|
|
|
|---|---|
|
Hej! Undrar var kamaxelgivaren/vevgivaren sitter på en BMW M3 E46 ?? Har inga felkoder men problemet är att bilen har orolig tomgång när den är kall.... Tappar kraft ...... Ibland när den är halvvarm så vill den inte starta osv .... Efter att jag har läst alla inlägg så låter det som kamaxelgivaren eller vad tror ni ??? Kan Bmw på nåt sätt mäta om det är kam/vevgivaren ????? Har testat och bytt luftmassemätare men utan resultat. Tacksam för hjälpen. Ezi Pezi | |
|
Har bytt en kamaxelgivare på min m3a och när den var kass hade jag inte några av de problemen, hade faktiskt inga problem alls, förutom att den där lampan lös i instrumentpanelen. Det kan inte vara tomgångsregulatron/motorn ? |
|
|
Kan mycket väl vara en motortempgivare. Daniel |
|
|
Bilen vet inte om den är varm eller kall och därför blir bränslejusteringen fel. Daniel |
|
|
Innan jag köpte min M3:a kollade jag på en som hade kass kamaxelgivare och det enda som märktes var att lampan lyste, gick inte illa eller dåligt. /Micke Länk |
|
|
Hej ! Ska lämna in den för kontroll hos BMW ...... Det konstiga är att jag vet exakt när den inte ska starta. ..... Jag startar den och kör ca 1 km och stänger av den o då vill den inte starta. Tändningen är på o alla lampor lyser men vill inte starta utan hör man bara att det klickar till. Efter ca 10 försök så kommer den igång..... Den startar alltid på morgonen och så ...... när den är varm så har det alltid startat också . Tror ni att motortempgivaren göra att bilen är slö? Tacksam för hjälpen. Ezi Pezi |
|
|
Du säger "utan hör man bara att det klickar till". Är det klick från startmotorn du menar ? Att startmotorn inte går ? |
|
|
Ja, Startmotor går ej ...... Ezi Pezi |
|
|
Jag kan inte den här modellen, så jag vet inte om det finns något system som skulle känna av felaktigheter i motorn (som kamaxelgivaren) och blockera startmotorn. Låter lite långsökt tycker jag. Om det fanns något system som skulle blockera startmotorn , så borde det väl förhindra att det ens blir något klick. Kolla att det verkligen är från startmotorn du hör klicket , så att det inte är något relä på vägen. Skulle tippa på att det är något med startmotorn. Att solenoiden kärvar och inte slår hela vägen så att startmotorn får drivström. Hade det varit min bil hade jag nog rivit solenoiden. |
|
|
Låter lite som om det är fel på startmotorn eller att den får dåligt med ström, som jag skrev längre upp kollade jag på en M3 E46 som hade defekt kamaxelgivare, finns 2 st tror jag och det märktes inget på bilen förutom att motorlampan var tänd. /Micke Länk |
|
|
Hej! Undrar var sitter startmotorn och solenoiden på en BMW M3 E46? Måste man byta hela startmotorn och solenoiden eller kan bara byta solenoiden ? Ezi Pezi |
|
|
Solenoiden är del nummer 2 i länken nedan. Länk Innan man byter den bör man nog mäta spänningar runt den när det klickar , för att se att det är OK i övrigt. |
|
|
Eftersom solenoiden har eget partnummer bör den nog kunna köpas separat. Startmotorn sitter på vänstersidan av motorn , långt bak. Under insuget. Inte särskilt lätt att komma åt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.