AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
2.104

lackeringstips sökes.

$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Skall lacka om en bakspoiler, bakluckehandtag och 4 st. dörrhandtag. Allt är i plast och är lackerat tidigare. Skall lacka med riktig bilfärg, lösningsmedelbaserad som jag köpt i tyskland till ett mycket bra pris.

Alla delarna är i bra skick, inga repor eller skavanker så det behövs ingen spackling.
Har våtslipat allt med 800 papper. På bakluckehandtaget har jag lagt på plastprimer för den gamla lacken hade släppt på flera ställen.

Har tänkt att lägga på en 2-3 lager baslack, turkosmetalic och sedan 2-3 lager klarlack.

1) Hur länge skall man vänta innan man lägger på första lagret av klarlack på
basfärgen? Skall basfärgen ha torkat helt eller?
2) Skall man lägga klarlacken vått, dvs. Man sprutar på nästa lager av klarlack innan det första lagret av klarlack har hunnit torka ordentligt.
3) Använder man samma spruta till baslacken och klarlacken?
4) Om all färdigblandad basfärg och klarlack inte kommer till användning, kan man spara detta till ett senare tillfälle eller blir den förstörd?

Det står lite information på burkarna men tyska är som sagt inte min starkaste sida.

Vad menas med "bei ofentrocknung 5-10 min. zwischen ablüften", står så på klarlacksburken.

Mackan
1: Beror på om du har box med värme osv...Enligt ditt citat så skall "vid ungstorkning (box) vänta ca 5-10 min mellan varje lager" (fritt översatt!)
2: Enligt ditt citat så skall klarlacken läggas "semivått" typ...
3: Pass
4: Basfärgen borde man kunna "spara" har jag för mig iaf (om inte så vette katten varför "min" lackerare har sparat ca 400 burkar i massa kulörer med div "överbliven" baslack)

Tips: Lägg inte FÖR tjockt med färg, eller klarlack heller för den delen...På Länk kan du hitta en hel del gratistips
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.