AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.357

Montering av fjärrstyrt centrallås Cargard

Någon som monterat en fjärrstyrning för centrallåset på en E36 Coupe?
Som vet vars och på vilka kablar allt ska kopplas in?
Går ju 6st kablar in i centrallåsmotorn på bägge dörrarna, mätt upp vilka kablar som skickar ström från förarsidan när man låser och låser upp med nyckeln och provat koppla in reläet temporärt på dessa men händer inget. Någon som vet hur man ska gå tillväga?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Hur vet jag om jag har + eller - styrda centrallåsmotorer på min bil?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Koppla som jag skriver i de sista inläggen.

Erik

___
Jag skickade PM till dig Erik men frågar även här..

Har lokaliserat modulen som sitter bakom handskfacket och kontaterat att det är en sk. ZKE-modul jag har och inte en ZV-modul med 26pin kontakten.
Fick fram en monteringsbeskrivning från Cargard till bmw 3-serie 94-96 men upptäckte sen att den beskrivningen var till ZV-modulen. Fastän det är en 95 jag har..

Har mätt upp Vit/Svart resp. Vit/Grön som du skriver i tidigare inlägg att man ska koppla in sig på. Den ena ger konstant ström när man låser och den andra konstant ström när man låser upp. Finns även Vit och Blå/Grå varav den ena ger impulsström när man låser och den andra impulsström när man låser upp. Eftersom reläet från cargard endast ger en impulsström känns det som att det är på dessa man ska koppla in sig..
Eller är det ändå Vit/Grön och Vit/Svart ? Man vill ju inte bara chansa att koppla..

Går in 3 kontakter i modulen, en svart, en gul och en grön. Kan tilläggas att Vit/grön och vit/svart finns i den gula kontakten och Vit och blå/grå finns i den svarta kontakten. Vit och blå/grå är även grövre kablar.

Enligt cargard har jag plus-styrda c-låsmotorer.
Ingen som kopplat in en fjärrstyrning från cargard på en ZKE-modul ?
Nu har jag fått tag på en monteringsanvisning från cargard till en ZKE-modul.
Man ska tydligen koppla in sig på blå/grå och vit vid modulen, och alltså inte på vit/svart och vit/grön. Man ska även klippa kablarna och koppla på varsin ände, inte bara skarva på.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Såg ditt PM, men har inte hunnit kolla tidigare.

Man kan koppla på flera sätt, verkar som om Cargard vill koppla in sig på utgångarna.
Hittade även denna instruktion, som är bra om du kan tyska: Länk
Verkar påminna om Cargards koppling.

En generell koppling kan man hitta genom att läsa Länk
Kolla sidan 455 om bilen har ZKE (vilket är troligast) eller 456 om bilen har ZVM, så hittar du färger och vilka pinnar du ska koppla in dig på.

Det varierar tydligen med åren, men har du en vit 26-polig kontakt så är
Pin 25 öppna
Pin 24 lås

Erik

___
Jo min bil har, konstigt nog, en ZKE-modul fastän det är en 95a vet ej varför.
Var väl bra att man forskade i detta innan man började koppla. Hade inte varit kul att tex "råka" koppla in sig på crash signalen till airbag som jag såg fanns bland kablarna. Vet inte om det skulle hända nåt med man vill ju inte chansa heller :)

Den tyska instruktionen såg bra ut, fastän man inte är så haj på tyska :)
Jag provar koppla så som cargard beskriver att man ska koppla så borde det ju fungera.

Tack för hjälpen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.