|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en klurig fråga till er alla! Har tänkt sälja min 525iAM -03 E39 med 13000 mil på mätaren och köpa en 320-325 E46 -03-04. Frågan är vad som är smartast byta nu eller vänta till nästa sommar? Vilken bilmodell sjunker mest i värde i kronor räknar? Jag tror att det är min, vad tror ni? Mvh Samuel | |
|
Väldigt svårt att säga, båda modellerna (ja, alla modeller överhuvudtaget) sjunker som stenar just nu... E46:an borde ha stannat upp nu, men fortsätter trots allt sjunka i pris - men det är nog som du säger, e39:an ligger nog än mer pyrt till... Svårt att säga, det är trots allt köparens marknad fullständigt... Oavsett vad hade jag väntat lite med att byta till efter sommaren, nu är marknaden trots allt stendöd... |
|
| Nu är helt fel tid att sälja bil, bättre att vänta till efter semstern. Fråga vilken handlare som helst, juni/juli har alltid varit en iskalla månader att sälja bil. | |
| Vilken tid är egentligen bäst att försöka sälja, är nästa vår bra? Då borde väl folk bli sugna på ny bil? | |
|
Svårt att spå framtiden. E39 facelift sjönk en hel del förra året medan E46 till en början höll emot lite men senare delen av året och i år har även dessa sjunkit med bra fart. En annan faktor för dig är också hur mycket du kommer att köra med din 525? På 13' mil är den fortfarande attraktiv hos många men när den passerar 15' mil ökar i alla fall inte antalet intressenter. Obefogat eller inte så är det bara att acceptera att många mil på en bil minskar antalet spekulanter. Varför ska du byta till en E46? Tycker den bil du har är mycket mer bil för pengarna än en dyrare E46 med sämre utrymmen och komfort. ___ //Ulf |
|
|
Mätaren kommer nog att stå på strax under 15' nästa vår. Anledningen till att jag är sugen på att byta är flera; lägre bränsleförbrukning med manuell låda, rädsla för att automat ska börja krångla, komplicerade hjulupphängningar som blir dyrt i längden, billigare försäkring, ingen risk för xenonstöld (för E46:an är väl inte drabbad av detta), kanske även minskat slitage på bromsar då min äter bromsskivor. Men den kanske största anledningen är att jag vill ha lite mer prestanda. 525 med M-pkt går relativt fort när det svänger men rakt fram är kombinationen 192 hk och seg automat väldigt tråkigt. En manuell 325 eller möjligtvis 330 (dock verkar ju fina 330 hålla värdet ruggigt bra) bör rimligtvis gå betydligt bättre. |
|
| Vad tror ni förresten man får ut för bilen nu resp om ett år? Kan man i dagsläget få ut 100' och om ett år 80' eller är det för optimistiskt räknat? | |
|
Oftast brukar mars-maj vara rätt period, men även aug-sept kan vara enklare då många börjar på nytt jobb och plötsligt inser att de behöver en extra pendlarbil. Sen finns det särskilt eftertraktade modeller i litet antal som det ständigt är efterfrågan på, oavsett årstid. Har personligen dåliga erfarenheter av att sälja bil under denna tid på året, det kräver lågt pris och tålamod som säljare. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.