|
|
|
|---|---|
| Som rubriken lyder, det är så att jag har bensin i en reservdunk som jag har haft i ca 1 år nu, men frågan är om jag nu nångång skulle hälla i den bensinen i bilen skulle det inte skada bilen med tanke på att den har "stått" så länge? | |
kilroy |
Det som händer vid längre tids lagring av bensin är att de allra flyktigaste komponenterna kan dunsta bort om inte förpackningen är tät. Detta kan möjligtvis påverka oktantalet marginellt. Vissa komponenter kan också oxideras om syretillförseln till förpackingen är tillräckligt hög. Detta påverkar knappast bensinen som bränsle. Om du pyttsar i några liter vid ordinarie tankning så kan du säkert köra vidare utan problem. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
| Tackar. :) | |
| eller så kör man den bensin i gräsklipparen istället... | |
|
Ibland läser man om att bensin som stått över vintern i säsongsbilar, MC, gräsklippare osv i princip är oanvändbar. Själv har jag helt andra erfarenheter från t.ex moppetiden, gamla båtmotorer, elverk osv som stått stilla betydligt längre än ett år. I förgasare osv kan det någon gång slagga igen nåt munstycke osv, mest beroende på att det fanns lite vatten och annat i bränslet. I en sluten tank eller dunk däremot händer inget speciellt. Fundera t.ex på alla tankar, dunkar, cisterner osv som finns (fanns) i militära mobförråd osv. Det byttes inte ut varje år precis, nog går det att köra på detta även efter några år. Det finns ju även rena solskenshistorier om t.ex nödlandade och infrusna flygplan som hackats fram efter lång tid och körts på den bifintliga soppan. FP |
|
| Tack, då är det lugnt då! :) | |
|
Var idag och hällde ut kanske 40L bensin på återvinningscentralen, vilket kändes helt fel enligt ordspråket "pengar i sjön". I alla fall tittade folk lite snett på mig pga dagens bensinpris ;) Men jag vågar inte chansa med gammal soppa, visst 500 spänn åt skogen men det hade varit dyrare om motorlampan tänds i bilen, båten stannat mitt ute på havet etc //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Bjerser, om 'soppan' förvarats i slutet kärl (jeepdunk t ex) och inte är äldre än säg 5-6 år, har du nog 'hällt bort' 500 spänn. Skillnad med bensin som förvarats i mer eller mindre öppet kärl (bilens bränsletank t ex) - då avdunstar de lättflyktiga beståndsdelarna relativt snabbt, vilket påverkar tändvilligheten ganska avsevärt. Dessutom kan det vara kondensvatten och annat elände i sån soppa. |
|
|
Gunnare: Mycket möjligt, men tyckte inte det var värt att pröva. Soppan var 3 år gammal och var tänkt till båten, men blev bortglömd. Stod i Jeepdunkar men var ändå rädd för kondensvatten och dylikt och behövde dunkarna så jag tömde det och fyllde upp med ny bensin igen. //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.