|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
Undrar lite hur stora skillnader som uppmätts mellan färddatorn och verkligheten? Min färddator visat på 0,65-0,75 l/mil beroende på när jag nollställt den och kört. Men om jag nollställer den och kör en tank så visar den ca 0,7 l/milen men när jag tankar så blir det 1.0 l/milen !!! Ganska stor skillnad. Alltså litar inte jag direkt på siffror tagna från färddatorn... Mvh Ronny |
|
|
Jag tror en felvisning på >40% är ganska ovanlig! Något är nog fel. Mvh Johan |
|
| Ja, hoppas det. Får undersöka saken vidare å jämföra. | |
| Min färddator visar också för lite. När bilen var ny använde jag den för att kolla bensinförbrukningen och fick väldigt låga värden. När jag räknade ut förbrukningen manuellt fick jag högre värden. Sedan dess har jag aldrig använt färddatorn för att räkna ut förbrukningen. Det bästa sättet är att få reda på den verkliga förbrukningen är att räkna ut den manuellt mellan två tankningar. | |
|
Konstigt att de inte stämmer så bra. På min brors Audi A2 stämmer förbrukningsmätaren jäkligt bra. |
|
| Kan man inte kalibrera om förbrukningsmätaren i någon meny? | |
Gunget |
På min bil stämmer färddatorn oerhört bra. Återstående kösträcka däremot (som baserar sig på de senast körda 3 milen) tycker jag alltid är för optimistisk! Brukar falla dramatiskt när man närmar sig reserven. Varje gång jag har tankat fullt så tycker den att jag ska ta mig runt 60 mil innan tanken är tom (vilket indikerar 1,03 l/mil), men i praktiken går den aldrig så "snålt" om jag inte kör REN landsvägskörning. |
|
Min färddator stämmer mycket bra tycker jag... Turen till bydalen och åre och tillbaka med mellanfärder blev totalt ca 165, har åtgått ca 145 liter under denna färd/period... = 0,87 l/mil... färddatorn visade 0,83 på vägen upp och 0,9 på väg ned... i genomsnitt 0,86... good enough för mig! BMW - När du gillar att köra om! |
|
| På långresa bör det finnas större möjligheter för färddatorn att visa rätt då det är jämn hastighet å varm bil under längre tid. Men vardagskörning med lite kallstarter å stad ger nog större differens tror jag. | |
Gunget |
Jag upplever att min E90 325 xiA Touring är betydligt "känsligare" för aktiv/forcerad körning jmf med den E46 325 xi Touring jag hade innan. Är det så att Steptronic-lådan gör bilen riktigt törstig om man är gasglad...? Upplever alltså att en bil med automat kräver avsevärt större försiktighet för att hålla nere förbrukningen.... |
|
Min visar glädjesiffror med 0.2dl/mil(0.02l/mil). Om man gör en kalibrering med tankade liter och trippmätare så korrigerar man väl bara i huvet. |
|
|
Säkert mycket som kan spela roll, min färddator visar väldigt rätt med däck som inte har haft mönster på väldigt länge. Får väl se vad datorn säger när nya gummin monteras. |
|
|
Hej halloj, Beträffande huruvida bränslemätaren är precis eller inte, så anser jag att min är tillförlitlig. På en bränsletank kan differensen vara någon liter, vilket jag tycker är helt ok. Bensinkvittot stämmer bra överens med indikatorn i bilen samt min körstil. Däremot kan jag meddela följande: Förra våren blev jag nedbombad med reklam på jobbet (utesäljare), där det stod att man skulle fylla på med nitrogen i däcken och på så vis spara bränsle, miljö och få en säkrare bil vid exempelvis punktering. Upp till 20% skulle man spara i bränsle var informationen, då man slipper fylla på luft som man gör vanligtvis. Sköter man luftpåfyllningen så anser jag att man inte spar någonting. Gjorde mätningar för att hålla lite koll, vilka visade på 0 i förbrukningsvinst. Således var det en lite tråkig upptäckt. Detta var en liten parentes!;) Må väl! Hej hej! |
|
|
Bränsleförbrukningen är för tillfället bilens bästa kort med tanke på alla motorproblem. Drar max 0,05 över deklaration efter sista reparationen: Landsväg (90) 0,56 Blandad 0,72 |
|
|
Nu har vi varit på Öland, ny rapport! 119,2 mil blev resan och tankade 88,61 liter, dvs 0,74 liter/mil. Det är mycket landsvägskörning med farthållare, men givetvis gjorde vi småutflyter mm. Bilen är en 328:a -95 med snart 27 000 mil på mätaren. Som notis visade färddatorn 0,71 så den är till viss del en glädjemätare, men ändå inom min acceptansnivå. Om någon undrar så var även resan i övrigt lyckad förutom den låga förbrukningen :) |
|
|
Bränsleförbrukningen skiljer så lite mellan den 318 e46 som jag ägde tidigare och den 328 e46 som jag äger nu att det knappast märks på min bränsle budjet. Där emot om man är ute efter en billig bil så är 6:orna lite dyrare att serva. Men mycket, väldigt mycket roligare och bättre. Bättre att köpa en 6:a enligt mig. Hade inte köpt en 320 med 150 hk, den går som en 318 men drar som en 328. Sjukt nöjd med min 328, rekomenderas starkt. Dom går att köra riktigt snålt. Men framhäver ett "roligt" körsätt som resulterar till lite högre förbr. |
|
|
Min nya 325i prickar litern efter första hundra milan. Ska bli intressant att se om det sjunker lite nu när det blir mer landsväg (läs semester) och när motorn slits in några hundra till. Min nya BMW Cabriolet: Länk |
|
|
Min 320i drar 0.60 vid väldigt försiktig landsvägskörning och ca 0.64 vid normal landsvägskörning, och ca 7.4 stadskörning/blandad/min körning. Alla siffror är tagna från färddatorn. |
|
|
zitan99 Jag syftade på gammla 320 e36 och e46. 2001 när 320 fick 170hk är det ett mycket gott altenativ. 320 e90 är underbara och motorn har förbättrats utterliggare om inte jag har fel. |
|
|
Jaha, uppfattat det helt fel då :P. Min e90 är underbar, den har allt väghållning, körglädje och minimal förbrukning =), enda som kan tyckas saknas är lite mer kraft! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.