|
|
|
|---|---|
| Har tittat på en 320IK -88. Tycker att den låter lite väl mycket från ventilerna. Är det någon sjukdom som den modellen har eller är det bara justering? Om nu kamaxeln är sliten, är det någon som har måttuppgifter på nockarna? Eller är det vipparmarna som behöver bytas? | |
Axel |
Kolla om där finns spår på kamnockorna,kammar och vippor är mycket känsliga för dålig oljekvalitet,plus att vissa kammar hade härdningsfel.OBS detta gällerM20 motorerna. MVH Axel Bromsen är fartens värsta fiende. |
|
Litet tips: ta en mejsel,modell större och lägg emot örat och lyssna på ventilkåpan...lyssna även på spridarna på samma sätt...på min motor,som tickar duktigt,så är det spridarna som låter mest...och jag tror det är rätt vanligt oxå.. 7900rpm |
|
MIRRE75 |
Ta en trädgårdsslang, klipp av en bit på 0.5m, sätt ena änden mot ventil kåpan och lysna i slangen.. Samma gäller spridarna! Mirre |
|
Dessa motorer blir aldrig helt tysta!!Kan bara nämna att jag renovera toppen på min bil för drygt ett år sedan o ställde ventilerna enligt BMW:s spec(0,25).Motorn lät nästan som en symaskin trots sin 22000mil,dessvärre "spika" den lite på tomgång.Det visa sig vara ventilspelet som var för tajt.Justerade om spelet till "löst 0,3".Nu tickar bilen klart o tydligt men tomgåmgen e perfekt o den går kanske t o m något bättre!!De går säkert o justera bort ticket o behålla tomgången men de e banne mig svårt,balansgång de där!Funderar eventuellt att ställa om de en tredje gång, nu till "tajt 0,3" men vet inte om ja orkar...Så de kan ju bara va en sån enkel grej du pratar om,lättast e o lyfta på ventilkåpan o se efter hur nockarna ser ut,känn med nageln oxå... |
|
|
Dawwe: min pärla har rullat 25 000 mil. ställde nyligen ventilerna till 0,25 kall motor. tycker att tomgången är ganska ok, när den funkar... känner någon detta fenomen: gaspådrag -> tomgång hamnar på runt 1400rpm -> efter några sekunders friläge, typ 10-30s -> tomgång går ner till 900rpm. jag vet att det låter som någon kabel är dålig.. men har kollat o kollat.. hittar inget fel. har dessutom bytt nästan varenda kabel i motorrummet.. |
|
rsarits |
Det sitter en vacuumklocka som förhöjer tomgången några sekunder efter kraftigt gaspådrag, åtminstone på 520 -85. Den hjälper till att hålla tomgångsvarvet om det blir för lågt också. Micke |
|
Micke: har oxo en sån vaccumklocka. har provat två olika oxo utan framgång. problemet är dock att det inte behöver vara kraftigt gaspådrag. ex gasar jag upp till bara 2000 varav tar det ändå alldeles fär långt tid tills den går ner till 900 |
|
|
Hm.....E de kanske möjligen så att någon tidigare ägare har fifflat med "throttle-valve stop skruven" så den står helt åt helsike fel månne???Kan vara en möjlighet.... |
|
|
Dawwe: kan stämma faktiskt!! en polare noterade även detta. ska denna skruv behöva justeras?? det finns ju en tomgångsskruv oxo. på haynes har jag för mig att det stod 2,7-3 mm ställde den så oxo.. men fan va bilen förjar hoppa då... vafan gör man nu? |
|
|
Har för mig att man först ska börja med o skruva "ner" skruven tills den ej är i kontakt med stoppet.Därefter skruvar du upp den precis till den nuddar stoppet.Sen öppnar man ytterliggare 0,5-1 varv bara så att den ej skall fastna eller kärva...Fast egentligen ska man ju inte pilla på denna skruv alls....Men men.... |
|
| ska testa din version då.. men då lär jag få öppna tomgångsskruven ganska rejält jämför med nu... | |
|
Ja du lär få öppna den mer än du har nu...Men det är ju därför de har denna "throttle bypass" så att man skall kunna få en stabil tomgång.Du hade väl lite hög CO oxå om ja inte minns fel...Vem vet du kanske lyckas slå två flugor i en smäll...I vilket fall va du än gör så skall denna skruv(throttle-stop) inte användas till o justera tomgång o liknande,den e bara(nästan,har för mig att den oxå kan påverka tändning för vakuum-slangarna går ju från dess närhet...) till för att själv spjället ej skall kunna kila fast sig i huset så o säga... |
|
| ska bli kul o testa! har letat länge efter nån som kan svara på de här frågorna. det ända folk annars säger om de kan något är påpekande av tillsats luftsliden. | |
|
nopp.. det blev ingen större skillnad... FAN en sak är klart min bil är så en plåga i stadstrafik!! igne snak om det tur att den går som ett skott på motorväg ialf... |
|
|
Handyman:Har du verkligen kollat ALLA vakuum/luftslangar???Är den tät vid oljepåfyllningslocket??De måste bara va så att du har nåt skitfel....Att tomgången e typ 1000 när den e kall e normalt men därefter skall den ligga runt 750.Jag antar att du redan haft dän tillsatsluftsliden o funktionstestat den...E inte helt hundra på hur insprutningen fungerar exakt på L-jetronic,men de kan ju tänkas va så att en av givarna som sitter på termostathuset ger en signal till sprutboxen om motorns temp,e den lite halvkass så får ju boxen felsignal o tror att motorn e kallare än den e och kompenserar detta med mer bränsle...En teori bara,vet inte om L-jetronic har denna funktion... |
|
|
Dawwe: Alla vaccumslangar är bytta. övriga luftslangar har jag kollat och tom satt på klämring på de flesta för att vara säker. oljepåfyllningslocket ska vara tät, annars skulle bilen väl gå väldigt illa på tomgång och typ dö. yepp, testat tillsatsluftsliden och smort in den. har bytt en av givarna, (den stora som typ har en ganska tjock stav ner i termo huset) den mindre givaren är dock inte bytt, eller testad. kan ju vara den? finns det nåt bra sett o testa den? att jag inte bytt den är väl för att jag är trött på att lägga ut massa pengar och inte få nåt resultat... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.