|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Bland det viktigaste för att prestera bra tider på bana är att ha hög utgångshastighet ur kurvorna. Det får man inte per automatik med hög effekt utan med bra bra väghållning och en skicklig förare. Får till en hög utgångshastighet inför en raksträcka så så kommer du lämna konkurrenten bakom dig meter för meter innan Porschen nått upp samma fart som du fick redan hade vid utgången. Sedan ska han börja plocka in och det kommer han att göra pga bättre vikt/effekt förhållande. Sen gäller det för dig bromsa senare och effektivare vilket kommer vara enklare för dig beroende på att du har en lättare bil och lägre fart. Om ni båda är gröna på bankörning så är det absolut effektivaste att träna, träna och träna. Skulle inte förvåna mig om du kommer sänka vartiderna med uppemot 10 sekunder på de flesta av Sveriges banor efter ett par timmar träning. Sen kan du skaffa R-däck, styva upp chassit, plocka ur onödiga saker (reservhjul, inredning osv) och plocka några enstaka sekunder till. Hoppas sedan på att Killen i Porschen inte gjort samma sak för då kan du nog få problem. Lycka till! |
|
|
Ska hålla med många här som säger att du måste träna. Mycket med den bil du har. Sen om du ska verkligen uppgradera bilen för bana... Tänk grupp N väghålning som har nämnts, bra strörre bromsar, 17 tummare med R däck för däcken spelar enorm roll på bana och sen motorn... En tunbo vore den enklaste och billigaste väg att få ut över 200 hästar av din motor. Och då kommer in frågan om diffen. Med andra ord du kan ta konseptet hur långt din plånbok orkar men det bästa du kan göra är köra till banan och träna så mycket du bara kan.... Karl F. |
|
|
Varför tunga 17" på banan? Skulle rekommendera 15" med R-däck till en 318is. |
|
|
Tunga? Det beror på hur mycket man betalar för fälgar. Tänkte 17 för att få så korta profiler på däcken som möjligt. Då bril bilen "krispigare" på banan. Och hela posten var menat för att visa hur långt han kan gå, eller nästan iaf. Karl F. |
|
|
Please brothers in arms....bsl ska alltså ställa upp med en 318 mot en 928 UTAN att det ska kosta allt han äger. Nu vet jag ju inte hur mycket det är, men de flesta inser nog att det inte blir någon fight för Porschen utan väldigt mycket pengar lagda på BMW:n. Oavsett hur mycket han tränar och byter fjädrar/däck så lär det bli en ojämn kamp. Finns det någon som på fullt allvar tror att man hänger av en 928 på bana med en 318 om det inte ska kosta väldigt mycket i uppgraderings/förbättringsåtgärder för BMW:n? : ) |
|
|
Posten var menat för att säga precis det. Att det kommer att kosta mycket pengar för att fixa upp den. Får nog lära mig att skriva bättre så att alla förstår vad jag menar. Karl F. |
|
|
det här är inte på nått vis på blodigt allvar utan en rolig sak mellan 2 vänner .. så trist att en del tar det så allvarligt att man behöver vara oförskämd .. det är som jag säger en rolig sak jag vet att han vinner lätt men tänkte i alla fall komma som en god 2 med så liten marginal som är möjligt ... här är det saken som gör det roligt på lek mer ... jag gör det bästa som är möjligt sen tränar jag å gasar det jag vågar å kommer förmodligen ha roligt å det är det som räknas .. jag letar nu dom bästa fjädrar / dämpare som går att hitta för en vettig peng å sen måste jag kolla på bromsar . efter det hivar jag ut allt löst i bilen å tränar å hoppas att på tur ... vi kan om någon är inte meddela tid å platts ..om någon vill ha lite kul å se oss slira runt å skämma ut oss .... ha kul är nyckel ordet |
|
|
Ok att vara oförkämd var verkligen inte min mening. De flesta av de saker jag radade upp kan köpas beg. Så om kanske 10 till 15 papp är en vettig peng så kan allt detta funka. Och då har du en bra chans att vinna :-) Så jag ber om ursäkt till alla jag har förolämpat. Lycka till med det hela och ja det vore roligt och veta hur det gick för dig. Karl F. |
|
|
Ser ingen anledning att köra 17" på 318is. Svårt med totaldiametern och mer polärttröghetsmoment Bättre att gå ner i totaldiameter för utväxlingen. 205/50-15 är en bra (och billig) storlek för en 318is. Och däcksidan på de flexar inte mycket med r-däck. Carbotech XP8 och orginal skivor räcker ju till för 20min tävling, borde ju funka här med.... 330-mike: Tror du är den enda som verkligen tar detta på allvar. Det som gäller i detta fallet är väl mest att har man inte provat så kan man inte veta. Därför uppmuntrar bl.a. jag till försöket:) Dessutom vet jag hur överraskad man kan bli. |
|
|
Syntes inte min smiley i slutet av mitt inlägg så förtydligar jag det här : ))))) Jodå det vore kul att se ett sådant race, men jag tror inte någon blir särskilt överraskad av utgången. Det vore roligare att se en 318 standard mot en 318 uppiffad med förslagen givna här i tråden. |
|
|
Sätter du två hyffsat rutinerade och jämnsnabba, förare i respektive bil vinner säkert Porschen. Om jag bara ska gissa tror jag också sbl får ett tufft jobb. Men, nu är det två som är ganska nya på bankörning så jag tror utgången kan bli vilket som. Har aldrig kört en 928 på bana men jag kan tänka mig att en 318 är mer lätthanterlig passar en nybörjare bättre. Om man ska generalisera grovt så skiljer det vanligtvis mer mellan förarna än bilarna på en vanlig banträff. Alltså med träning, träning, träning och lite bättre däck och bromsar så är nog inte utgången helt given. Go fot it! |
|
|
Läs lite i denna tråden för att få lite inspiration till din 318is Länk det går att göra massor till relativt små pengar. Lycka till! Johan S www.bimmer.se Länk CS#4079/SC#580 |
|
|
tack :-) jo vi prata lite löst om att man kanske kunde göra någon form av handikapp tex hk/vikt eller nått sånt att jag får försprång eller nått sånt men kanske någon klok här kan komma med ett förslag så blir det lite mer upp till föraren ...å om någon annan vill ha en dag med lite kul så välkomna ... |
|
|
Han kanske kan ha ett par personer i bilen då du kör själv? Karl F. |
|
|
Om ni båda två är lika stora klantar på banan så skulle iallfall JAG gissa att det bästa sättet att få din 318 snabbare runt banan är att träna föraren. Ut o gasa bana bara. R-däck är ju en nödvändighet naturligtvis, men sen är det BARA träning som gäller. När du kört ett antal pass så kommer du snabbt att märka vad bilen behöver bli bättre på. Skulle gissa på att den bästa/billigaste inriktningen att gå är att lätta biljäkeln såmycket det bara går. Ut med ALLT som inte behövs, som baksätet exempelvis. Lycka till! //amullo --- |
|
|
nu vet vi hur det går när 2 blåbär möter varandra :-) hör å häpna 1 biten så zoooom var jag efter! men vet ni som jag gissade å bad om i smyg så krokna han efter en bra bit .. för jag har ägt den bilen å det är en inte allt för lätt sak att flänga runt med länge ( man låda + ur trög koppling ) så han vann men lite mer än en bil längd :-) å jag jag vet att med en tränad kille bakom ratten skulle det varit mer men det var roligt å det ska vi göra fler ggr :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.