AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.298

Vad accepteras av bilprovningen?

Vo
271
VoidMain
Mazda6 2.5 Sport -10
Hallå!

Dom nya 330i -08 har ju en effekt på 272hp, så nu börjar man ju känna sig lite långsam med en 330i -02 på 231hp. Med andra ord börjar man ju fundera på att trimma till bilen lite. Men då är frågan... Hur mycket, och vad kan man pilla på innan våran kära bilprovning sätter en 2:a?
Jag vill inte alls ha kompressor/turbo som måste monteras av/på varje år, utan något som ger kanske 20hp extra (gärna mer) utan några 2:or i protokollet.

Det jag har som förslag är följande:

Extractorgrenrör + Sport kattar från Schmiedmann. Typ detta:
Länk
Plus någon typ av sport avgassysten, KN insats filter i orig luftbox samt mappning i form av ett UNICHIP.

Detta borde ju rimligen ge mig en extra knuff upp i hp kriget =)
MEN.. hur blir avgasvärdena med racekattar och vad säger herr bilprovning om extraktorgrenrör?

Erfarenheter? Uppskattning av effektökning?

-------------------------------------
Med BMW'n tar jag alltid en omväg =)
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Vill inte vara en glädjedödare men det där lär knappast vara racekattar i ordets rätta bemärkelse.
Ett par seriösa sbf godk. racekattar kostar lika mycket som hela klabbet från Schmiedmann. (Dvs runt 4000:-/st)
Gissar att Schmiedmann saluför Kinakit (Inget fel i det om allt är bra)

Om allt skulle visa sig schysst är det som sagt ett grymt bra pris.
Andra sidan av skalan...
Racing dynamics vill ha 1800Euro för endast grenrör till M54an, samt 3900Euro för dp/kattar.

E
1.156
E
320 ci cab -04
Kan ställe mig i ledet av glädredödare.
Att byta avgassytem ger nästan ingen ökad effekt alls max 10 hk om du byter allt från motor till ändrör och mappar. Givetvis måste du veta vad du gör för bytet kan ge sämre effekt.

Spara pengarna till en ny bil istället eller varför inte lite extra service.

Det som ger resultat är att "lätta" bilen.

Vill du seriöst ha mer effekt så krävs det att du monterar turbo eller kompressor, vilket varken farbror blå eller bilprovningen brukar gilla.

E
Vo
271
VoidMain
Mazda6 2.5 Sport -10
Nä fy villka tråkiga svar =) haha.. Det var faktiskt riktiga glädjedödare!
Ändå stoltserar dom ju med +20hp.. och det utan mappning antar jag. Men chipp nissarna verkar ju ljuga på rätt bra om sina chip också. Men priset på 8.000:- får man ju säga var helt OK och det såg grymt snyggt ut också..

Men om man nu skulle få för sig att prova ändå.. (Ja tror nog inte på att det skulle bli sämre iaf..) så borde det väl inte vara problem i besiktningen med extractorgrenrör?

Fast i ärlighetens namn så är det rätt skönt att ha en original bil också. Har trimmat alla mina tidigare bilar och dom har alla förr eller senare dött pga det. Innan mina 2 BMW hade jag en SAAB 900 som ja chippade och lite annat smått å gott.. Det slutade med att den spikade/misstände i 200km/h varpå en kolv sprängdes och skapade ett lika stort hål i sidan på motorblocket =) hehe... Mycket vit rök, olja på vägen och jag glömmer aldrig ljudet av metalldelar som skramlar loss under bilen!
Har en avbruten sida av kolven inramad på väggen som påminnelse!

Men men.. det är kul att drömma lite...

---------------------------------------------
Ro
138
RonnyN
330i -03
Kan väl ge min syn på saken och dela med mig lite av mina erfarenheter i ämnet

Kör med sebrings variant av extraktorrör och då detta verkar vara en
kopia på det så borde det fungera på liknande vis förutom kattarna då som
säkerligen är av lite enklare sort...

tycker att motorns karaktär ändrade sig lite, blev lite mer ilsken och mer på bettet... sen om det är 10-20hk eller inte tänker jag låta vara osagt, är iallafall nöjd

Men det som avgjorde det hela är ljudet, vilken skillnad
ilsket metalliskt samt eisenmann race på slutet.
hade eisenmann på med original men nu lyftes det ytterligare.

kollar man på original grenrör och kattar så ser man att dom är väldigt restriktiva, jämför med m3....

jämför också med supersprints utformning så ser man att deras mer liknar
billiga kinakopior än dessa mer påkostad utformning...

