AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
766

byta dämparna ifram på e30

åk
60
åkeson
Bmw 325ik-87
hejsan alla bmw freak!

har nu äntligen fått mina fjärdrar och dämpare! och ska nu montera=) bak har jag redan klarat av så det är dämparna ifram jag behöver hjälp med.. nu är det så att själva fjäderbenet har en bula.. som någon klantballe förmodligen gjort med slägga eller dyligt för att få plats med fälgarna! Länk

kommer detta att vara ett problem då dämparen ska tas ur fjädernbenet?

kom gärna med förslag och gärna själva händelseförloppet också!

tacksam för svar!

mvh henke!
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Ja det kommer bli problem, då det totalt finns ca 1mm utryme mellan dämpare och ben.

Förhoppningsvis kommer bulan på benet rätta ut sig när den gamla dämparen dras ur, problemet är väl hur du ska lyckas dra ut den, kanske svetsa/skruva en öggla i själva stången, sen rigga fast benet så du kan dra med nått, kanske spänna fast det med spännband i ett träd, och dra med en bil.
Har du funderat på att byta kompletta fjäderben eller om du inte vill det, kanske köpa begagnade för ett par hundringar?
åk
60
åkeson
Bmw 325ik-87
tack för svaren!! jaa ja håller på att lösa ett annat problem först! själva loss muttern som håller fast dämparen i benet är så rostig så den inte går att få ur! visst är den gängad i själva benet? funderar på att svetsa fast någon sorts hävstång så ja kan gänga ur den.. polygrip funkar inte...:(

när ja väl har fått ur den så är det bara (ska iaf) bara vara att dra ur dämparen?? ja får väl ta loss allting och sätta fast det i skruvstädet, svetsa på en stor jävla platta och sen slå ur den me slägga... kan ju kanske funka?

tack för svaren !

mvh!
polygrip till fjäderbenet är som att ta med sand till Sahara. det hjälper men ytterst lite.
Du måste ha en rörtång och eventuellt även behöva värma med gasolbrännare för muttern sitter fast.Och det är inte så konstigt då den är i den absolut sämsta miljön för metall, speciellt vänster fram
vad gäller bulan så e de skitenkelt. ta och punktsvetsa dit en stång i gropen och sen montera en hylsa modell större på stången och sätt dit en fet mutter i ändan. sen är det bara att knacka ut skiten.

Livet börjar vid 3bar
min bmw 324td hemsida Länk
Det där med fastrostade bultar har jag också haft. Fick som sagt värma upp bultarna tills de släpte. Inget roligt med sådant job.
åk
60
åkeson
Bmw 325ik-87
tack för alla svaren! men ja kan nu meddela att det problemet är löst!=) fick svesta på en "hävarm" sen gick de =) var heller inga problem att ta ur däpmarna trots den inåtgående bulan!=)

mvh henke!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.