AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
29.699

De tog kortet efter 9 långa år.

Sida 2 av 2
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Trådskaparen ondgör sig för att de just skulle stå när han körde om. Märkligt.
Håller till fullo med "Grelle". Om du nu kör bil dagligen för att klara jobbet, ge fan i och kör om på 70 - väg så slipper du skriva larviga snyftbrev till Länsstyrelsen.
De har nog rätt kul när de läser alla krystade förklaringar till varför man inte klarar sig utan körkortet där.

Mats
BMW CS #5847
Tar dom hänsyn till behovet av körkort?
Det är ju rent sjukt.
kilroy
Jag upphör aldrig att förvåna mig över bilister som torskar i över 100 på 70-väg, det mest klassiska och mest amatörmässiga sättet att åka dit på.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

bj
129
bjornh
525 tdsA -92
Ser att många ondgör sig över och har svårt att förstå varför man kan få kortad spärrtid om man behöver körkortet i tjänsten och alltså lider extra av att få det indraget. Själv tycker jag att det är helt logiskt. Samma fenomen som med dagsböter som baseras på inkomst.

1 månad för en yrkeschaufför är nog till och med mer "inskränkande" och jobbigt än 3 månader för mig som kan ta bussen.
"1 månad för en yrkeschaufför är nog till och med mer "inskränkande" och jobbigt än 3 månader för mig som kan ta bussen. "

Och 1 månad i buren är värre för en som har jobb istället för en arbetslös osv..
Fullständigt irrelevant enligt min mening.
Snarare borde yrkeschaufffören bli av med det längre eftersom det inte är ett "straff" utan en säkerhetsfrämjande åtgärd.
Ju längre vi slipper en sådan på vägen desto bättre.
Med extra tur så tvingas denne byta karriär så vinsten blir ännu större.

Nä nu raljerar jag lite men jag tycker inte vad man har för yrke ska slentrianmässigt påverka myndighetsutövning.
Brottet är precis lika allvarligt oavsett vem som gör det men rent moraliskt borde man kunna räkna med bättre beteende och uppträdande i trafiken av en som yrkesmässigt vistas i trafiken

Tyvärr är det ofta bland yrkesgrupper som taxichafförer, budbilar etc som dom riktiga idioterna i trafiken finns verkar det som

Och straffet skall vara för det brott man begått, inte för hur det drabbar den som begått brottet
fredde 7
Brottet att köra lite för fort är ju enormt...man är verkligen en ond människa som ska straffas hårt.
Lite huliganism på en fotbollsmatch, eller lite hederligt handgemäng i krogkön,eller varför inte stjäla lite på fina bilar på gatan, eller faan ta hela bilen det är ju bara pojkstreck och bör således inte straffas så hårt, låt dem komma undan med en natt i häktet..men faan om du kör för fort därifrån då ser vi till att du får sluta ditt jobb och betala en hel jävla månadslön i böter.
Jädrar vad farten är farlig för att inte tala om uppsåtet till brottet, kör man för fort vill man säkert mörda sina medtrafikanter, skillnad när du på fotbollsmatchen skickar iväg 30 tomma ölflaskor upp på läktaren eller ned på planen, då ville man säkert bara bjuda på lite pilsner, inget ont där inte..en natt i häktet och hotellfrukost för besväret
fredde 7

Varför jämför du fortkörning med fotbollshuliganer?
Det har inget med varandra att göra.
Att köra för fort är kanske inget jättebrott men om du orsakar en olycka genom din fortkörning kan det nog bli ganska allvarligt brott för att inte tala om eventuella skuldkänslor om du orsakar någon annans död.

Det finns ett mycket bra sätt att undvika fortkörningsböter och indraget körkort.
Håll Hastigheten inom hastighetsbegränsningen för den begränsningen kommer inte att försvinna hur illa du än tycker om den.
DU bestämmer själv om du vill chansa och köra för fort, DU bestämmer om du skall ha böter eller inte. Polisen bötfäller inte dig för fortkörning för att dom gillar det utan för att du inte brytt dig om att följa hastighetsbegränsningen.
Du kan inte skylla på någon annan än dig själv.
Vilket kaos det skulle bli i trafiken om ALLA struntade i hastighetsbegränsningarna.

ardbeg, låter rimligt.

kilroy, nu blev jag sårad.

Fritt valt att åka dit på fortkörning, med vissa undantag Länk

The way we see the problem is the problem.
Jaha, nu antar jag att det blir en idiotförklaring=) men så här ligger det till, hastigheten som anges på skylten är HÖGSTA TILLÅTNA alltså betyder det att man kan åka i t.ex. MAX 70km/h och inte 71km/h sk*t enkelt ju.

fredde 7
spider:jämförelsen beskriver hur snett samhället ser på brotten....
kilroy
Många har uppenbarligen svårt att förstå det juridiska resonemanget bakom hastighetsbegränsningarna. Det som bestämmer när någon fälls för brott mot hastighetsbestämmelserna är den tekniska felmarginalen på mätutrustningen, oavsett om det gäller kameraskåp eller laserutrustning. Om den tekniska felmarginalen i mätutrustningen ligger på + - 10 km/tim kan man rent juridiskt inte fällas för fortkörning på 50-väg förrän man kör i 61 km/tim. Om den tekniska felmarginalen ligger på + - 1 km/tim så kan man fällas när man kör i 51 km/tim.

