AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
10.336

Bensinförbrukning 3-serien

Sida 3 av 5
ca
55
cab325
523i -96
325 cab -94
Något anmärkningsvärt! Jag hade en gång en 735:a e32, och tog ut den på en Europaresa. Enl. bilens färddator låg snittförbrukningen på dryga litern vid resans start. Hemvägen gick på autobahn, med en medelhastighet på över
120 km/h. Gissa om jag blev förvånad då färddatorn visade på en snittförbrukning på ungefär 0.9 liter/mil. Kan tillägga att bilen inte var i kanonskick men katten, toppen och kamaxeln var ny.
Visa användare
83
DonThomaso
328i Coupé Individual -95
Trevligt med fler som pendlar mellan Lomma - Lund :) Gör resan dagligen, blir oftast med min gamle Pegga dock. Om du (Peter) vill ha några siffror att jämföra med där så ligger jag på prick 1,0 liter/mil med den bilen (2,0 122hk 1470kg), helt ok tycker jag då det är en -91:a med 27k mil på mätaren.

Har inte pendlat med 328:an (E36) i samma utsträckning, men samma resa med den går på c:a 0,9 liter milen.
Hej alla!
Förbrukningen verkar vara ganska olika beroende på om man har automat eller manuell. Bra om vi anger det i texten, gör det lättare att jämföra.

Min 330 DIESEL med automat tar enl färddatorn 0.65-0.7 på landsväg, men kallstarter i stan så går det över litern. Men relativt en bensinare verkar det ju vara ca 0.3 l/milen mindre, som väntat ungefär.

Kan förövrigt upplysa er om att ca 1l/milen för en 3-liters bensinare relativt sett inte är så bra. Snackat med lite corvetteägare å tex en som hade nya Z06an med 505hk och 6 liters v8 kör den på 0.7-0.8 landsväg i ca 120kmh-140kmh. Nu är det mer än bara motorn som påverkar, utväxling, rullmotstånd, cw osv. Men kontentan är som vanligt att det finns tre sätt att få kraft ur en motor, å då menar jag inte bensin, diesel eller nitroglycerin utan Volym, Varv eller Överladdning. Så om en motor ger över 100hk/liter säger ju bara lite om hur den är byggd. Och en högvarvig motor kräver finare toleranser då det oftast är varv som sabbar en motor.

Mvh Burn8
min 320 e36 touring -99 drar ca 0.75 motorväg, blandat ligger han på 0.80-0.85.
är nöjd med de då jag ändå inte alltid kör "eco"
Ca
65
Carl-Johan
328i Touring -00
Min 328 Touring (man) - 00 drog 0,8, Sthlm-Åre, 3 pers, breda däck, snittfart ca 100 km/h...

På vägen hem med Packline och 5 pers drog den 0,9 samma snittfart.

Imonerad av den lilla skillnaden i förbrukning.

Min väns bmw 325 Touring - 06 drog 1,15 på vägen upp med samma Packline och 3 pers... Betydligt modernare bil och motor... Kan någon förklara detta?

BMW - När du gillar att köra om!
wy
64
wyu
Toyota RAV4
Min 325 iA Touring -05 drog senaste tankningen 1,25 l/mil. Hutlöst mycket tycker jag.

DEt finns ingen mjukvaruuppdatering till bilen som gör den snålare?
Gunget
Jag har analyserat bränsleförbrukningen hyfsat grundligt på min E90 325i Touring -06 med Steptronic och X-Drive. Jag är också mkt förvånad att den är väsentligt törstigare än min E46 325i Touring -01, också med X-Drive men manuell, som jag hade innan.

Mina förbrukningssiffor (E46an inom parentes):

Helt ren landsvägskörning i ca 100-110 km/h - aldrig under 0,9 l/mil (0,8 l/mil)

Blandad körning mätt över många hundra mil - drygt 1,2 l/mil (1,1 l/mil). Kör jag mkt stadstrafik sticker den snabbt iväg över 1,3 l/mil (1,2 l/mil).

Att den tar hyfsat mkt soppa i stan kan jag iofs förstå. Ganska tung bil med automat. Däremot är jag förvånad att den inte går att få under 0,9 på landsväg. I påskas körde vi 200 mil landsväg med takbox på. Då drog den 1,05 l/mil.

Har faktiskt haft in bilen på BMW för att kolla att allt står rätt till, men dom hittade inga fel som kan förklara att den tar så pass mkt soppa...

Jag funderade på en 330Xd tidigare men trodde inte jag kunde "räkna hem" den höga skatten. Men med den höga förbrukningen på min 325a så vete tusan om jag hade gjort det i alla fall (trots att vi bara kör 1500-1800 mil/år)
Hej "Gunget"
Jag "räknade hem" mitt köp av en 330D istället för bensinare med 0,65 l/milen mot 1,1 l/milen. Uppgifter från bilars färddator på ganska många mil.
Men vid macken ser det lite annorlunda ut. Fyller ca lika många liter diesel som jag kört i mil. Alltså är frågan vad en motsvarande 330Xd hade dragit...
Men med mina angivna förbrukningar å diesel/bensinpriser på förra sommarens 14,50 / 13,50 så hade jag brytningspunkten redan på 1200 mil till dieselns fördel! Nu ligger det väl på 17-1800 mil.
Men det kvittar nu. För jag har blivit beroende av moment! Större motor kostar mer å köra. Å en 330i har helt enkelt en "klenare" motor, mkt mindre moment trots fler hästar. Goare ljud dock...
pe
184
peterjarvelid
BMW 318d -13
Hej!

