|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Stadskörning med AC och steptronic , ca 1.3 liter/mil Blandad körning ca 1.0 liter /mil Landsvägskörning ca 0.78 liter/mil Tycker att min bil drar ganska mycket soppa faktiskt men steptroniclådan kanske suger i sig en del också ialla fall i stadskörning. //Jonas "Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW" |
|
|
har precis kommit hem efter 400 mil i Europa med 328:an, 0,78 lägsta noterade och 0,85 högsta dokumenterade över en hel tank (totalt 8 tankningar). Då är både Stelvio-passet och en del köer på autobahn med där. Tycker det är bra siffror, speciellt för en -95 med 25k mil på mätaren. Här hemma drar den ungefär en dl mer per mil, men då är det nästan bara korta sträckor kring och i Malmö/Lund. |
|
|
hej Man blir onekligen imponerad av BMW-teknikernas kunnande av att kunna hålla nere förbrukningen på i detta fall en stor sexa. Landsväg 70 km 0.66 80 km 0.74 90 km 0.84 110 km 0.89(ej med farthållare). Blandad körning,stad-landsväg(även vintertid) går det att ligga strax under litern vid försiktig gasning.Trampar man däremot på med hästkrafterna,vilket man ibland vill göra under kortare stunder drar det fort iväg.Imponerande av BMW. Hade tidigare en Opelastraturbofyra på 200 hk.Den ville nog ha lika mycket bränsle vid motsvarande körning. Mvh Håkan |
|
|
325Ci - 02 Jag hamnar alltid mellan 0,8-0,9 liter per mil över tiden enligt färddator (den visar ca 1 % för lite mot tankning/körsträcka). Kör 50/50 stad-landsväg. Åker jag lugnt och långt brukar det hamna strax under 0,8 l/mil. |
|
|
min 328ci drar 0,73 0,74 enligt datorn i bilen. När jag körde till jobb 20mil, 90 110 väg (e22) Lund-karlskrona har varit nere på 0.69. Sen är min bil chipad med superchip, Eisenmann avgas och kn filter. Nu senast låg den på 0,74 4st män i bilen full med packning och V-power om det nu spelar någon roll och AC på. /Niclas |
|
| Glömde skriva att min är med farthållare. | |
|
Testade förbrukningen på min 335ci i dag på landsväg. Hastighet 140km/tim med aktiv farthållare och hyfsat tät trafik drog den 0,92/mil och i 110km/tim med aktiv farthållare och lagom trafik låg den på 0,72/mil. Jag körde total 22 mil när jag mätte upp förbrukningen. Blev helt klart förvånad över denna låga förbrukning.. //Rolle.. |
|
|
min bil måste va trasig då den drar 1,3-1,4 enligt mätaren o kommer ca 42 mil på en tank (60L). det är en 328 automat 96a. då är det INTE rally körning vet någon vad man kan göra fall det skulle va för mycket. det jag gjort är nya stift, nytt luftfilter, ny olja med filer. 20,000mil |
|
| Mangkot: jag tror det kan vara relaterat till automatlådan som är boven. En vän till mig körde en Z3 2,8 Coupé ett par år och han låg mellan 1-1,5 liter, samma motor som vi har. Vet dock inte om det är samma automatlåda i båda bilarna, men det är en tanke... | |
|
o fan är det så illa? någon som vet mer om detta. hoppas det är något som går åtgärda |
|
|
Jag har liknande värden som haknil och har oxå en 330Xi touring fast en -03 manuell. Kanske att min drar någon droppe mer men det beror nog mer på tung högerfot. Och jag är svårt imponerad av färddatorn som visar nästan exakt felar max 0,03 lit/100km. Men den visar väl lika fel som alla andras när jag sätter på nya däck kan jag tänka. |
|
| Kom ner i 0.66 Västerås-Gävle tor med endel stadskörning i Gävle, rätt nöjd med det. | |
|
Testade att mäta på en tank med 328an. Och det är ju som sagt inte ekonomi som ligger främst, snarare ligger körglädjen främst. I alla fall blev det 0,9020 L/mil blandad. Och då var ändå bilen i behov av service, nu med ny olja och nya tändstift och filter vore det intressant att testa igen. Och skulle en 4a dra mindre i mitt fall? Tvivlar starkt på det. Högre växling och får jobba så mycket mer än en sexa för att hänga med. //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
| imponerande förbrukningssiffror när man kör dessa sexor lugnt, tyvärr klarar man inte att köra lugnt och jämnt alltför länge :) min e46 m3 smg drog 0,91 när vi körde från italien. motorväg snitt hastighet 112 km/h och endel bus på autobahn. mvh Tobias | |
|
E46 328 ci '99: Lund -> Linköping, inom Ängelholm: 6,9 enligt färddatorn, 7,3 verklig förbrukning. Farthållare hela vägen, dubbdäck, två personer i bilen med packning. |
|
| Har nyligen skaffat Alpina B3 -01 (E46), automat steptronic. Rel. korta sträckor, kör nästan bara på automat, rätt lungt men ibland gasar man till så klart :) Nyservad med olja, tändtsift och luftfiler. 15K mil och f.ö. topp skick. Tycker att den drar lite väl mycket, blandat ligger på 1.6/mil enl. datorn. Landsväg, lungn körning mellan 130-200 drr den drygt 1L/mil. Är det normala ciffror? Eller kan man göra åt åt det? (förutom körtilen). | |
| Imponerande eco-driving! Min 330 drar inte som era iaf. Den drar ganska bra om jag "leker" efter en krokig sommarväg i lite högre hastigheter. Annars 0,86 landsväg och 1,35 stadskörning. Inte med ett ägg under pedalen men ändå relativt medveten körning. | |
| Min 325:a drar drygt 0.8 vid blandad körning. ( lugn körning och nästan alltid i ECO-läge). Såg något tips om att ett K&N insatsfilter minskar förbrukningen. Minns en gång då jag bytte luftfilter på en 320 e30 -87. Det vart en märkbar skillnad i motorgången. | |
|
Kör min 330i SMG på ganska så prick på litern blandad. Blir en del korta körningar och kallstarter tyvärr. Men på landsväg så drar den aldrig över 0.9. Brukar ligga på 0.75-0.8 landsväg. Skulle vara roligt att höra flera E90 ägare med sexor. Dom verkar ju riktigt snåla. |
|
|
Hej, Jag håller en jämn hastighet, kör inte för fort och planerar min körning. Min 318 touring -04 ligger då konstant på 0.83l/mil blandad körning. Blandad körning består till stor del av Lomma-Lund. I jul körde jag bilen till Stockholm, med ett gott resultat. Fullastad med packning och 5 personer i bilen, samt givetvis vinterdäck (friktionsdäck). Jag följde strikt skyltarna och klarade mig upp på 0.73L/mil. Jag har kommit ner till 0,70L/mil på en söndagstur från Lomma ner till Sjöbo och Kivik. Jag tycker det är väldigt bra! Har tidigare kört Saab ganska mycket och den bränsleförbukningen var avsevärt högre. Som en parentes kan jag säga att jag förde samma resonemang som du tycks göra ang motorval. För min del prioriterade jag lägre kostnader inom relaterade områden, framför motorstorlek. Lycka till! Bästa hälsningar/Peter Järvelid |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.