Visst vill man komma upp i m-prestanda så får man ju köpa en sån
men vill man ha en lite mer speciell 330 så kan detta vara ett bra alternativ

/R

Helst på tvären....
Är drabbad av galna bilsjukan enligt min sambo.....
Vo
271
VoidMain
Mazda6 2.5 Sport -10
Hey! Där kom ett mer glädjande svar =)

Ja även om det inte gör så värst mycket på prestandan så får man ju ett gott ljud.
Letade lite efter Sebring men hittade inte så mycket på deras hemsida, har du en länk till där du köppte ditt? Antar dock att det är dyrare än det jag hittade.. Men å andra sidan förmodligen bättre kvalitet.

---------------------------------------------
Ro
138
RonnyN
330i -03
Hej

Sebringsystemet köptes av Schmiedmann danmark
finns på samma sida som deras egna kopia
ovanför prislappen då var ca 28.000:- nu kostar det 30.500:-

kolla likheterna.....

/R

Helst på tvären....
Är drabbad av galna bilsjukan enligt min sambo.....
Hej

Var ett tag sen denna tråden skapades, men jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter.

Jag har monterat Schmiedmanns extraktorgrenrör + sportkattar, tillsammans med ett eisenmann-race catbacksystem i helgen.

Kan intyga att bilen känns markant piggare över hela registret och att ljudet är underbart! :) Så några hk och nm ger det nog allt.

//Jesper

BMW - Better Make Way
Vo
271
VoidMain
Mazda6 2.5 Sport -10
Se där ja! Ja det var ett bra tag sedan och min bil är fortfarande i originalutförande, så tillvida ett öppet luftfilter med värmesköld. Det gjorde att jag fick lite mera vrål från motorn och det känns väl nästan som om jag nöjer mig med det. Är inte så pjåkigt med 231hk ändå när allt kommer omkring, jag klår fortfarande brorsans Supra ;-) Fast snart ska han byta till en skyline med turbo.. då kanske det blir värre.. man får väl se.

Men av ren nyfikenhet. Vad gick det på totalt att köpa grenrör, sprotkatt och catback system?
Inte helt billigt va?
Självklar följdfråga: vad är det för supra?
Nää, det är de ju inte, 231hk räcker långt! :)

Jag lade ungefär 19k på det tillsammans. Så, nej, det var inte helt gratis.. :( Men jag är fruktansvärt nöjd med ljudet, så de har de fått vara värt!

//Jesper

BMW - Better Make Way
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Inte för att det här är just ett trimningstips, men jag var ute i en 272-hästars 330 för några veckor sedan, och det känns INTE som 272 hk. Så mycket kan jag ju säga utan att överdriva.

Lite mer kraft bakom än min egen 330 med 231 hk, men absolut inte någon jätteskillnad. Är den modellen mycket tyngre, eller var gömmer sig de 40 hk någonstans?
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
Hej!

Ser att vissa av er tvivlar på att våra grenrör och kattar verkligen ger den effekten vi säger.

Jag kan försäkra er om att det inte är några falska siffror.

Dock så uppmättes det tillsammans med ett Schmiedmann sport system från kattarna också så det var inte bara grenrör och kattar som var utbytta.

Om ni tar en titt på denna länken: Länk

Man kan blädra i bilderna och där finns bänkpapper på en 320 som har dessa grenrör.

Mvh
Vo
271
VoidMain
Mazda6 2.5 Sport -10
Printscreen:
Hans Supra är årsmodell -93. 3 liters rak 6:a, UTAN turbo. Dessutom har han nackdelen med Automat. Han har inte bänkat den men den ska ha runt 220 hästar. Så vi har samma volym och samma antal cylindrar men jag har 11 små små hästar mer och manuell låda. Det är ganska jämt men jag lyckas alltid köra ifrån lagom mycket för att han ska bli förbannad =)

Lecar:
Kan tänka mig att ljudet låter fantastiskt ;) Får väl se när jag har 19k till övers.. hmm.. :-\

330-mike:
Intressant! Jag har själv inte provkört den nya 330 men nog ser dom lite större och tyngre ut. Får väl leta upp någon och ta ett race och se hur mycket det skiljer hehe..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.