|
|
|
|---|---|
|
Besiktade min 525 E34 -94 i våras och fick nerslag på kraftigt felaktiga avgasvärlden. Han felsökt och funderat ända sedan dess men ännu inte fått den att fungera. Hoppas någon här kan hjälpa mig innan jag får tuppjuck och hamnar på hispan. Världen vid senaste mätningen (varmkörd hivetvis): Co2: 12,63 % vol (kan vara ner emot 8 en bra dag) HC: 416 ppm vol (har varit uppemot 800 ibland) O2: 0,08 % vol Lambda: 0,89 Följande är gjort: * Läcksökt med rök både på insugssida och avgassida på motorn. * Lambdasond bytt * Luftmassemätare bytt till en kontrollmätt beg. (testat 2st till utan resultat) * Signalkabel mellan L-sond och styrbox uppmätt * Provbytt motorstyrdon * Rengjort och funktionskontrollerat tomgångsmotor * Provblåst bränslereturen * Olja och stift bytta Vad kan dessa emormt felande världen bero på? Utläsning av felkoder skvallrar endast om "Lambdareglering - felaktig" och när jag mäter signalen från lambdasonden så ger den ca 0,43V vilket borde betyda att den inte lyckas reglera ner bränslet tillräckligt. Fina 02 värden borde betyda bra katalysator vilket bekräftas av att de endast gått 1500 mil. BIlen har gått runt 20 000 mil och känns mycket fräsch i motorn i övrigt. Får problem med pendlande tomgång ibland samt en lysande check engine-lampa lite till och från under körning. Tacksam för svar och tips! | |
|
Saknar dina CO värden... Mvh Janne. |
|
|
Länk Finns lite att läsa där om avgasvärden osv.. Mvh Janne. |
|
|
Ajdå, % vol CO: 3,690 Har kollat avgasskolan men får inget att stämma. Tycker jag kollat allt utan få ihop det.... |
|
|
Hmm...vet ju inte men lågt lambdavärde indikerar ju för lite luft i förhållande till bränsle..Luftfiltret fräscht?(låter iofs lite "simpelt") eller att du trots allt har något fel i motronicboxen(vilket inte heller låter speciellt troligt nu) :/ eller något annat osv.. Svårt läge med dessa avgasvärden ibland.. Men varför motorn pendlar i tomgång kan indikera luftläckor runt insuget eller lmm defekter t.ex ,men allt det där verkar ju du ha kontrollerat... Hur såg stiften ut? Mvh Janne. |
|
|
Temperatursensor? Trasig spjällägesgivare kan ge tomgångsproblem (både gång och värden). /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
Lågt lambda indikerar rik blandning. Filtret ser helt ok ut! Tomgången misstänker jag börjar pendla på grund av för rik blandning. Kan bli när den är fullvarm och får stå på tomgång ett tag. Har läcksökt insuget med rök utan att hitta någon läcka. Motronicboxar har jag testat två stycken från bilar med bra värden utan att det gjorde någon skillnad i min bil. Stiften så begagnade ut, men inte alls onormala på något vis tyckte jag. |
|
|
"Tryggve" har ju två till fina tips... Jo,låg lambda(under 1,00) indikerar fet blandning som jag också skrev. Mvh Janne. |
|
|
Tempsensorn för motorstyrningen ger värden som är helt ok. Datorn larmar om jag lyfter kontakten, men verkar trivar med den signal den får i övrigt. Mätning med multimeter verkar stämma även om jag inte riktigt minns nu vad resistansen var. Samma gäller spjällägesgivaren även om jag inte kollat den så ingående. Kan provlåna från en annan bil men tycker att det är så våldsamt fel för att bara vara den.... CO har varit upp mot 8 vol % vid vissa mätningar.... |
|
|
Någon som hört om att bränsletryckregulatorn kan haverera och generera för högt bränsletryck? Har inte kollat trycket, men tror det får bli nästa steg i felsökningen. Bör kunna ge felaktiga avgasvärden även om jag är osäker på om det kan bli så pass avvikande värden av ett sådant fel? |
|
|
Vi sitter i samma båt, en stark bensinlukt frå mig å tro att regulator samt minst en spridare läcker då den är helt våt. Jag har problem med pendlande tomgång dessutom. |
|
|
Halllå! Fick min besad förra veckan. Var dock aldrig något fel på regulatorn som visade sig reglera precis som tänkt. Luftmassemätaren, 2 lambdasonder och en katalysator kostade kalaset. Det som stökade till det hela var en helt ny sond som sa upp sig efter bara ett par mil vilket fick mig att tro att det var något annat. Efter en nollning av datorn så går den previs som den ska och tomgången fungerar utmärkt! Lycka till med dina bekymmer! |
|
|
Jag har precis bytt min lamda, så jag vet inte. vad kostade allting? |
|
|
Jag kopplade in check engine-lampan enligt instruktionen här på forumet och fick felkod på just lambdareglering. Luftmassemätaren mätte jag enligt instruktion i programmet Autodata och kom fram till att den var kass. ( hade gått med öppet filter vilket kan ha bidragit till detta). Katalysatorn har brunnit som följdfel av den rika blandningen. Som tur var så räckte det med att byta den ena sonden. Luftmassemätare köpte jag begagnad från Fiddes Garade (www.fiddesgarage.se) för 750:- om jag inte minns fel. Lambdan blev en universalmodell för 800:- Katalysatorn blev en universalkat monterad av vår lokale greasemonkey för 2000:- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.