|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Hissade upp bilen och drog runt däcken några gånger och märkte ett annorlunda ljud vid ca hälften av varvet.. dvs 50% av varvet låter det ingenting och 50% låter det som att något tar emot... Kan det vara detta som orsakar mina vibbar i ratten? | |
|
Har skivorna slått sig märker du inte det genom att snurra på hjulet. Däremot kan en drivknut eller hjullager vara kasst. Jag skulle tippa på drivknut. Är det bak eller fram ? |
|
| Man kan visst märka om skivorna slagit sig genom att snurra på hjulet. I alla fall om skivan är tillräckligt skev. men annars borde det tydligast märkas när du bromsar. skakar ratten då har du antagligen skeva skivor fram. | |
|
Men inte nödvändigtvis! Jag monterade nya bromsskivor men vissa vibrationer kvarstod. Förmodligen någon bussning som är lite dålig. |
|
|
Men om jag touchar bormsen LITE så blir vibrationerna i ratten värre. Kan man svarva bort skevheten om det inte är för skevt och för dåliga skivor? |
|
| Ja det kan man. | |
| Hej ! Precis mitt problem dvs lite broms = vibrationer i ratten, bytte skivor + klosar fram och allt fungerar som det ska. | |
|
Finns det någon i typ borås-gbg-trakten som kan svarva skivor på plats utan att ta bort de? har hört att en kompis gjorde det på sin lexus. Kavve: Men hade du vibbar i vanliga fall också fast de blev värre när man touchade bromspedalen? |
|
| hur är skicket annars på skivor & belägg?..kanske dax att byta allt istället för svarva?...mvh | |
| Varför vill du göra det på plats? Att skruva av skivorna tar inte mer än tio minuter (om det inte helt har rostat eller så)... | |
| Äsch byter nog alltihop istället... Nån som kan rekommendera vart man ska köpa detta och vad kostar det? Tänker byta skivor runt om samt belägg isåfall och göra det själv... men vart ska man inhandla det? | |
| köpte mina slitsade skivor fram + belägg på mekonomen slitsade skivor kostade typ 20kr mer eller nåt så där kan jag rekommendera iaf : ) | |
|
Kom tillbaks och berätta hur det gick. Jag har som sagt vibrationer kvar efter skivbyte, särskilt vid LITE broms i 70+ km/h. |
|
| Vad är fördelen med slitsade? | |
| m_johan.. Vibrationerna kom bara när jag bromsade lite lätt.. | |
|
Har haft min E39 i över 5år nu och köpte först bromsar från motornord.se. Körde in dem ca. 100mil och gjorde en hård inbromsning och så var de skeva... Motornord påstod att de inte haft några problem med sina skivor och det måste vara mina ok som kärvade. Mina ok löper jättelätt men de ville inte lyssna på det örat... Köpte BMW original(skivor+belägg igen), körde in dem ca.80mil... kort därefter så blev de också skeva. Senast köpte jag EBC Turbo Groove discs + Green stuff från Mekonomen. Det har hållt även för lite bankörning. Lite småsprickor men det håller och vibrerar inte. Har bytt beläggen en gång till men det är inte så konstigt med tanke på att Green stuff inte är gjorda för bana. Kör Green stuff för att de dammar betydligt mindre än andra belägg. MVH /Jonas BMW CS #5871 Min pärla: Länk |
|
| Tänkte på en annan grej... Är det fullt normalt att det ska bli toksvart vatten när man sprutar vatten direkt på bromsarna vid tvätt? Eller är detta ett tecken på att bromsarna är skeva och beläggen ligger på för mycket? | |
|
Jag hoppas du inte spolar vatten på bromsarna medans de är varma, då kommer de slå sig garanterat. Bromsdamm är svart så det borde inte vara konstigt om vattnet blir svart. Det ligger ju bromsdamm på fälgen, oket, beläggen m.m. MVH /Jonas BMW CS #5871 Min pärla: Länk |
|
| TCG : Nej då:).. Aja ska byta hela rasket nu på semestern. | |
|
m_johan84> Kör du hyfsat normalt så skulle jag köpa BMW originalskivor och Green stuff belägg så blir det mindre bromsdamm. De EBC skivor jag kör på nu är visserligen bättre men det låter en del när man bromsar eftersom det är slitsade,honade skivor. Låter som... tja... något är fel... :) Inga vibrationer dock och de har hållt för hårda inbromsningar från 270+ många gånger samt bankörning. MVH /Jonas BMW CS #5871 Min pärla: Länk |
|
|
kör med Biltemas skivor+klossar(800kr för allt) fram i ca 800mil..man ska undvika hårda inbromsningar första 10-15 mil.....inga problem alls..fälgarna blir dammiga men det är bra anledning att tvätta bilen lite oftare....ska oxå tilläga att jag kör ganska mjukt och försiktigt M-johan84...skivorna måste in i maskinen för att dom ska kunna svarvas....men om skivorna är lite mer slitna så det är inte lönsamt att svarva dom p.g.a blir förtuna(tål inte värme och blir skeva efter första hård inbromsning) sutko |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.