Hastighetsbegränsningen är ett matematiskt högsta värde på den hastighet som är tillåten. 51 km/tim innebär ett brott mot hastighetsbegränsningen under förutsättning att mätnoggrannheten klarar + - 1 km/tim.

Många tror också att det existerar någon form av glidande skala på 5-10 km/tim över gällande hastighetsbegränsning. Så är inte fallet eftersom hastighetsbegränsningen anger den HÖGSTA tillåtna hastigheten.

Vanligt förekommande är också uppfattningen att hastighetsbegränsningen är ett sorts medelvärde. Dvs...kör man i 80 på 90-väg så får man under kortare perioder göra en omkörning i 110. Så är inte heller fallet.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Det som gör att en del tror att felmarginalen är ca 5 kilometer i timmen är nog de som tror blint på att hastighetsmätaren visar 100% exakt den hastighet som man håller enligt den. Så är inte fallet, de flesta hastighetsmätare visar just ca 5 kilometer i timmen för fort när man håller 90km/timme vilket gör att man kan ligga i 95km/timmen utan att köra för fort. Jag har kört förbi flera kameror och laserpistoler i (enligt mätaren) 95km/timme utan att bli stoppad eller fotad.
Det skull bli oerhört dyrt att göra en hastighetsmätare i en bil som visar exakt vid varje hastighet därför kalibreras mätarna att visa lite mer hastighet än vad som körs i när man håller 90. ju lägre hastighet ju bättre stämmer mätaren.
Att bilfabrikanterna kalibrerar mätaren så är för att ingen skall kunna klaga eller stämma dom för att man kört för fort och fått böter fastän mätaren visat precis 90km/timme.

Felmarginalen på bilarnas mätare varierar en del, men ligger i regel på +5-10% av det avlästa värdet. Anledningen är att man inte skall riskera att köra över skyltad hastighet när transmission och däck mm avviker från nyskick pga slitage osv. Det är ju t.ex tillåtet att ändra däcken omkrets inom vissa områden osv.
Obs att felmarginaler, tekniska/mekaniska/elektroniska anges i procent, inte si eller så många km/h. Tänk så här: Hur skulle det funka om felet anges till t.ex +8km/h över hela skalan, om bilen står stilla och mätaren normalt vilande på noll, den skulle fastna omkring 8km/h då eller? Om mätsystemet har t.ex +8% felvisning så innebär det t.ex +4km vid 50, +8km vid 100, +16km vid 200km/h osv, vilket stämmer väl med verkligheten.
Även laser och radar osv har viss procent felmarginal, om sedan sheriffen väljer att bjussa på x antal km/h, fast värde över hela mätskalan så är det deras helt egna beslut.

FP
Problemet kvarstår och för att komma tillrätta med det måste man åka långsammare ty maxfart ÄR maxfart.

Som jag skrivit tidigare finns ingen lägsta hastighet.

Om berörd myndighet vill håva in pengar så är placeringen vid 90 till 70 och 70 till 50 ännu bättre? Som jag fått lära mig (för väldigt längesen) så gäller den nya hastigheten från skyltens placering dock körs det i allmänhet på ett sådant sätt (dålig planering?) att det accelereras upp så att t.ex. 70km/h är uppnått före skylt och samtidigt kliver man av gasen EFTER passering av t.ex. 50km/h. Förarkulturen går i arv plus att ungdomar helt naturligt saknar rutin och "gör som alla andra" vilket i dessa fall kostar pengar.

Ecodriving som lärs ut idag är underskattad och vem har egentligen så bråttom till något, och en enkel vinkel är att om man lever på gränsen till det "olagliga" får man helt enkelt räkna med att betala ibland för risken/chansen att bli tagen är överhängande...

I realiteten tror jag knappast någon har blivit uppmätt, fångad och bötfälld för 51km/h på en 50-sträcka. Fast många skrönor, hörsägen och egna tolkningar finns det ju förstås.
Officeren ovan gör en mycket bra sammanfattning av hur det förhåller sig, mycket mera finns väl inte att tillägga egentligen.

FP
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Är det förresten någon som kan det här med utfärdande datum?

Ponera att man tagit körkort när man var 18 och förlorar kortet efter 10 år..

Vilket datuim står det då på körkortet när man får "tillbaka" det från länsstyrelsen? Ser det ut som att jag har pinfärskt körkort eller att jag haft behörigheten i 10 år?
Jag vill minnas att då det gäller vanliga körkort utan prövotis så skall det stå samma datum som när man tog kortet när man var 18.. Stämmer det?

//amullo
---
Länk
Pe
157
Pekki
320dT -14
Det stämmer amullo..
Hämtade ut mitt körkort häromdan efter att ha varit av med det i 2 månader.
Var rädd för att det skulle stå samma datum som när ja fick tebax det.
Körde förresten 123 på 90 väg, summan blev 3600 i böter o av med lappen i 2 mån..
Jag har haft kort i 17 år.
Man kör ju inte sämre utan kort heller så..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.