Rapport från Lomma.

Bmw 318 touring -04:

Landsväg: 0.7
Malmö-Sthlm (hastighetsenligt) m. 5 pers i bilen, fullastad: 0,74
Blandad körning m. 16´sommardäck: 0,82
-:- 17´sommardäck: 0,84
-:- 15´friktionsdäck: 0,82
Stadskörning m. 17´sommardäck: Ca 1,2

Jag tycker det är helt ok!

Mvh/Peter
xj
114
xjml
328iA -99
750iAL -95
Att lyckas få en 328 att dra över litern är ett hårt jobb. Och inte fan kör man säkert då. Jag får inte min över 0.95 och då är jag kanske Sveriges sämsta på ecodriving.
Själv är man för gas glad för att kunna hålla förbrukningen nere, på mototrväg med farthållare har den gått på 0,68... men jag kör mycket stadskörning så min 330 ci steptronic drar 1,4 l milen...tankar på så att det står 400 km på mätaren... efter 5 km så står den på 370 km...

det värsta jag vet är när det går för sakta i trafiken, speciellt alla jäkla volvo bilar som försöker får ner sina bilar till 0,2 l milen... folk går snabbare än vissa kan starta iväg sina bilar
Gunget
Jag håller väl med om att låg bränsleförbrukning kanske inte är det absolut centrala om man väljer en 6-cylindrig BMW med X-Drive och automat, MEN det känns ändå lite lustigt att en så pass modern spis inte går att få ner under 0,9 på landsväg och framförallt att min föregående E46a var så pass mkt snålare.....
Jag kör ofta mellan Malmö och Lund. Kör ca 1 mil stadskörning och 1,5 mil motorväg. Snittar ungefär 1,05 med min touring.
Ca
65
Carl-Johan
328i Touring -00
Intressant detta emd att e-90 325 drar mer... tycker nämligen lite synd om min svåger som köpt en dubbelt så dyr, fin och nästan ny bil men inte kan få ned förbrukningen i närheten av min gamla 238 (som visserligen är i nyskick och helt underbar och snygg). Tror e-90 från 07 eller 08 har nyare programvara eller nåt, de har 20Nm mer i vrid och ska dra mindre enligt bmw...

Någon som vet om man kan mappa om bilen så 06 blir som 08an...?? kan ju inte vara en ny motor i den, de har samma antal hk.

Min svåger skulel bli glad!!!

Ca
65
Carl-Johan
328i Touring -00
e90 2005-07 drar 0,86 blandad körning, 2008 och framåt drar 0,71 och de har samma antal hk... kollade just modellguiden... Stoor skillnad!!

-J
167
-Jonas-
320d XD F31 -15
Min förbrukning mellan Stockholm - Norrköping - Stockholm blev enligt färddatorn 0.72 / mil. Körde med farthållaren på 2500 varv = 120 km/h.
Gunget
Jonas - fascinerande att du "får ner" din 325a med automat till 0,72. Jag har iofs X-Drive, men det ska väl inte rendera i 0,2 l/mil extra? Appropå 325or av årsmodell 2008 och framåt så har dom en annan motor jmf med 2005-2007. Dom nya 325orna har 3 liters cylindervolym istället för 2,5 liter och en ny typ av högtrycks-direktinsprutning. Frågan är dock om denna motor är så mkt snålare i verkligheten?
We
965
Weiman
118i M-Sport -24
Jag har faktiskt lyckats komma ner i den angivna förbrukningen för landsväg med min 318Ti, alltså 5,7 l/100km. Det var en hyfsat lugn körning Borås - Kalmar - Borås på smala Michelindäck (odubbade vinter). På de feta Kuhmo-sulorna drar den betydligt mer tyvär...

/Johannes
Ca
65
Carl-Johan
328i Touring -00
Gunget, intressant info, enligt modellguiden kom dock nya motorvolymen 2009... men den lägre bränsleförbrukningen kom 2008... Hmm, ingenting stämmer längre, ka inte bmw börja med logiska beteckningar på sin bilar igen så man vet vad man kör och köper...
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Hej,

Provkörde en 325 av 2008 års modell och den hade också den nya motorn, dvs 3-litersmotorn. Kan inte säga exakt när den kom, men den fanns i alla fall i början av 2008.

Vår nuvarande bil har jag inte mätt med exaktare medel än färddatorn men den visade 0,70 l/mil vid en rätt snabb landsvägskörning + motorvägskörning mellan Göteborg och Karlstad tur och retur (ca 50 mil). Landade på 89 km/h i snitt. Vid hemresan från återförsäljaren så körde jag 20 mil motorväg med 107 km/h i snitt och 0,79 l/mil. Allt enligt färddatorn alltså.

Mvh
Wiberg
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.