|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
| måste börja med att säga att jag kört bmw i 20 år och kan inte tänka mig nån annan bil. men när man kollar här på forumet så verkar det vara väldigt mycket problem med nyare bilar, elektronik o autlådor och en del annat. man får uppfattningen att bmw ligger i topp på problem, e det bara jag som tycker det eller är det så, har aldrig haft nån större problem med äldre bmw e21, e28, e34, är lite sugen på att köpa e39 kombi med automat, men vågar man? | |
Njuren |
E39 och E46 är de sista kvalitets-BMW som byggts (förutom rosten då) så visst fan ska du ha en E39 ;-) "the things you own end up owning you" |
|
Du måste ha i åtanke att det finns nästan 40.000st användare reggade på detta forum. Så bland dessa nästan 40.000st så är ju chansen väldigt stor att några får problem med sina bilar. =) MVH |
|
| Dessutom är det sällan på ett forum som detta att någon startar en tråd med ämnet: "Nu har min BMW gått klanderfritt i två år"., utan oftast är det väl något problem. Det finns ju några trådar där man tar upp alla fel under sitt BMW-ägande och då har ju trådskaparen oftast fel på fel, medan de finns de med nästan inga fel. | |
| Njuren: Så E90, E87, E60 är sämre då menar du? Verkar vara ytterst få fel på dessa bilar när man kikar runt på forumet. Eller vet du något om framtiden som jag inte vet? | |
|
Håller med er i resonemanget att detta forum är ju till stor del till för att lösa problem som har uppstått på våra bilar. Jag tror samtidigt att felen på nya 5 serien etc kommer att dyka upp mer om ett par år när bilarna börjar få 20 000 mil på mätaren. Kan flika in att min E70 redan efter 150 mil har tokjuck i bagageluckan så fel finns det ju alltid ;-) |
|
|
Tror BMW ligger i linje med konkurrenterna när man talar om felfrekvenser. Däremot tycker jag man kan begära lite bättre rostskydd på dom nyare bilarna. Jag har hunnit med att äga ett flertal olika märken av äldre och nyare årsmodeller. Min erfarenhet säger mig att antalet fel varit likvärdigt på mina Audi, Volvo och BMW. Möjligen har dom få japaner jag ägt haft lägst reparationskonto. Nyligen var min Volvo med blott 2900 mil på mätaren inne på verkstaden pga. slutkörd spolarpump!?. Fabriks-rostskyddet på den ser däremot seriöst ut när man studerar underredet på nära håll. /L |
|
|
Det här är min syn på det hela: Först tycker jag att det är viktigt att skilja på upplevd kvalitet och hållbarhet. Om vi snackar upplevd kvalitet så anser jag att det blir bättre ju nyare bil du tittar på och sämre ju äldre bil du tittar på inom respektive serie. Jämför t.ex. materialvalen i E30, E36, E46 och E90. solklar stegring uppåt, samma sak är det inom 5 och 7 serien. Snackar vi om hållbarhet och skadefrekvens så blir det genast mer komplicerat då aspekter som ålder, materialutmattning (dvs slitage) och skötsel spelar en stor roll. Det går t.ex. inte att göra en rättvis jämförelse mellan en E28 och en E60. Efter att ha ägt två riktigt välskötta E28 bilar, har jag lovat mig själv att aldrig mer skaffa en E28 igen. Var E28 en opålitlig bil när den var ny? Troligen inte, kan E28 räknas som en pålitlig bil idag? Knappast, men det säger oss egentligen inte så mycket. Även den nyaste E28an är idag så gammal att den för länge sedan passerat sitt bäst före datum, trots att det idag ändå går att hitta en och en annan E28 ägare som har en problemfri bil. Teknikmässigt är E28 omodern om man jämför den mot en E34, lika är E34 omodern jämfört E39 och så fortsätter det. Ju nyare bil, desto mera avancerad konstruktion. Ju komplexare konstruktion, desto större sannolikhet att något går sönder eller börjar krångla. I en E60 räcker det med att en minnescell innehållandes en del av ett kommunikationsprotokoll tar skada av en spänningsspik, alla moduler som använder sig av detta protokoll får då svårt att kommunicera med resterande system. Tekniken blir känsligare, även om det finns metoder för att motverka sådant, ställs det högre krav på de enskilda komponenterna i