|
|
|
|---|---|
|
Börjar bli dags för mig att gå från halv till helförsäkring på min 325:a. Fick idag ett förslag på helförsäkring. 5300kr/ halvår! Gick in på deras sida och räkna. Givetvis väljer man aktsam eller liknande på "tidigare bolag" (varierade upp till 6000:-/år beroende på vilket tidigare bolag man väljer!) och fick då en kostnad på 4500kr/halvår. Detta är fortfarande mkt pengar men detta hade jag räknar med. Som svar fick jag från försäkringsbolaget att jag inte kan jämföra med det jag får på nätet. Den är till för dom som är nya kunder. Mitt svar blir väldigt irriterat att detta var ett väldigt konstigt sätt att behandla sina trogna kunder på. Alltså: Nya kunder är mkt bättre än trogna (skadefria i mitt fall) kunder för BMW försäkringar. "J-vla skum kundvård!" | |
|
Intressant, det är snart dax för mig att skaffa helförsäkring. Blir till att kolla in alternativen till BMW Originalförsäkring då. Dålig stil om man får sämre premie för att man är trogen kund! |
|
|
Det där börjar bli praxis hos bolagen, att först locka in kunde för att senare ockra dom. Den "yngre" generationen har fattat detta och flyr bolagen som pesten efter ett år då man fått bättre pris någon annanstans. Förlorare brukar tillhöra de äldre bilägarna som inte ringer runt varje år, utan tror att dom tjänar på att tex. vara trogen kund hos Folksam i tjugo år. Har försökt ta upp detta med min far (pensionär) men ha envisas fortfarande att betala Folksam med flera tusen per år för en gammal 240 som är värd ett några hundra. Själv blev jag uppringd av bolaget "3 kronor" för ett år sedan för att försäkra min bruksbil. 4500kr/helår helförsäkring. Nu ett år senare fick jag premien höjd till 10.700kr/helår pga. höjda kostnader och skadefrekvens på just den bilmodellen (eller hur? troligt) Jag bad dom förstås att dra ditt pepparn växer och bytte till LF och fick ny premie på 4.400kr/helår. Om ett år är det dags att byta igen... Tänk om vanliga företag skulle bedriva sådan kundvård som Skurk(försäkrings)bolagen gör? /L |
|
|
Försäkringar är en djungel :) Jag har faktiskt, peppar peppar, bara fått lägre o lägre försäkring varje år jag haft bilen hos LF. Sen har dom haft den goda smaken att årligen ge tillbaka 11% (?) de senaste åren, tack för det :) Gäller att vara vaksam så man inte står där med en höjning i stil med den Leffo fick! Mvh Patrik ___ B M W |
|
|
Nu har jag ringt runt till diverse bolag och fått vilt skilda premier. Däremot gick jag in på (IF) som är samma bolag (eller ägare?) som Bmws försäkringar. När jag räkna där fick jag en helt annan premie. Ringde upp och fick nu en halvårspremie på 4400.- (inkl bilextra med bärgning, hyrbil m.m.) hos IF. Samma bolag men ändå skiljer det 2000kr/år. Djungel var helt rätt ord, Patrik. |
|
|
Ja man blir inte klok på dessa försäkringbolag. Köpte en begagnad 116i -04 i november 2006. Fick ett erbjudande om halvförsäkring hos Orginal i 6 månader som jag tog. När jag sedan skulle förnya försäkringen var IF plötsligt mycket billigare än Orginal så då tog jag IF och i september 2007 gick jag över på helförsäkring hos dem när vagnskadegarantin upphörde. Nu i vår skulle försäkringen förlängas och jag fick ett hutlöst erbjudande från IF. Nu hade de höjt premien med flera tusen kronor. Gick då tillbaka till Orginal som hade klart bättre pris. Man undrar. |
|
|
Bra att man sitter o surfar här :) Kom ihåg att jag snart har huvudförfallodag på min M535 försäkring... Sagt och gjort så ringde jag "runt lite" och fick ner min årspremie med 2000kr på ca "5 minuters arbete"...hyfsat betalt.. Halvförsäkring har jag om någon undrar.. Betalar nu ganska precis 3000kr mot då 5000 tidigare.. Vesta blev det nu isf Länsförsäkringar som jag hade innan.. Mvh Janne. |
|
|
När jag köpte min 318i så ville jag gå ner till halv på min 540 som tidigare varit helförsäkrad hos originalförsäkringar. (3 mån gratis försäkring på 318i eftersom jag köpte bilen av en aukt. BMW). Jag ringer upp originalförsäkringar och ber de sänka 540 till halv, men nej det kan de inte göra. Trots att det bara är 2 mån kvar till årsförfallodagen. Jag erbjuder mig att teckna försäkring på 318 hos de för ett helt år om de säker 540in till halv. Men nej... det kunde de inte göra. Som resultat av detta, väljer jag nu INTE originalförsäkringar till 318 och inte heller kommer jag att ha kvar 540n hos originalförsäkringar mitt nuvarande avtal löper ut. __ Min bil: Länk |
|
|
Mugge: det trodde jag var praxis hos alla bolag att inte kunna sänka från hel till halv under innevarande period. Sen att dom inte är flexibla att kunna lösa detta ändå när dom får erbjudande om merförsäljning är ju lite klent. Angående IF och Originalförsäkringar så är det två separata bolag och dom har vad jag förstått separat skadestatistik och även en annan områdesindelning och dessa faktorer gör att premierna ibland kan skilja en hel del. Där jag bodde tidigare så fick jag ständigt bästa pris från Originalförsäkringar. Flyttade 17km till mindre ort och ny tillhör Originalförsäkringar de dyrare och det gäller ett flertal bilar som jag kollat upp. Med IF var det tvärtom...mycket dyrare där jag bodde tidigare och nu riktigt billiga... ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.