|
|
|
|---|---|
|
Jag måste byta kylaren på min bil 520i Touring-95. Kan nån berätta hur det går till. Det är min första BMW och jag är inte duktig på att skruva i bilar. Kvällshälsningar från en stolt BMW-tjej | |
|
Hej Hur svårt det är beror ju lite på hur mycket man kan, men så här gör jag: För att spara kylvätska (samt ägna miljön en tanke såklart hrmm;), så använder jag svetstänger att klämma ihop slangarna innan jag lossar dem från kylaren. De "snäpplåser" liksom. Man kan ju även strunta i dessa om man har ett stort uppsamlingsfat att lägga under bilen. Befinner man sig på landet så har jag hört att vissa tappar det direkt på backen.. :o) Det är iaf svårt att undvika att kladda lite så det är bra att ha en vattenslang i närheten för att kunna spola av allt när du är klar. Var försiktig med att söla ner för mycket på lackade ytor bara eftersom glykol gärna lämnar matta ytor efter sig om det får sitta ett tag. #Lossa sen alla anslutningar till kylaren (glöm inte kontakter till ac, fläkt etc.). #Lossa kåpan över fläkten (M20) Det kan vara lite trixigt men det går. #Tryck & skjut de två plastklämmorna som håller fast kylaren mot kupén så ska den vara lös. Lyft ur den sen bara. När du monterar ihop så gör du bara alltsammans baklänges. Sen återstår att fylla upp, och det gör iaf jag genom den slang som sitter överst på kylaren. Håll upp den och häll med tratt tills det är fullt, snabbt dit med slangen på kylaren och varmkör. Kläm och "pumpa" på slangarna. Lufta sen enligt: Länk Nu vet jag ju inte om du har el-fläkt eller ac, det kan ju kanske skilja lite, men friskt vågat hälften vunnet. SÅ svårt är det inte om du ställer dig på sidan en liten stund och kikar så kommer du på det. Jag tror du fixar det! Hoppas detta är till nån hjälp. Mvh//Johan Har man effekt, behövs ingen finish. |
|
|
Tusen tack för hjälpen. Jag ska prova i morgon. :):) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.