AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.341

bmw dålig kvalite?

Sida 2 av 3
Jo
95
Johan 525
535i AC Schnitzer S5 -91
Hej
Har åkt en hel del olika märken och årsmodeller och bytte åt mig en fin e34 -88 och kunde direkt och inte utan förvåning konstatera att iaf när det gäller körglädje och ren åk-komfort så spöar den alla mina tidigare bilar (som innefattar avsevärt nyare årsmodeller). Trots sin ålder är det den bil som känns mest "ihopskruvad" och genomtänkt, utan nåt knirr eller knarr i inredning osv. det är kvalitet för mig. Sen skäms den inte för sig rent ytseendemässigt heller. Tänkvärda och kloka ord som skrivits här redan, gamla bilar går sönder inget konstigt med det. Den har i vilket fall fått mig att inte fundera en sekund mer på vad det blir för märke jag väljer när det blir byte nästa gång.. :)

Men smaken är som baken.
Tjohopp
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Pillar man själv med framgång med sina bilar har äldre fordon fördelen att det är både rymligare och enklare att byta och göra servicar tex, känns på ett sett lite tråkigt att ha en väldigt ny bil som man är intresserad av men vågar inte/ kan inte skruva själv pga komplexiteten under huven. Självklart vill man inte skruva "hela tiden" men det är kul att lösa problemen och service själv, bara det inte behövs för ofta, den balansen är önskvärd anser jag personligen.
J.Lindström
Av den erfarenhet som jag har av BMW kostar det pengar...mkt irriterande smårackel, det har definitivt inte vart problemfritt ägande!!
E32:an kändes dock som bättre kvalité än e39:an!! Nästa bil blir utan tvekan en Volvo igen...nu lär jag väl få gliringar, men så är min erfarenhet av BMW resp. Volvo iaf!!
Nyare Volvo är inte (heller?) vad de har varit! Finns t.o.m ett gammalt styrelsebeslut på att en lägre kvalitetsnivå ska anses tillräcklig! Och de senaste årens Volvos är i högsta grad byggda med kniven på strupen vad kostnader anbelangar...ska bli spännande att om några år se hur snacket går hos folk med ca 3-10 år gamla volvobilar.
BMW har inte sämre kvalitet än andra bilar, däremot så har alla bilar generellt dålig kvalitet i paritet med vad dom kostar. Volvo speciellt.
J.Lindström : Jag tycker inte man ska förvänta sig problemfritt ägande när man köper en bil med några år på nacken utrustad med en stark V8a som inbjuder till hård körning, ska du hoppa över till Volvo så hoppas jag du tar en V70R som jämförelse :)
J.Lindström
DavidT86:
Jag iaf, har inte utsatt min bil för hård körning, tänker på bilens bästa serru.
Och i allmänhet tror jag INTE en välskött 540 i bra skick krånglar mer än en 525 i samma skick.
Tja, varför inte en V70R, en släktings kille har en och han har inte vart till verkstan eller skruvat själv lika ofta som jag.
En annan referens...en kille som jag jobbar med hade en E34 525 diesel i bra många år och mil (15000 tror jag), och det var inte mkt han behövde mecka med den. För c:a 9 månader sedan bytte han till en 528-99 E39 för att hans gamla e34 började bli lite väl sliten vid 44000mil men redan nu är han jävligt less på 528:an av allt strul och det lär nog bli Volvo el. Mercedes för hans del snart.
En annan referens...den andra killen jag jobbar med har en S60 -03 med c:a 320hk och fastän han haft bilen lite längre än vad jag haft har han knappt behövt göra nått på bilen, betydligt mindre än mig iaf. Det ska också poängteras att han kör definitivt mer med hård gaspedal än vad jag gör.
Sen, firmabilen en V70-01, har också gått betydligt bättre än min 540....visst, det skulle behövas göra lite saker på den också, men den V70 är inte direkt välskött heller.
Farsan som jobbar som Bmw mekaniker i Norge (Bodö) säger att det är rätt mkt smårackel med nyare Bmw (e39 och uppåt) och i Norge finns det inte så många typ 540, 550, 545 , M3, M5 och sånna bilar.
Pluss att dom Volvo jag har ägt har gått i stort sett väldigt driftsäkert trots många mil på mätaren.
Men, det är ju som sagt min erfarenhet av Bmw...blir det nån mer Bmw efter denna blir det i sånna fall en välskött e34 eller e32.
pr
259
protos
E60 520I-04
Det är för mycket billiga plastdetaljer i nya bmw.
Känns ej premium bil utan japanskt.Det var bättre förr.
Skillnaden mellan märken är mindre idag.
Har Jämfört med en skoda oktavia -07 och min E60 det är inte så stora skillnader som motiverar prisskilnad om man jämför detalj kvalitet tyvärr.
Ju mer elektronik och finesser mer problem och strul.
Peugeot 206 har ju också can-bus tex.tror inte bara BMW som är drabbat av detta med mycket strul gäller väl alla moderna bilar!!!
Har kört 40000mil i en volvo 240 med förgasare den stannade aldrig startade alltid kostade nästan ingenting att köra.Men hur roligt vart det?

