|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
olja: Jag har ingen rost på min och det är en 00. Knoen: Om du läser sidan ordentligt så ser du längst upp att det är en procentuell andel ! Då ter sig siffrorna ännu mer skrämmande för opel och volvo. 14 % av Opel och 11 % av Volvo av de utvalda modellerna har fel på styrningsfunktioner (en ganska vital funktion om du frågar mig). BMW är långt i från perfekt, men jag skulle nog inte vilja gå så långt som att säga att det är rakt igenom dålig kvalitet. Det jag kan hålla med om är att det tyvärr allt för ofta dyker upp irriterande fel som man inte förväntar sig på en bil i den prisklassen. Om du tittar på den sista fliken i testet på bilprovningen så är det Omdömen som ägarna lämnat på sina respektive modeller och där, och i många andra tester (bl.a. auto motor & sport, vi bilägare etc) så kommer BMW väldigt högt upp i rating. MVH JoMu |
|
|
Det var länge sedan jag besökte bilprovningens statistik och jag behövde lite rast och matade in några bilar i databasen och blev förvånad. Att en 98 5-serie Touring skulle ha färre anmärkningar än motsvarande kombimodeller Saab 9-5, V70, Audi Avant A6 och MB E-klasse var inte så överraskande, men att modellen fick betydligt färre anmärkningar än Mazda 626 (som jag betraktar som en nästintill felfri modell) imponerade. Men lite smolk i triumfens bägare fick jag samma dag då nivåregleringen fallerade och jag måste byta luftfjäder. Att det ska vara så svårt att få njuta av lite ogrumlad hybris. :) Mvh Mikael |
|
|
Jomu: Men det är inget ovanligt med rost på e39/e46. En välbyggd bil har inte problem med rost. Men det är ingen rost bilprovningen bryr sig om. /Johan Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi. |
|
|
Ska man sammanfatta så är den nästan enda och största nackdelen med äldre BMW att de rostar, eller rättare sagt är oftast rostigare än de nyare E39 mfl vilket är irriterande. Många köper sig fria från rostproblemen när de köper nyare (tror de) iallafall och ofta stämmer det också. Rent detaljmässigt gällande inredning håller de äldre konstruktionerna ihop bättre, delvis beroende på mindre el och andra funktioner som kan krångla. För min del känns det som om 535E34 håller mkt hög kvalitet, mitt exemplar från 89 med 27000mil på mätaren har fått bytt kylare+termostat vid ca 17000mil, utöver detta har ingenting bytits i motorn utöver service+torra slangar. Fjädrar och dämpare fram har bytits (23600mil) liksom batteri + däck, bromsar, men det är ju normalt. Utöver detta har allt annat som bytits berott på rosten, som insidan av tanklocket, rost bakom blinkersglas fram, rost på dörrlister, under bakvinge, växelföraren eller den "pinne" som styr växlandet. |
|
|
Jomu: Om du inte bytt alla dörrar det senaste året så har du med mycket stor sannolikhet rost inne dörren även fast det inte syns på utsidan. Eller vid motorhuven. Eller i bakluckan. Men som sagt, det syns ej ännu på utsidan. Dom här problemen följer med E39. Alla E39 är rostiga kan man säga. När rosten kommer från insidan spelar det inte så stor roll hur ofta man tävttar heller. |
|
|
Kamel2, jag håller med dig delvis. Av det jag sett av denna typ av rost, verkar det som om den börjar under kittet och sprider sig ut utanför kittsträngen oftast på innerpanelen först och sedan på den omvikta yttre. Naturligtvis kan den börja gå in i omvikningen också. Rost som börjar inne i omvikningar p.g.a regnvatten inne i dörrar brukar medföra att falsen sväller och det är mer sällsynt på E46/E39. Att dörrar brukar rosta vid dräneringshålen och att tankpottan rostar i underkant tycker jag också tyder på att fukten tränger in utifrån. Dörrar som rostar av fukt inuti brukar rosta i hörn och på de sämst dränerade områdena. Men som du säger, det finns säkert rost på många dörrar och luckor som inte kommit i dagen än. |
|
|
BMW 5-Serien i topp medan Volvo och Saab rasar BMW har Sveriges mest nöjda bilägare (2008-08-28). Det visar Motormännens stora nybilsenkät där nybilsägarna satt betyg på de 49 mest sålda modellerna. De svenska nybilsägarna har efter ett års körning bestämt vilken bil som är bäst. Den stora vinnaren är tyska BMW. Överst på årets lista finns BMW:s 5-serie och in på tredje plats går BMW:s 3-serie. Tvåa liksom föregående år är Subaru Legacy. Mercedes Benz C & E-klass är bland de 10 bästa. - Det är några år sedan BMW senast låg i topp. Nu har man åter visat att man bygger bra och för ägarna problemfria bilar som motsvarar kundernas förväntningar, säger Rolf Lööw på Motormännens tekniska avdelning. Hela listan finns att ladda hem på följande länk: Länk För de svenska bilmodellerna innebär årets nybilsenkät ett kraftigt ras i tabellen. Volvo V70, Sveriges mest sålda bilmodell, hamnar på en föga hedrande 40:e plats bland de 49 modellerna. Även Saab 9-3 och 9-5 får storstryk med platserna 33 och 45. Bästa svenska modell är Volvo C30, som hamnar på tolfte plats. BMW klättrar uppåt och tar återigen beslag på topplaceringarna med 5-serien på första plats och 3-serien på tredje plats. Subaru Legacy ligger tvåa. Fjolårsettan Toyota Yaris är nedpetad från tronen men ligger ändå kvar i "topp-fem", vilket den gör för femte året i rad. Kollegan Avensis klättrar från trettonde plats förra året till plats fyra i år. Japanska bilar klarar sig generellt mycket bra, fem av de tio i topp kommer från Japan. JPL |
|
|
Man måste skilja på fel och fel. Samt hur ofta man måste åka på verkstad vilket är synnerligen irriterande. En sak är dock klar volvos kvalitet är mycket sämre nu = Ford inga pengar På min kollegas bil v70 lossnade spindeled och hjulet vek sig under bilen. Detta är ett standard problem på vissa volvo.(tänk om i 110km/h). Min personliga uppfattning är att toyota är övervärderad som bil. Har bekanta som har rasat vxl på nya toyotor corollor utan att få ersättning från toyota.rasade motorer på avensis. BMW-ägare vårdar nog mer sin bilar än en v70-ägare |
|
|
kamel2: Jag har ingen rost (synlig) inne i dörrarna. Har haft av panelerna och tittat, så även i bakluckan. Motorhuven är ren den också. Om det finns rost i vikningarna som anders72 säger är omöjligt att kolla, men synlig rost finns det inte ett uns. MVH Joachim |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.