en modern bil, samtidigt får det inte kosta allt för mycket heller, oftast vill man inte betala så mycket mer för en ny 5 serie än vad man gjorde innan generationsskiftet. Jämför man en 525i E34 av senaste årsmodellen med en 523i E39 av första årsmodellen så var 525i dessutom dyrare. För samma pris som man fick betala för en av de sista 525i E34 kunde man få en tidig 528i E39. För att kunna hålla bra priser i en marknad som bara blir hårdare och hårdare tvingas man ibland göra avkall på kvaliteten och köra med lite billigare komponenter. Det tror jag är förklaringen till varför E39 och E38 hade så stora problem med pixlarna i sina displayer när det idag knappt går att hitta en E34 eller E32 med samma åkomma. Å andra sidan hade E34 och E32 ett gäng andra problem som E39 och E38 inte är drabbade utav. Har en bil bättre kvalitet om man håller skadefrekvensen på samma nivå som tidigare generation fastän komplexiteten ökat? Eller måste skadefrekvensen minska för att kvaliteten ska anses ha ökat? Svaret skiljer sig beroende på vem du frågar, tror jag. Har E46 och E39 bättre kvalitet än E90 eller E60? Det tycker säkert alla E46 och E39 ägare, men det blir nog bra svårt att hitta en E90 eller E60 ägare som kan skriva under det. Har en E39 bättre kvalitet (lägre skadefrekvens) idag än vad en E60 har? Knappast, E39 börjar bli gammal nu, mycket som börjar bli slitet E60 är nyare och byggd av material som ännu inte åldrats lika mycket. I takt med att komplexiteten ökar, behöver kvaliteten öka för att skadefrekvensen ska hålla på samma nivå. Därför anser jag att nyare BMW har bättre kvalitet än äldre, men det innebär inte att de har lägre skadefrekvens än vad tidigare generationer hade när de var nya. Men sak är säker, ju nyare bil, desto bekvämare, tystare och säkrare bil. __ Min bil: Länk |
|
Njuren |
Grandy: Mina tankar om ämnet: Den upplevda kvaliten slutade på E46/E39 serien, likadant med Mercorna under samma epok. Modellserierna du anger kanske inte är sämre rent kvalitetsmässigt (dock tror jag det själv) men den upplevda kvalitetskänslan mattas ut mer och mer på dagens modeller. Miljöplasten är här för att stanna även om den upplevs som bättre i "premiumbilar" typ audi,bmw och mercas dyrare modeller. Missförstå mig inte, körkänslan är totalt sett är fortfarande oslagbar hos BMWs bilar. Vill inget mer än äga en ny 523 iam ;-) Mvh "the things you own end up owning you" |
|
Jag har ägt: 5 x VW, Nissan, 2 x SAAB (Usch), 3 x Ford (ångras mest), Toyota, Citroen, Volvo, Chrysler, 2 x Mercedes, 3 x BMW. Jag är definitivt nöjdast med BMW! Jag köper de som har gått lång på kort tid och det är konstant nybilskänsla, nästan alltid lika glad när jag kliver in i min dieselracer. Kommer definitivt att köpa en till, om ca ett år... Dålig kvalitet? Nej, Ford är dålig kvalitet. |
|
|
Upplever att Bmw håller lika hög kvalitet gentemot konkurrenterna som tidigare, dock så upplever jag också att alla märken håller sämre kvalitet än tidigare, bland annat pga elektronik och miljöplast/lack osv. Pappa kört många långa mil med märket, och vet att det håller utmärkt kvalitet, betydligt bättre än de volvo/saab han kört. Av dessa bilarna så har Bmw.na varit i bäst skick när de såldes, trots att de gick längre än de andre. Högst kvalitet upplever "vi" dock att E34 hade. //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Ska man nu vara riktigt petig med svaret som trådägare ställer så duger det egentligen inte alls att fråga här på formuet. Om man ställer frågan: "är bmw skitbilar" här inne kan man nog inte få något annat svar än "nej"! Tittar man på svaren hon fått så är det samma överallt. Nej, vill du verkligen ha reda på svaret på din fråga föreslår jag att du tittar på en sammanställning som bilbesiktningen gör varje år. SAMT tittar på den undersökning som görs av Folksam (tror det är folksam) som rankar hur nöjda köparna är med sin bil. Kanske kan det ge dig en vink om vilken bil du ska köpa. Detta är förstås min åsikt. Kanske delar inte alla den. Men att fråga på ett BMW forum är som att fråga en katolik om gud finns :) Själv har jag köpt en BMW som jag hoppas få hem snart. Och jag har för mig att BMW låg i top när det gällde nöjda köpare (men även det går att ha synpunkter på) men inte i top när de mätte bilarnas kvalité. Det gjorde Toyota om jag mins rätt. |