Jesper von Wowern
Jag tror att tekniska framsteg gör att vissa saker blir på ett sätt sämre helt enkelt för att det går. Klenare konstruktioner håller bättre utan ryska säkerhetstoleranser, jämför bara en ölburk från 1978 mot dagens.

En annan aspekt gäller utrustningsnivån. När japanerna kom så var de ofta väldigt välutrustade för pengarna jämfört med BMW, Volvo et c., men kvaliteten var en annan femma. Idag vill ingen köpa en ny bil med utrustningsnivå från sjuttiotalet och det torde innebära att det blir dyrt att tillverka även en normalutrustad vagn i EU, således ett behov att snåla in på det som går.

Mijlökrav kan också ställa till det. Vattenbaserade lacker ÄR inte lika bra som lösningsmedelsdito. Kringutrustning och utvecklingsforskning för att minska bränsleförbrukning och utsläpp kostar och återigen snålas det kanske in på andra ställen.

Jag tror inte att det finns många vagnar som inte hade bättre kvalitet förr och jag tror även att skillnaden mellan låg- och högstatusfordon är mindre idag jämfört med prislappen, d.v.s. ett blå/vitt huvemblem kostar mer i dag än ett grön/svart. Å andra sidan finns de gamla bilarna inte längre att köpa nya så det är väl bara att prova sig fram och se var man får mest för pengarna. Själv har jag en Hyundai Brödrost Nybil till att sluka mil till en tämligen låg kostnad - men det ÄR en tråkig skitbil som måste kompletteras med mina gamla BMW:ar och Porsche...

/Jesper von Wowern
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Letar man lite på forumet så finns faktiskt fler trådar som påpekar bristande kvalitet.
Man brukar säga "ingen rök utan eld".

Många försvarar, med all rätt, BMW med näbbar och klor men det ligger faktiskt något i det när man tittar på de senare årens modeller. Detta gäller även BMWs kollegor i branschen (jag har ännu inte sett någon konkurrent) :-)

//Mikael
Jo
233
Jomu
528iA Touring -00
Hur tror du ett forum för Volvo eller Opel skulle se ut ??? Det hade nog varit aningen (?) fler trådar och av annan art skulle jag nog våga lova...

MVH

JoMu
Vi skall inte glömma att kvaliten på verstäderna betyder en hel del.

När jag köpte min bil kände jag en viss trygghet i att ha 1 år premium select garanti i ryggen. Ack så fel man kan ha, några småsaker som skulle rättas till och efter 3 återbesök tröttnade jag och krävde nya delar för att göra jobbet själv, efter öververbevisning fick jag mina delar.

