AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.348

Köp av min första BMW, intresserad av Z3, men vilken model, moter etc?

Hej alla, detta är mitt första inlägg på detta forum. Jag är sugen på att köpa min första BMW och funderar på en Z3:a. Har lite allmäna frågor. Jag slits mellan
2,2; 2,8 och 3,0l motorerna, vill helt enkelt ha kraft i min första BMW men hur smart är det med dessa bensinpriser? :S

Sedan vilken model. Jag vill ha en bil jag kan köra på sommar och vinter, hur fungerar det egentligen att ha en cab på vintern? Hur bra är hardtop? I.o.m att jag bor i Gbg så är inte vintrarna nåt att vara rädd för, men man vet aldrig.

Sen är det ju såklart frågan om pris. Jag funderar på hur mycket man kan lägga ut utan att bli bankrutt, så hur är kostnaderna att äga en Z3:a`? Service, reparation etc.?
Ex. pris 160 000, kontantinsats 50 000, avbetalning på 3 år c.a 3 500kr i månaden + hur mkt i skatt, service etc?

Jag har tittat lite, och tycker t.ex. denna:

[url]Länk

kan vara intressant, vad tror ni?

Tack på förhand!
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
för att ge dig lite kött på benen innan köp så bör du tänka på hur ditt ägande kommer att se ut.
Att köra med en Z3 på vintern så tar den mycket stryk, för att salta gör man väl i GBG. och bilen har ett uruselt rostskydd och ingen galvad kaross så du ska veta att du har ett stort skötseljobb framför dig, betydligt mer om bilen ska vara hyggligt fräsch på våren och det vill nog alla Z-ägare,

Som bil betraktat så kan du inte ta med något väsentligt, litet bagageutrymme och endast en pass.plats, trång kupé med vinterkläder, du talade om hardtop, ja då har du väl någonstans att göra av den på sommaren, så har du tillgång till ett garage skulle jag hellre välja en något billigare Z3 för endast sommaren och ha en billig s.k. vinterbil och spara arbete och bil tills våren och bara ha den som en trevlig cabbe som hobbybil, då är den helt underbar, frågan är om det finns trevligare bil för det ändamålet.

Nu när de flesta bilar är svårsålda kan du nog få både en Z3 och en vinterbil för det pris du vill ge, men då får du kanske ge avkall på de större motorerna och ta någon med mindre motorstyrka, Lycka till iallafall vad du än köper
mvh Uffe/bildock
Visa användare
138
Skänebo
M5 -00
320 Touring -00
First of all..
Välkommen till forumet Cadaver!

Det finns många trådar om detta ämnet och det kan verka aningen tjatigt.
Jag gick igenom några av dom när jag köpte min.
Mycket bra information och synpunkter från de flesta.
Själv var jag egentligen bara ute efter en bil som tog mig till jobbet fram o tillbaks.. mig och min väska. Jag fastnade om att 2,8 va de roligaste och mest ekonomiska ur "svenssonsynvinkel" Inte FÖR dyrt - inte FÖR roligt.

Nu e jag ingen jättekännare men innan ett visst årtal såg inte alla karosser likadana ut. Själv fastnade jag för den bredare baken på 2,8;an. Ser riktigt skön ut! Den fanns tydligen inte på alla.. Det objekt du länkar till ser ju ut att va en fin bil. En faceliftad modell.. När jag säger detta så talar jag BARA för mig själv men jag tycker du ska kolla upp modellen innan den med. Inte bara för att jag kör den äldre men jag gillar den rundare bakskärmen som va på "de äldre" årsmodellerna. Känns lite som de va de som va grejjen med hela Z3-modellen.

Roadster eller Coupé? Jag vet inte om det spelar så stor roll.. men du ska veta att den väger inte tungt i snöslask. Den enda vinterdagen jag va ute va en tidig morgon och jag va tvungen att komma hem från jobbet - minsta lilla upplut så ville baken sticka ner i diket. ..men med rätt däck så funkar den säkert och ha som vinterbil med.

