| min gamla 325a hade gått 27500 mil gick som en klocka jag bytade kamrem sotningsats vattenpump och lite sådant sedan gick den som en pärla :P | |
|
"Elios" gråa som är ute på blocket för 100K är väldigt fin.. har inte vart fram o kollat noga men har passerat den ett par grr.. den ser bra ut och så har han juh bytt en massa om man kollar i annonsen. 100K däremot skulle jag nog inte betala. |
|
|
Efter att ha gjort en snabb koll på "Elios" bil så trodde jag på fullaste allvar att det kunde ha varit Danmobilitys demobil....*suck* Vad har han lagt ut 130papp på? Nya torkarblad och de där fräsiga fejkalumattorna? =) E30 325 är redan en kultbil i BMW kretsar och man får räkna med att de har passerat 20.000mila sträcket, med tanke på att de snart har 20år på nacken. Låt inte milen avskräcka dig, gå efter skicket och gå igenom bilen. Priset brukar följa efterfrågan på bilmodellen och den kommer inte avta med tanke på hur rolig kultbil man får för de pengarna. Men det är klart 100papp kommer de inte kosta! =) |
|
| Jag är över 35k mil nu. Den går lika bra som förr men jag börjar bli orolig för kamremmen. Dags att byta. | |
|
Skit i milen, låt skicket avgöra. Finns väl inte många E30 under dessa miltal, förutom några få extremfina entusiastexemplar. T.o.m. min cab har passerat 20kmil. |
|
| Prova bilen låt skicket avgöra skit i milantalet, se till att få tag i en 325im | |
|
Jag hade undersökt denna Länk ifall jag letat E30 nu... I samma familj sedan -89 och helt original! Få mil med kamrem tämligen nybytt :-) /Magnus Bostongurkan: Länk |
|
|
Självklart har milen betydelse, det är enkelt, ju fler mil, desto mer sliten motor, även om lacken är putsad och blänker som bara den. Sen är det också självklart att den bilen som fått service och oljebyte håller fler mil, men det är svårt att avgöra om det inte finns dokumentation som styrker detta. Den bilen som e30cabbe länkar till skulle jag också definitivt titta på om jag letade E30. Mats BMW CS #5847 |
|
|
En E30 ska inte stå i lada som en gammal häst-utan köras ute som en ung hingst!!! Merca gå och lägg dig!!! BMW RULES!!!! |
|
| Men hua, min e46a har gått 22 000 mil och den fungerar... Hade en e36a (316) som jag tror gått en bit över 40 000 mil, och den rullar på hur fint som helst (sålde den till en polare för en billig peng) :) | |
|
Klar man vågar, det är välbyggda bilar och ganska lättskruvade. Frågan är snarare, vågar man köpa 20år gammal bil om man inte har tillgång till garage och lite mekvana? Oavsett miltal. Själv skulle jag inte köpa en långmilare p.g.a alla tråkiga smådetaljer. Hur välskött en bil än kan vara så är det 100tals små saker som slits som avslöjar att bilen gått långt. Som sladdriga dörrhandtag, knarriga pedaler, läckande dörrlister, växellänkage, golvmattor osv osv. Man kan såklart byta vissa saker som slits men inte allt, det blir dyrare än att köpa en ny bil. Kör man långmilare så får man helt enkelt stå ut med lite störande skavanker. |
|
|
Som sagt allt beror på vad som är gjort åt bilen och hur den har körts och förvarats inklusive service. Får man kvittens på bytta viktiga delar och kanske topprenovering med bilder och kvitton samt att de ser bra ut både under och i karossen är det inte mycket att diskutera över, bilen har mycket kvar och kanske mer än 10år nyare som liknande miltal. 15000milare brukar kunna vara lömska, speciellt rosten på E30 kan vara klurig, kolla hjulhusen bak, reservhjulsbaljan, domkraftsfästena samt golvet i övrigt, även dräneringsystemet vid torpendväggen kan ofta ha fått rostskador så vatten läckage uppstår och mattorna fram är blöta. Min fina bruks 318 var inte riktigt lika fin som den såg ut, 20000mil en ägare 100% original med full stämplad servicebok, oanvänt baksäte hel och ren och snygg överallt och förvarad i garage. Problemet var att rost fanns i bakre hjulhusen och det märkte jag innan köp då jag lyfte på innermattan i bagagaget och avslöjade att det var i princip genomgående hål vid högra bakre hjulhuset, även domkraftsfästena och lite på tröskeln var dåligt samt runt det parti där man vilar fötterna på golvet. JAg bytte all plåt och rostskyddade ordentligt inklusive hammarlack+rostskyddsmassa och vips blev det superbra. nej inte riktigt fukt kom fortfarande bakom gaspedalen och under mattan där, upptäckte att jag fick lätta på säkringsdosan och täta till därunder pga rost samt intill fläktmotorn bakom torpedväggen där en tätning hade släppt i botten så det vatten som ska ledas bort då det regnas letade sig ner precis framför föraren och hamnade bakom just gaspedalen. Dessutom var dräneringsröret på högersida vid torpedväggen totaligensatt så allt är nu fixat och bilen är tipp topp och tät på alla sätt. Nu återstår bara byte av diffklump till en 100% tyst 13000milare samt nytt fjäderbenslager som har börjat klonka lite. Kollar man detta vet man ganska mycket vad man får, rosten finns ju som bekant också i nederkant av dörrar, framskärm som släppt från sitt fäste i nederkant och hänger pga genomrostad, bakluckan kan ha lite, även i plåten runt avgasystemet som det sticker ut genom, samt framtill runt framspoilern i plåt är vanligt, även under dörrhandtag på de med 4a dörrar. |
|
|
Jag menar att en 15000milare kan vara lömskt just därför att man antar att den är bra rakt igenom pga det låga miltalet och ingen kollar upp skicket riktigt seriöst och dessa vagnar har folk ofta inte börjat ta tag i pga detta. De som rullat mer har uppmärksammats på ett annat sätt och många viktiga ingrepp kan vara och är ofta redan gjorda och man slipper det. Rost är klart jobbigt och tråkigt, ett motorbyte kan vara en enklare åtgärd, iallafall topprenovering tex. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.