AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.475

Bytt tändstift - nu startar den ej (M20B20)

tyrell
Hej!

Använde sökfunktionen men hittade inget som stämde in riktigt på det problem jag har, eller snarare på hur problemet uppstod.

Bytte tändstift idag, bilen har tidigare varit lite lätt ryckig ibland, inga ofta, har lagt av totalt 3 gånger så jag tänkte att jag skulle testa med nya stift.

När jag väl bytt alla stift så startar bilen och går helt normalt på tomgång, tänker åka på en provtur, hinner bara svänga runt hörnet från parkeringen (ca 100 meter totalt) då den rycker till och lägger av.

Blir stående och felsöker lite mer, provar att byta tillbaks till gamla stiften - inget resultat. Provar att köra med ett stift mot jord och upptäcker att jag inte får någon gnista.

Någon som har någon teori om vad som kan ha gått fel? - har kontrollerat säkringar och samtliga är hela. Ska höra med en BMW-återförsäljarem här i morgon, de verkar ha ett bra rykte här i Avesta.

Bilen är en 520i -89 med en M20B20 (givetvis).

Ångrar verkligen att jag bytte stift nu...

Mycket tacksam för svar!

Utan hjul.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Byt fördelarlock,rotor och gärna tändkablar när du ändå var inne på att serva bilen :)
Visserligen så har du nu(som jag förstår dig) inte ett enda stift med gnista...det kan indikera andra fel såsom tändspole,motronicbox,något kasst relä eller annan dålig strömkabel osv...
Du känner inte på dig att du "slet" lite hårt i någon kabel när du bytte stiften?

Ångra inte att du bytte stiften,det är föga troligt någonting fel på dessa(om du handlat rätt stift,vilket jag naturligtvis tror).

Börja med det...BMW verkstaden kommer iaf att debitera mer än vad dessa grejor kommer att kosta för dig nu..

Sedan när bilen går igen,så fortsätter du i rätt "serviceanda" med ventiljustering byte av oljor i motor,bakaxel,växellåda...byt luftfilter också,gärna bensinfilter osv osv..

Mvh Janne.
tyrell
Hej och tack för tipsen!

Ska prova att byta tändkablar och tändspolen idag, har dock lite en väldigt begränsad budget, bilen kostade faktiskt bara 7000kr, men den är i gott bruksskick.

Tänkte fråga om man vågar köpa tändkablar på biltema? - de kostar typ 2000kr på Mekonomen i Västerås. Samma fråga gäller tändspolen.

Alternativt blir väl att kolla på någon skrot.

/tyrell

520i -89
P.
14
P.L
325i CAB -93
Om rotorn/fördelarlocket är kasst, som kommer det ingen gnista (?) så det behöver inte betyda att det värsta har skett.

Köp grejerna på biltema, dom lär ju funka bättre än dom du har nu =)
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Kapar tråden lite, håller också på att serva lite på min M20B20 men jag har en lite fråga
angående bensinfiltret. Jag har bytt det mesta utom bensinfiltret.
Är det lätt att byta, eller måste man släppa på bränsletrycket
(plocka ur säkringen till bränslepumpen och starta) före man byter filter?

Vill inte att det ska spruta bensin över hela garaget när jag håller på :/

/L
tyrell
Tack så mycket för alla svar, åter igen :)

Ja, det blir till att försöka låna eller hyra nån bil och sen dra ner till Västerås, ska väl byta rotor också då.

Lite off topic men kan någon identifiera fälgarna på min bil?
här är lite bilder ->

Länk

/tyrell

520i -89
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Ser ut som 100+ Penta fälgar, men jag är inte 100%

/L
tyrell
Okej, köpte en universal-tändspole på biltema, kopplade in den - nu drar inte ens startmotorn runt, helt dött... dah.

Några teorier?

520i -89
Ta det lugnt, försök rekonstruera vad du skruvat på osv. Det måste finna en gemensam nämnare för utebliven tändning osv. Chansen att alla tändkablar osv skulle uppvisa fel samtidigt är mikroskopisk. Tydligen har batteriet laddat ur ordentligt, börja med att ladda detta under 15-20 timmar, felsök metodiskt istf att rusa iväg och köpa delar osv. Nånting verkar ha hänt vid servicen, kablage, kontaktstycken som åkt isär, osv.

FP
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

tyrell:
Ja...Folke har naturligtvis rätt,men rotor o fördelarlock bör du ju i vilket fall byta ganska snart om du vill hålla bilen i skick ett tag.

Kan väl också säga att jag inte har bytt tändkablar på min M535:a sedan inköpet 1997 så det är väl mindre troligt att dessa(någon) är kass för dig med...Bra kvalité på BMW kablarna(iaf på E28).

Öppna i alla fall upp fördelarlocket + rotorn och syna delarna innan du handlar så slipper du kanske köpa prylarna just nu om du känner att det blir lite för svettigt prismässigt..
Men återigen så försök förnimma dig om du råkade slita eller kommit åt någon kabel/kontakt osv vid ditt tändstiftsbyte tidigare..

Leffo:
Angående att byta bränslefilter så håller motronicbilarna ett litet tryck en stund,men låter du bilen stå ett tag så är det naturligtvis mindre risk för bensinsprut...men det kan du inte vara säker på ändå,så skyddsglasögon+keps är inte fel+lite klämmor eller lämplig bult att stoppa flödet/droppet med sedan..

Mvh Janne.
tyrell
Hej och tack för alla svar!

Har nog inte budget för att byta bränslefilter osv nu, men en snubbe som kan mer än mig om motorer kommer och tar en rejäl titt på den i morgon, förhoppningsvis startar den... wish me luck :) - trots allt en E34 för 7000kr :)

Btw, älskar det här forumet, läser det dagligen i mobilen :)

/tyrell

520i -89
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hur gick det?

Mvh Janne.
tyrell
Statusrapport: bilen funkar kanon nu.

Anledningen till att den var totaldöd visade sig vara att larmet hade gått (ljudlöst) efter att jag tagit av minuspolen på batteriet, och inte hade jag någon larmdosa heller... ringde förra ägaren och han sa att bilförsäljaren som han köpte av sagt att larmet ej fungerade. Spårade lite kablar och lyckades avlägsna larmet.

Kör med nya stift nu samt nya tändkablar från biltema, går kanon nu.

Måste säga att jag hör många som säger att 520i 12v är sååå slö, jag håller inte riktigt med, jag tycker den känns riktigt pigg, men det är ju min subjektiva bedömning (förra bilen var en Ford Sierra -87). Visst, man måste varva den en del för att få ordentligt snurr på den men det belönas med ett mycket mysigt ljud :)

Nåja, allt väl nu och tack för alla tips!

/tyrell

520i -89
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.