AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
969

Hög tomgång m20b20

Br
2
Brämpa
BMW 320i -87
Har ett problem med min 320i. har bytt topppackning på den i sommras och nu när jag startade upp den så är tomgången hög runt 2000. Den är konstant 2000 vare sig den är kall eller varm. När man gasar till så sjunker den till runt 700-900 i en halv sekund innan den ökar till 2000 igen.

Har kollat alla slangar och sånt efter lekage och inte hittat ( har även testat med startgas över allt ) är bytt slidventil eller vad den nu heter för ca 1 år sedan.

Det enda konstiga jag kan hitta är en skum kabel härva som går ut ur ena tempgivaren. En halvmeter lång kabel som inte verkar gå någonstans utan är av och i ena endan är ett trasigt motstånd av något slag.
det har varit så hela tiden jag har ägt bilen och den har gått bra tidigare. Enligt förra ägaren så hade han kopplat förbi något till helljusen för att köra på e85, men kopplat ur den innan han sålde bilen.

har ägt bilen nu i över 1 år och kör 50 mil med den sammalagt och börjar bli less på att det hela tiden dyker upp nya saker som gör sönder :(

Så finns det någon som kan ha en teori om vad felet kan vara? Är inte själv så duktig när det gäller bmw's motorer

/ Henke
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Se denna tråd så ser du en del om motstånd i
serie med termotidsgivaren och E85.

Länk

Svekke
Kolla upp vajern som går från gaspedalen till motorn. Har hänt att den fasnar någonstans och då det hände mig hade jag också 2000varv fast bara kallt. Ganska löjligt fel tyckte jag...

Anars ska du kolla om kallstartsventilen stänger av sig när motorn stänger av sig och kanske kolla upp alla tempgivare som sitter på thermostathuset.
Skulle kunna tänka mig att LMM har pajat?

Innan du blir av med bilen köp en servicebook för den om du inte redan har en (fins billigt på t.ex biltema). Där står det en massa om hur din insprutning fungerar. Den har sparat mig en massa pengar (bytte LMM mot en beg) och har gett mig hoppet tillbaka.

Du är alltså inte den ända som blir less på gammla bilar.
Hör gärna av dig med hur det går.
Br
2
Brämpa
BMW 320i -87
Idag har varit en dåliga dag igen. Koppligen havererade när jag skulle provköra bilen. Pyser från nån manick vid växellådan när jag trycker ner pedalen. Samt så har det droppat något som ser ut som bromsvätska. Nåja det får bli ett senare problem.

Har gjort följande idag.
1. kollt gasvajern. den var som den skulle
2. testat med en kompis LMM. ingen skillnad
3. försökt förstå mig på hur alla grejor i insprutet fungerar, samt vad som ska och inte ska vara där. Finns tyvärr en del underliga saker kopplade till givarna på termostathuset.

har hittat 2 st strömbrytare inne i kupén, ska testa om det är någonskillnad när jag flippar på/av dom. Ena verkar gå till kabel härvan som går till ena givaren på termostathuset, den som mäter något i vattnet. Den andra går ingenstans vad jag kan se. Varför kan inte folk bara låta allt vara som det ska ? :S

Nä, hur mycket den än racklar så kommer jag aldrig att sälja den.

Du kan ta en titt på realoem.com där du kan se sprängskisser av allt på din bil. Har varit stor hjälp för mig.

Angående kopplingen så sitter slavkopplingscylindern vid passagerare sidan (detta inte inne i kupen så klart). Sen sitter det huvudkopplingscylindern inne i kupen vid kopplingspedalen. Mellan de går det en slang. Kolla upp den, särkilt infästningen vid slavcylindern.
Sen fins det en avluftningsgrej på huvudkopplingscylindern. Kolla att den sitter som den ska och inte läcker.

Obs, det som läcker är faktiskt bromsvätska med allt detta inebär. Det är en gemensam behållare för hudralkopplingen och bromsarna så glöm ej att fylla på med bromsvätska innan du kör bilen. Ej roligt att köra utan bromsar!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.