AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
582

Skillnader på motorer med och utan lambda?

Xy
252
Xyris
520i -93
Min fru har köpt en 528 -83. Upptäckte att det satt en sketen katt på bilen! Trodde vi skulle slippa det på en såpass gammal bil. Gillar inte när det börjar krångla med lambdan osv. Sen försvinner ju lite effekt också och bilen drar mer i soppa. Nu är det så att avgassystemet var så rostigt så jag och en kompis fick kapa bort en massa och göra nya rör och svetsa ihop det hela. Även katten var tvungen att tas bort pga att den var så rostskadad. Det jag undrar över är skillnaden på motorstyrning och förbrukning på bilar med och respektive utan lambda. Det blir väl ett helt annat system med lambdasond? Drar bilar utan lambda mindre bensin än dem med? Om vi nu tänker bort katten. Tycker bilen är så törstig. Hade en 320 -84 förrut utan katt som jag kunde köra MYCKET snålare med.

Jag gillar bilar som är djurfria!!
kan ju vara en motor+insprut från en nyare bmw, men det låter konstigt, borde ju vara en 3.5 från nyare e32 eller e34 då, sitter det en kat OCH en sond så ta bort katten o behåll sonden! jag rensade kattarna på min, men märker ingen större skillnad i effekt eller förbrukning!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.