|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
sutko> Biltema funkar om man kör lugnt, jag har det på vinterbilen(Audi). Men har svårt att tro att det skulle hålla på en tung E39 vid lite mer 'inspirerad' körning. Jag har kört in mina skivor(Motornord.se/BMW original) 80-100mil och ändå skevat till dem. Därför jag kör EBC skivor nu... (Biltema finns inte till 540 ändå) Men det beror ju såklart på hur man kör... Skulle jag köra lugnt så skulle jag nog testa Biltema skivor tillsammans med GreenStuff belägg för att hålla låg kostnad och slippa damm. Heineken och bad nyss så ursäkta om något blev rörigt, skål och ha en trevlig helg! ;) MVH /Jonas BMW CS #5871 Min pärla: Länk |
|
| TCG: Hände precis samma sak för mig vad gäller motornords skivor. Gick jättebra i ca 100 mils normalkörning sen gjorde jag en hård inbromsning i motorvägsfart ++... Jävla skitkvalitet. Men är väl inte gjort för annat än normala hastigheter antar jag.. | |
| Så, nu har jag mätt upp skivornas skevhet med ett vettigt instrument på vår mekaniska firma... Instrumentet gav utslag på 0,01 mm och jag fick skevheten till 0,27 mm. Borde detta ge så stort utslag i form utav vibrationer ? Vad är toleransen? Läste att de ska hålla sig under <0,2 i haynes bok.. | |
| Tog enligt tips här på forumet en stålborste och började borsta runt centrumringen och den övriga anläggningsytan som ligger åt mot fälgen och fick bort en hel del vibrationer i ratten... Mätte även skivornas tjocklek som låg på 21mm och beläggen var det 6mm så skivorna är slut iaf... Lika bra att byta nu då:) Känns skönt när det är så aif så att man inte byter i onödan | |
| Bytte framskivor i helgen och gjorde rent anläggningsytan mellan skiva och nav NOGA, knappt några vibbar kvar... | |
| samuel2: med stålborste eller nåt slip-papper? | |
|
m_johan84: Kan informera om att jag bytte skivor + klossar + ok fram på min e46 förra sommaren. Allt gjordes på BMW. Kostade 7700... |
|
|
yerixon Byta ok på en -99? Låter väldigt konstigt tycker jag. Fick du se de gamla oken? MVH /Jonas BMW CS #5871 Min pärla: Länk |
|
|
Ja faktiskt. De såg inte roliga ut. Det började med vibrationer i framvagnen och det visade sig att kolvarna hade fastnat i oken. Troligtvis pga att förra och enda tidigare ägaren bara hade söndagskört och aldrig bromsat ordentligt. Man kunde se på kolvarna att de bara hade rört sig ett par mm. Nåväl, kolvarna pressade ju beläggen mot skivorna och gick sen inte tillbaka riktigt vilket gjorde att beläggen började "svarva" skivorna. Jag hade själv svårt att tro på detta och BMW hade heller inte varit med om något liknande. Tyvärr hade beg-garantin gått ut men jag åberopade konsumentköplagen och det var inga problem. Som en rolig grej måste jag berätta att jag träffade tidigare ägaren (vi bor i samma stad) och berättade att innan köp fick BMW även byta det lilla facket nedanför kliman, det gick inte att stänga. Gubben var helt oförstående till att det var en öppna/stäng lucka där, det hade han aldrig märkt under de 7 år han hade bilen... |
|
|
Haha, jag skrattar för jag kan bjuda på mig själv... :) Bytte framrutan pga. stenskott och glasmästaren frågade om jag hade regnsensor och jag svarade "nej". När han tagit loss rutan ringer han mig och säger "du har iaf något som är väldigt likt en regnsensor, jag beställer en ruta med uttag för detta". Nu använder jag min regnsensor varje gång det regnar. Tur man har en uppmärksam glasmästare... :) Underbar funktion ju! :P MVH /Jonas BMW CS #5871 Min pärla: Länk |
|
| Humm känns som att jag ska ge mig på det själv och ta det lugnt och rengöra allt nogrant nu istället för att bmw-verkstan ska hasta igenom allt och slarva.. | |
| Jag gjorde rent med stålborste och så putsade jag av det sista med våtslippapper så att ytan blev helt ren. Ta det sedan lugnt med kopparpastan, bara lite runt "centrum". Blev mycket förvånad att det kunde vara så dåligt rengjort, antagligen struntar de flesta verkstäder i att rengöra navet överhuvudtaget. Behövs säkert inte på de flesta bilar men med E39 måste man ju tyvärr vara väldigt noga. | |
|
Gällande kopparpasta så tycker jag det är det klart sämsta man kan använda. Det hårdnar och biter fast. Hörde att det var bra och la på det på glidbultarna till oken och lite varstans. Jäklar vad grejerna satt sen :( Sedans dess har jag rengjort och lagt på vitt, vattenfast fett på allt jag har loss. Underbart fett! Glider lätt även efter något år och funkar bra på allt jag testat. MVH /Jonas BMW CS #5871 Min pärla: Länk |
|
|
m_johan84: kör hårt, du har säkert kunskapen. Tar du det sen bara lugnt och metodiskt blir det säkert bra. Kan också rekommendera att du använder vattenfast fett, kopparpasta är inte alltid bra vad än Bosse bildoktorn säger... |
|
| Men Haynes och autopowers forum löser sig det mesta... Hade aldrig mekat innan jag tog av toppen på min gamla m20 och satte tillbaks den igen allt fungerade som det ska;) Gäller bara att våga.. | |
|
Ja det är ingen raketforskning. :) Bytte från topplockspackning på min E34 535i för några år sedan. Hade bara bytt olja+filter m.m. innan dess. Förra året bytte jag från 2.8L -> 3.5 liters motor, flyttade över tändsystemet och bytte från automatlåda till manuell på en E28. Man får klura lite, läsa Haynes och kolla autopower.se/G.org och ha lite tid så går allt... :P MVH /Jonas BMW CS #5871 Min pärla: Länk |
|
|
pbengtss: du kan ha obalans i fram däcken/fälgarna har du fortfarande vibrationer när du har högre hastighet?? \m/ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.