|
|
|
|---|---|
Cartéen |
Min fråga är hur många mm man kan ha som max innan man behöver byta bultarna till längre variant? Vänligen Marcus |
|
Bulten skall alltid nå igenom hela medbringaren på drivaxeln med full gänga. Det beror alltså på hur det ser ut med de fälgar och bultar du har idag. Ta av ett hjul och sätt i en bult och mät utsticket från fälgens anliggningsplan. Försök sedan mäta från bromsskivans anliggningsplan, djupet på gängan i medbringaren. Har du några mm som går igenom kan du montera spacers med motsvarande tjocklek. Däremot bör man inte frångå org. ET för mycket, främst p.g.a felaktig styrgeometri. Själv anser jag att spacers skall användas för att återskapa rätt ET på icke OEM-fälgar. |
|
Cartéen |
Hade nog bara tänkt montera 5mm spacer bak för att få ut fälgen något. Med 5mm borde man väl inte behöva byta muttrarna!? / Marcus |
|
Bak är det mindre känsligt. Problemet med en 5 mm spacer är att det är svårt att få plats med en styrning på spacern och att navets styrning kanske inte räcker ut till fälgen. Utan styrning centrerar inte fälgen korrekt och det kan bli problem med vibrationer. Ang. bultlängden skulle jag ändå mäta för att vara säker på att hela gängan i navet används. |
|
| Jag har 20 mm spacer bak. De är gjorda med styrning så centreringen är perfekt och de levereras givetvis med längre bultar. Jag förstår inte oron över att behöva byta bultar då man ändå vill byta ut de fula svarta originalbultarna. | |
Cartéen |
Jag har svarta fälgar (gun metall) varför jag vill behålla orginalmuttern som är svart. /Marcus |
| Köp nya svarta | |
| Att montera spacer på 5 mm är bortkastat eftersom du inte kommer att märka av dem! | |
| ha alltid ett utstick på 18-20 mm när du stoppat i en bult genom fälgen. eller minst 5 gängvarv. köp nya bultar. | |
|
18-20 mm utstick gissar jag är rimlig längd för att nå igenom drivaxelmedbringaren. För långa bultar är inte heller bra då de bak kan göra rent hus i P-bromstrumman. 5 gängvarv är på tok för lite. Det motsvarar 7,5 mm och räcker knappt genom bromsskivan. |
|
|
mufc-; var har du hittat informationen om fem gängvarv - två hela torde räcka? |
|
| Två hela gängvarv räcker inte ens in till gängans början, om vi talar utstick från fälgens anliggningsplan. Två varv i ingrepp räcker säkert teoretiskt, men det kommer bli svårt att dra dom kontrollerat m.a.p moment och hållfastheten kommer vida underskrida bultkärnans hållfasthet. | |
|
Sani, jag jobbar på Vianor (: Sen skrev jag MINST 5 gängvarv (; |
|
| hade kanske 2-3hela gängvarv och det gick åt helvete :) | |
| TimS: Autentiska tester är bästa kvittot :) Hoppas ingen kom till skada. | |
|
haha exakt! hehe nej då.. det var låsbultarna till bakhjulen som förstördes bara :( skulel dra åt men det fortsatte snurra bara |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.