|
|
Hittade detta: kan vara av intresse! Länk |
|
| Nja fast den reklamen stämmer ju inte riktigt då den senaste undersökningen visar på att bmw har nöjdast ägare | |
|
Ahh, var kan jag hitta den senaste? trodde den senaste var för 07, dvs för det gångna året. |
|
|
Jag tror att jag såg någon glimt om hur ställningarna såg ut nu för ett tag sedan men det är inte officiellt då den kanske inte är klar ännu. Som det låg till nu var Bmw ledande iaf. Mitt fel det va nog bara en preview jag hade sett.. Ursäkta. |
|
|
Stort hyllage till Mugge för den enastående skrivningen! Enligt mig får man vad man betalar för, oavsett märke när det gäller bilar över 8år gamla. En bil som inte går döda, Volvo 945 gle -91, 42000mil och fortfarande samma koppling ;) Automat lådor har en begränsad livstid oavsett märke. Ju högre motoreffekt, mer slitage. Det är inte kul o punga ut 8000kr för en service på en bil som kanske kostade 30000kr i inköp. |
|
|
Hej! En sanning är att BMW byggs inte längre med samma kvalitetsnormer som för 10-15 år sedan. Min teori är att det kan bero på stinna aktieägare, stress och i slutändan ett tecken för tiden vi är inne i, ytlighet? Nu är det inte alls fel men vid jämförelse nybilsköp kontra E39 kan det påverka helheten. Hur vet man detta då? 1. Fråga en billackerare hur yttjockleken på lacken är i jämförelse för 10 eller 15 år sedan. Jag har själv provmätt några BMWs och det är skillnad.... 2. Fundera kring hur många procent av en bil som är tillverkad i samma land som den sätts samman i. En del producerad i Tyskland med vad det innebär av hundraårigt stolt hantverkskunnande i alla led fram tills slutleverans vet jag vad det innebär. Det finns även i Sverige runtomkring överallt. En maskintillverkad del i andra delen av världen då? Vem som helst kan trycka på en knapp till en maskin. Det är en kvalitetstekniker som i slutändan avgör vad som får passera.... Genom en slimmad produktion där allt ska gå så snabbt som möjligt med så små felmarginaler och så perfekt som möjligt..... 3. Att bygga varumärke tar tiotals år men det kan också ta några år att verkligen boosta försäljningen och öka i volym. Jag unnar varje människa i Sverige att kunna någon gång få uppleva den föraroptimerade glädje det innebär att få sitta bakom ratten på en BMW. Om din fråga angående E39. Det är en bekvämare bil, har fler roliga finesser och tillbehör du kan ha chansen att springa på en och visst vågar du. Sedan är valet av kaross och växellåda individuellt. I Sverige har vi av någon outgrundlig anledning alltid haft vanan att släpa omkring en massa som "kan vara bra att ha". Det är väl därför Limousine är populärare i Tyskland och Touring i Sverige. Varför släpa husvagn när det finns vandrarhem t ex?:) Automatlåda är bekvämt men manuell låda drar i de flesta fall mindre bränsle och man tappar inte känslan för bilkörning lika lätt. Vad som är rätt för dig vet bara du. Själv har jag konstaterat att 2 stolar räcker väl och baksätet i min förra E39 det använde jag lika ofta som det snöar i Juli. Det finns ju taxi:) Lycka till! Asken |
|
|
Hej. Det där med bränsleåtgång manuellt vs automat verkar lite blandat. Enligt min instruktionsbok så drar automaten lite lite mindre än manuellt växlade bmw:s utom i stadstrafik. De som är lite lite törstigare i övrig körning mot manuellt växlade är: 518 automat, 518 automat touring 525td automat , 525 td automat touring 525 tds automat och 525 automat touring. Bayerische Motoren Werke |
|
| Stinna aktieägare skriver Asken, men är inte BMW ägt av samma familj, Quant, sedan urminnes tider? | |
| Efter lite googlande visade det sig att Quandt "endast" äger 46 % av BMW. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.