|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Jag blev av med kortet igå 113 på 70 väg. klart att de skall st där man kör om. Är det någon som har en aning om spärrtiden då jag måste planera kan inte jobba utan körkort så jag måste ta tjänstledigt. Blir ett par fattiga månader. /K | |
|
3 månader skulle jag tippa på (innan "förhandling") // M.V.H. Daniel |
|
|
Ja 3 månader enligt praxislista, med lite välformulerade brev borde du komma ner till 2 månader BMW CS #5139 |
|
|
Har du provat att vädja för att få behålla kortet, med anledning av din tjänst? Återstår att se om du klarar dig utan en varning... |
|
|
Jag skall sätta mig och skriva ett fint brev till länsstyrelsen. Får hoppas på det bästa med det ser ju mörkt ut. |
|
|
Hoppas inte för mycket bara, vill inte dra ner dina förhoppningar men det är ovanligt att de tar hänsyn till att du behöver bilen i jobbet. "Alla" skriver till länsstyrelsen och hävdar detta nämligen. Det finns naturligtvis de som lyckats men jag har fått intrycket att de blivit hårdare och hårdare på denna punkt. //Lövet |
|
|
I princip är det helt omöjligt att helt undkomma ett körkortingripande i detta läge, även om man skulle råka vara yrkeschafför. Mindre än 1 månads spärrtid kommer man alltså inte under. Att därmot korta ner spärrtiden jämfört med praxislistan har man dock goda chanser att lyckas med genom ett välformulterat brev är min erfarenhet. BMW CS #5139 |
|
|
Skulle ju faktiskt vara rätt märkligt om dom tog hänsyn till att man "behöver" körkortet. Det borde väl snarast vara en försvårande omständighet att vara yrkeschaufför sett ur länsstyrelsens perspektiv. |
|
|
Jag håller med. Om man är i sånt stort behov av körkort att man vid förlust av kortet förlorar jobb och därmed inte kan betala lån och förlorar huset o.s.v så borde det ju vara väldigt lätt att motivera sig till att hålla hastighetsbegränsning... Men det jag skrev ovan riktade sig inte till denna trådskapare utan mer generellt. Jag tycker du ska skriva ett brev och hoppas att det hjälper. Lycka till! Mvh Johan |
|
|
Håller helt med föregående. Är man kritiskt beroende av körkortet får man väl vara extra försiktig så man inte förlorar det istället för att be myndigheterna "tycka synd om en" !! |
|
|
Tycker också det är tråkigt att det ska vara olika straff om man behöver bilen i jobbet eller inte. Jag pendlar till plugget räknas det också i så fall. Gärningen/brottet är ju lika "farlig" oavsett detta. Däremot känns det som att förmildrande omständigheter vid fortkörningen bör/ska korta straffet. Fint väder, lite trafik osv. Kanske du bör betona extra i brevet. |
|
| Försök att skriva ett bra brev skicka gärna med ett intyg från din arbetsgivare så gjorde en kollega till mej, han kört strax över 100 på 70-väg fick 3 månader först men blev till slut nerskrivet till 1 månad. | |
|
Jag gjorde precis som du för flera år sedan och eftersom det var "första" överträdelsen för mig så tog de kortet i två månader. Längre bör det inte bli för dig. Det lönar sig att skriva om förmildrande omständigheter, lycka till. mvh Daniel Länk Progress through pain |
|
|
samuel2: Tänk på att ett körkortingripande inte definieras som ett straff, utan en säkerhetsåtgärd. "Straffet" man får är böterna/strafföreläggandet som polisen/åklagare ger. F ö kan jag varmt rekomendera Länk där finns all information man kan behöva. Ladda ner deras yttrandemallar för att få tips om vad du skall skriva, de kostar några hundra men det var värt mycket för mig iaf BMW CS #5139 |
|
| Jag skulle lätt köra iallafall, det är bara att ta det lagligt så har du goda chanser att klara dig i 3månder. Hur ofta blir man stoppad? Jag blir det 1gång var 3e år ungefär. | |
| Och OM du blir haffad när du kör trots återkallat körkort, lär spärrtiden förlängas med minst ett halvår.... ganska dumt att chansa, tycker jag. | |
|
En bekant körde 101 på 70-väg och klarade sig med enbart 1 månads spärrtid. Han är yrkeschaufför. |
|
| FRIFART: Den största risken med att köra utan körkort är väl att försäkringen inte gäller? Eller? | |
|
försäkringen gäller men du kan få förhöjd självrisk. sen om du kör med indraget körkort och blir stannad så åker man dit på GROV olovlig körning och inte "bara" olovlig som man gör om man t ex. kör MC utan MC-kort. mvh Erik |
|
|
Yrkeschaufförer klarar sig oftast med 1 månad spärrtid. Alltså de som har som arbete att köra ett fordon. Svensson som har tjänstebil och som kör i yrket (typ resesäljare, servicepersonal) som MÅSTE köra för att ta sig till sina arbetsuppgifter får oftast 2 månader. 3 månader är praxis om man kört mer än 30km/t för fort och inte har ett intyg från sin arbetsgivare där det står att personen behöver körkort i tjänsten. Närmar man sig dubbel hastighet så gäller 6 månader eller mer beroende på tidigare uppförande i trafiken. //amullo --- Länk |
|
| Tråkigt att höra, de mätte dig efter du kört om antar jag? för vid omkörning ska/bör inte polismannen mäta då förväxlingsrisk kan förekomma. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.