|
|
|
|---|---|
|
Om man tex lånat ut bilen och misstänker att personen som haft bilen dragit på sig parkeringsböter utan att vilja erkänna det; hur kan man gå tillväga för att kontrollera det? (förutom att fråga personen så klart..) Finns det någon myndighet eller liknande som bokför detta, oberoende var förseelsen skulle ägt rum? | |
|
Du borde väl få påminnelse hemskickad till dig om inte han betalar böterna? // M.V.H. Daniel |
|
|
om han pröjsar spelar det väl ingen roll? eller? det är ju inte så att det är något som kommer hänga efter dig. |
|
|
tack för svaren, Bapelsin> jo, det är just det som det gör; som bilens ägare är det just jag som åker dit och får en anmärkning i kreditregistret om boten ej betalas. vill bara vara helt säker på att det verkligen kommer en påminnelse hemskickad i så fall, har ju hänt att myndigheter "glömt bort" saker.. ingen som vet någonstans man kan kontrollera detta? |
|
|
Du kommer att få påminnelse och det går inte sååå fort att hamna hos fogden. Men risken finns att du åker på extrakostnader, det beror på P-bolagets regler. Vad får dig att tro att den som lånat bilen dragit på sig p-böter? Man lånar ju inte ut till vem som helst, så är det en bra kompis bör han/hon betala utan att krångla. Annars får du byta kompis. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
nej nej nej Man får alltid en böter i brevlådan. Du kommer inte få betalningsanmärkning. Än så länge är det inte lappar på bilar ett accepterat medel för korrespondans. Jag betalar aldrig böter för ens de kommer i brevlådan, det är ju då man får räkningen så att säga. Om dom nu skulle "glömma bort" att skicka en så har dom också glömt bort att du fått en böter och problemet är ur världen. Däremot brukar det ta ibland 3-4 månader innan dom kommer. Ytterligare en anledning att inte betala dem direkt. Då förlorar man ju avkastning på kapitalet. Inget extra tillkommer för det heller. Om du däremot inte betalar den som kommer i brevlådan så kanske det kan bli tal om extra avgifter. Det står datum på boten när du får den i brevlådan så se till att komma ihåg vilket datum och tid personen lånade bilen. Det är möjligt att det finns något korrupt privat parkeringsbolag som skiter i alla regler. Men alltså, även om det går till inkasso så får man inte betalningsanmärkning så länge man betalar direkt till inkassobolaget så fort dom hör av sig. |
|
| Du får inte ens en betalningsanmärkning om du betalar direkt kronofogden hör av sig. Från att du blivit delgiven tar det ett tag innan kronofogden tar upp ärendet och betalar man då så att fordringsägaren drar in sin fordran kan man vara lugn. Fast man åker på en del extraavgifter (påminnelse, ränta, inkassa, kronofogde). | |
|
Att vänta tills den hamnar hos fogden kostar minst 500:- extra, så det är billigast att betala när första dimper ner i lådan. Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
|
Tack än en gång för svaren, nu känns det mycket bättre ! :) 500kr hit o dit struntar jag i, betydligt värre är att hamna i fogdens register, ser inte så bra ut i arbetslivet samt vid bankkontakter. mvh |
|
|
@HFR: lite sent, men det fattar jag väl att det är du som är ansvarig för böterna på din bil. jag utgick från att din polare redan betalat. annars lär du ju som sagt märka det när påminnelsen dimper ned i lådan. så. nu har vi rett ut det. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.