AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.354

Eftermontera HiFi system eller likannde

dl
4
dlundak
120iM -07
Är det någon som vet om det går att eftermontera BMW original HiFi system i en 1-serie 5d? I så fall, vad kostar det?

Om det inte går, någon som har tips på hur jag kan förbättra ljudet i bilen utan att göra ingrepp utan använda befintliga högtalarplaceringar. Har idag Business systemet.

Bilen är en 120d 5d - 2008.
Stackare! Business systemet är så dåligt att det skadar BMWs prestige känsla. Förstår inte att dom sätter det i sina bilar.
Jag har HiFi i min bil men ska slänga i ett Alpine slutsteg snart, HiFi är inte heller bra men är ändå 10 gånger bättre än Business.

Satsa på ett nytt slutsteg och nya högtalare. För en 10.000kr får du ett ljud som är mycket mycket bättre än det bästa som BMW har att erbjuda.
Jag köpte en oanvänd CD Professional på ebay och bytte ut min Business (ca 2.500 kr). Sen köpte jag Hifi-framsystemet från BMW (ca 1500 kr) och bytte ut högtalarna i dörrarna och diskanterna. Utöver det har jag en Infinity Basslink (3.500 kr) i bagaget, så nu låter de faktiskt riktigt bra.

Skillnaden i prioordning när det gäller ljudet: 1. Basslink, 2. Hifihögtalarna, 3. Huvudenheten.

Största fördelen med huvudenheten är enligt mig mp3-stödet, större display. Sen filtrerar den även ljudet på ett annat sätt (skickar ingen bas till bakre högtalarna t ex) men jag hade svårt att märka den skillnaden (förutom att jag fick koppla om Basslinken till en av subbarna under framsätet).

Visa användare
236
Linni229
BMW 640xd GC -16
Passat Alltrack -16
dlundak: Ja, det var lite tunt ljud i din undermotoriserade bil! ;)
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
jakob > fick du ut lågnivå/balanserad signal ur Prof CDn eller körde du högnivå in i Basslinken?
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
dlundak >
ett bra eftermarknads 4" (alt. 5,25" med grund korg) kitsystem i dörrarna fram, samt nya basar under stolarna tex SWS-8, som jag nämner i denna tråd Länk , samt separat steg till allt, osynligt blir det också.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
SWS-8 är vad vissa kallar mer eller mindre "bult-on" :) Länk
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
(förfarandet är samma E90 vs E87, samma grejer)
HFR>> Kopplar in Basslinken med högnivå.
go
198
gokar
430dA -16
Jakobt:
Om man kopplar in en baslåda med högnivå, kan man helt enkelt parallellkoppla signalen från en av bakhögtalarna?
Ja, det kan man göra. I mitt fall hade jag så först, men fick som sagt koppla in mig på en av subbarna under framsätena istället, efter att jag hade bytt huvudenhet (Professional-enheten filtrerar bort basen till bakhögtalarna).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.