De vesäntliga kostnaderna för mig va skatt och försäkring.
Ca 7000 Helförs och nånstans uppåt 1600 i skatt om jag inte minns fel.
Service skiljer sig inte mer än någon annan bil vill jag tro.

Reparationer har JAG lyckats komma undan ifrån än så länge "peppar peppar" Finns en del typfel och dom hittar du svar om här på forumet.
De enda jag vart med om - och det retar mig - är väl elaka grannar som avundsjukt smäller upp sin dörr i min lite hårdare än nödvändigt.
Dom e så snälla när dom visar att dom bryr sig.. ;)

Så - det finns många objekt att välja mellan.
Ta din tid så kommer du bli riktigt och rikligt belönad!
Jag har inte ångrat en enda dag att jag valde Z3 2,8 Roadster!

"Hellre vind i nacken än blåst i huvudet!"
@Uffe/bildock

Det är verkligen sant, att ha den som bara sommarbil är klockrent, men problemet
är inte bara att det kostar mer att sköta två bilar, utan det största problemet är parkering! Garage är en lyx jag drömmer om. Är Z3:an så dåligt förberedd på vinterväglag, rent underhållsmässigt? Är det någon skillnad mellan coupé och roadster vad gäller rostskydd?
Har gott om tid att tänka igenom, så ett bilköp kommer nog dröja ett litet tag till =)

@Skänebo tackar tackar!

Håller med ditt resonemang där, en bil som kan ta mig till jobbet och tillbaka, ev. en väska eller en passagerare till! Kul att höra att du är nöjd,
inväntar den dagen jag äger en med spänning =)

Nu blev jag orolig över vinter-biten, är det någon som har erfarenhet av att
köra Z3 på vintern, över längre tidsperioder?
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Cadaver
det var precis det här jag ville få fram i mitt inlägg, att du ska vara ytterst försiktig med att köra en Z3 året om, det är bara för din egen skull jag vill du ska tänka igenom hur du vill använda bilen!

Vid tidigare inlägg om rostskydd så har inte Z:an något sådant inbyggt från fabrik, då någon har plockat ner delar av bilen och upptäckt detta.

Det är klart att det blir ett problem för dig med två bilar och inte ha tillgång till garage, men ta god tid på dig och undersök frågan om vinterkörning riktigt ordentligt, det är klart att du kan använda bilen bilen året om, men som Z fantast som jag är vill jag delge vilka problem du kan få och jag tycker det är en så fin bil du väljer, då är det synd att köra den på vinter, jag ser bara varje vår hur min bruksbil ser ut, om det vore min Z:a näej .

Så är det en sak till jag vill poängtera, använder du Z:an som bruksbil så måste man ibland ställa ifrån sig bilen och 9 fall av 10 så nog sjutton har någon slängt upp en dörr lite vårdslöst, och det får man tydligen räkna med idag och ser någon "granne" på parkeringen en BMW ja då kan man ge sig den på att då sparas inte på krafterna till dörröppning särskilt som det är mörkt ute på vintern
Så tänk igenom innan du bestämmer dig hur ditt användande ska bli så kommer ditt Zägande att bli mycket lättare
mvh Uffe/bildock
Bra tips! Funderar istället att spara pengar och köpa en i januari istället, då våren är på väg. Kanske är mer intressant då :) Hur ser prisbilden ut? Allmänt brukar det väl vara att efter sommaren så faller priserna på bilar som Z3, när kan det vara bra läge att slå till tro?
Ny fråga, finns det någon som har erfarenhet av Z3 med 2.2, 2.8 och 3.0l motorerna? Dvs. ha kört två eller samtliga och kan berätta lite om skillnaderna, fördelar/nackdelar? En sak till, när jag ändå är igång :) ,
flera skriver här om de olika modeller som skiljer på utseende,
exteriör och interiör, vilka är de största skillnaderna mellan en t.ex. 98-99 och en 01-02:a? Utrustning, kvalitet etc.? Tacksam för svar! =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.