Med detta menar jag att det nog inte är otänkbart att bilarna förfaller p.g.a. vissa verkstäder.
kn
25
knoen
335D Coupé -08
Jomu, det låter snarare som om du önskar att det var så. För du har väl inga belägg för det va?

Jag har kört volvo i två omgångar. Utan några problem alls. Det enda jag bytten på min senaste bil (S60 11000 mil - 04a) var ett hjullager. Jag tror ärligt talat inte att det här forumet är det bästa sättet om man vill ha reda på kvalitén på bmw bilar. Vill man ha en objektiv bedömning/utlåtande så ska man kolla på de mycket bra sammanställningarna som bilprovningen gör varje år. Där ser man verkligen det mesta. Sedan finns det undersökningar som görs av konsumentverket (tror jag) samt av vissa biltidningar. Börja i den ändran i stället.
Jo
233
Jomu
528iA Touring -00
Hej Knoen,

jag har gjort diverse jämförelser, men vi kan väl ta en av dem:

Länk

Jag valde ut följande fordon:

BMW 5-serie Touring - 2000
Volvo V70 - 2000
Opel Omega Kombi - 2000

Knappa in detta så bör resultatet bli som följer:

Moldellrelaterade fel totalt:

BMW 5-serie = 8
Volvo V70 = 23
Opel Omega Kombi = 21

Jag har med andra ord börjat i precis den ändan som du efterfrågar.

Sedan bör det väl tilläggas att det naturligtvis finns måndagsexemplar av BMW också likväl som det finns Volvo / Opel som går felfritt under hela sin livslängd.

Enligt mig så visar sig inte kvalitet direkt. De flesta nya bilar vågar jag påstå går mer eller mindre smärtfritt de första 3-4 åren. Kvalitet som håller i längden visar sig först efter år 5+. Det är DÅ man märker om en bil är välbyggd eller inte.

MVH

JoMu
Dom som har Volvo har stora problem med dom i taxibranschen, mängder av fel speciellt på nya V70 jämfört med Mercedes som bara rullar på.

Nu har ju Volvo tagit ett styrelsebeslut på att dom ska ge upp kampen mot BMW, Audi och Mercedes för att istället inrikta sig på Volkswagen och dom andra märkena snäppet under.
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Tillbaka där bmwbruden_08 började...
Ja! Du vågar absolut köpa en E39 Touring med automatlåda!

Körde själv en E39 525i sedan -02 i 5 år och ca 15 k mil. Inga problem, men se bara till att du hittar en verkstad som vet vad de håller på med. Som alla andra bilar kan div småsaker hända på dem, ingen bil är outslitlig. E39 känns och verkar så pass välkonstruerad att man har slitaget under kontroll. Inte en massa konstiga saker som börjar skramla och trilla av. Som du säkert vet: Full servicebok säger inte så mycket, men där emot vad som gjorts/bytts ut på servicarna. Jag är fantastiskt nöjd med E39. Snygg är den också, särskilt med face liften och sportpaketet. :-)

Lycka till!
//Mikael
kn
25
knoen
335D Coupé -08
Jomu:

Intressant resultat. Vart hittade du det? Jag gjorde en snabbtitt på försäljningen på bilar (hittade bara från 2003) och fann att:

Volvo V70 låg överst med 27351 sålda bilar
Bmw 5 serie låg på plats 27 (av 30) med 2703.

Är e siffror du visar kompenserade för att det säljs 10 ggr så många volvo v70 som bmw 5-serie på ett år (åtminstonde -03)?

/H
kn
25
knoen
335D Coupé -08
Arghh! Såg inte länken :) behöver nog sova. Det var intressant resultat, jag ska titta lite på det i morgon.
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
JOMU: " Kvalitet som håller i längden visar sig först efter år 5+. Det är DÅ man märker om en bil är välbyggd eller inte.", då kommer rosten på en e39.

/Johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, inte är det för högre livslängd och detaljkvalité man betalar för när man köper en BMW...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.