AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.049

Skrammel från motorn i min 330

St
9
Stefanbmw
330i -03
Hej!

Har precis blivit lycklig ägare till en 330 -03. Bilen är toppen på alla vis, men en sak har jag märkt som jag undrar över. När jag stänger av bilen så kommer ett skramlande ljud. När jag stänger av bilen med kopplingen nertryckt, så låter ingenting. Låter ingenting på tomgång eller vid gaspådrag. Vad kan detta bero på?
Bilen har gått 6200 mil. Hemskt tacksam för tips och råd.

//Stefan

Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Jättesvårt att svara på vad detta kan vara.
Är du säker på att det kommer från motorn? Mer specifikt var isf?

Det är inte helt ovanligt att en "klämma" till avgasröret rostar sönder, vilket kan ge ett skramlande ljud.
Liksaså kan man höra ett konstigt ljud precis efter man stängt av bilen.
Det är då klimatanläggningen som justerar (stänger?) spjäll.

Mvh
Patrik

___
B M W
Stefanbmw, det är dubbelmassa svänghjulet som låter lite vid avstängning när kopplingen är uppe. Inget farligt vad jag vet men kanske nog så irriterande.
St
9
Stefanbmw
330i -03
Ok, får kolla om det är någon klämma som du skriver. Jag hade bilen förbi BMW och de kunde inte direkt säga vad det var, de måste ta in den o kolla. De gissade dock på växellådan, något lager. Det hörs alltså endast när du stänger av bilen (varm eller kall) aldrig annars, då spinner den som en katt.
Ljudet kommer alltså inte efter ett tag, utan just vid avstängning. Håller man dock ner kopplingen så är det tyst. Skumt är det.

St
9
Stefanbmw
330i -03
Jag slog en pling till BMW och de sa att svänghjulet alternativt urtrampningslagret kan vara problemet. jag frågade ej om kostnader för något av dessa 2, någon som vet ungefär vad man blir rånad på?:-0

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Att byta dubbelmassesvänghjulet är dyrt...säkert 10 papp på BMW(eller något ditåt).

Om du vill prova fixa detta missljud så börja med urtrampningslagret...kanske kostar 2-4000kr ca....OBS! prismässiga gissningar naturligtvis.

Mvh Janne.
Jag fick mitt dubbelmassesvänghjul utbytt på garantin på min 330Ci.
Det var som jag förstog det snudd på en heldagsövning, och de bytade även kopplingen då det var enklast så. Jag gissar att det inte stannar vid 10 kkr vid ett sådant byte.

Det som hänt på min bil var att jag märkte av svaga vibrationer i dragläge. Det som hänt var att en av vibrationskuddarna som sitter mellan svänghjulen sprungit läck och sölat ner svänghjul och koppling.

Något form av skrammel skall inte finnas på M54:an, börja med att låta någon kika på bilen som vet vad de gör. Det finns mycket som kan skramla, det kan vara något betydligt billigare med.

Länk
Ci
531
CiM
325ciM-04
ska lådan ner för byte av urtrampningslagret, är det lika bra att byta kopplingen också, på BMW i solna kostar det C:a 7800:-kr, för både lagret och kopplingen alltså.

lycka till och välkommen till AP!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.