AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.383

går det att få en 318is snabbt runt en bana ..utan att det kostar allt man har?

Sida 1 av 2
sb
13
sbl
bmw 318is e36

bmw 525
hej jo jag har en 318is .. som jag bytte mot en porche 928 ... jag gillar min lilla bmw som är mer lätt körd än vad 928 var ..nu har jag slagit vad med han som har min gamla 928 att jag ska ta mej runt en bana lika snabbt ...

så tack sam för tipps å trix hur jag löser det ..

hur är tex m3 dämpare som man kan köpa till den osv??

Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Måste du verkligen plåga din bil?
Borde inte en justerbar coilover kit vara bättre för just bana? Har sett ett par hufsat billiga på nätet fast då vet jag inte om de är något bra...
Låter som ett intressant problem, 928an ligger väl på ca 300hk och med en exemplarisk viktfördelning så fjädringen på bmwn torde vara det minsta problemet.

Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died.
Det va ett jävla gnäll! ;)

Finns ju lite variabler vi inte vet.
Första 928:orna hade 240hk t.ex. Och väger bra mycket mer.
Viktfördelningen i en 318is är 51/49 kontra 50/50 i porschen, inte mycket att bråka om.
Spelar ju roll var man skall köra också;) En 318is har ju ingen chans på Nürburgring t.ex. Men på Sviestad eller sturup är det en helt annan femma.

En 318is klass standard går att köra (nästan) lika fort som en M3 3.0 som är standard förutom däck runt Gälleråsen t.ex.

Sen är väl frågan hur stor budgeten är? Och hur vardagsvänlig den skall vara.

M3 dämpare och fjädrar är ju inte värt att använda, knappt märkbart bättre än orginal. Bilstein sprint eller gula koni och typ H&R race är bättre än de billigare coiloverkitten, det är jag rätt övertygad om.
Det med mer camber fram, r-däck och hårdare bromsbelägg gör riktigt stor skillnad på varvtider.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Ut med hela inredningen, släpp ned tanken och kasta den (läcker troligtvis ändå),
montera plastmotorhuv och baklucka, I med en 10L fuelcell, samt en frigolit-stol.

sedan gör ett försök! ;)

/L
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Byt motor om du öht ska se nummerplåten bak på 928:an : )
sb
13
sbl
bmw 318is e36

bmw 525
jo 928 är en s så 300 hk var det men ...i alla fall jag tyckte att den var gräslig att ratta när det svängde som tusan ... i det här fallet vägen mellan uppsala å forsmark .. den svänger riktigt bra.. å i hög fart med 928 så fick man svettas bra ..men det kändes säkert ... men när jag kör samma sträcka med bmw så är det så lätt att svänga å känns då lika säkert .. så det var det som fick mej att spänna upp mej dum i hela huvet som jag är ....

Prova, då vet du iaf:)
Man kan bli riktigt överraskad ibland.

Det jag är ute efter är inte att säga att en 318is är snabbare än en 928, för det tror jag inte. Men en 318is med lite väghållningsgodis är inte helt oäven. Och hk spelar mycket mindre roll i verkligheten än vad tangentbordsryttare tror.
sb
13
sbl
bmw 318is e36

bmw 525
jo du har helt rätt men klart att jag inte på nått vis tror att den är snabbare uten det jag menar att när det svänger så med bra väghålling så kommer man inte så långt efter ...

Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
sbl;

glöm inte att lägga lite pengar på att uppdatera föraren också!
sb
13
sbl
bmw 318is e36

bmw 525
äää den andra är en lika stor klant som jag ... så vi har samma handikapp där ju :-)

sb
13
sbl
bmw 318is e36

bmw 525
det jag i alla fall fått för mej är att med en bil som inte väger så mycket borde ( tror jag ) i alla fall kunna hålla en bra fart i kurvor å backar ..men tappar ju på rakor ...men skulle det rimligt vis med lite bättre dämpare å vikt fördelning å kanske göra nått åt bromsar ..gå att få den till högre farter i kurvor den 928 å på så vis inte komma så grymt efter?? vad säger ni som vet??

33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Alltså...allt handlar inte om hur hög fart du kan hålla in och igenom kurvor, utan till STOR del hur mycket kraft du har UT ur kurvor och alltså hur snabbt du får upp farten igen.
Med tanke på en 300-hästars V8:s vrid, lär polaren ha lämnat dig efter första kurvans utgång oavsett hur snabbt du kunde passera den.
sb
13
sbl
bmw 318is e36

bmw 525
du har nog helt rätt i det ... jag ger upp gissar att jag tog i lite för mycket ..jaja men jag erkänner det i alla fall :-)

Och jag säger att det är precis tvärt om i princip.
Det spelar större roll hur fort det går i kurvorna, än hur bra det accar på rakorna.
För tiden runt svenska banor det vill säga.
T.ex är en en 318is E30 "grupp N" klass standard. Rätt mycket snabbare än en orginal E46 330.

MEN, 300hk är givetvis bra stor skillnad i detta fallet och Porschen kan ju inte vara helt kass i kurvorna.
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Jag säger att det spelar väldigt stor roll hur snabbt en bil får upp farten UT UR kurvorna, hur snabbt den accelerar på raksträckorna (vilket också är avgörande förstås).

Vridet i en 300 hk V8 kommer helt avgöra oavsett hur snabbt en 318 med lättare vikt och bättre (??) kurvtagningsförmåga går igenom kurvorna.
sb
13
sbl
bmw 318is e36

bmw 525
mina kloka herrar ...finns det nått jag kan göra (utan att dräpa bilen ) å i alla fall av gå med lite heder :-)

jag håller på letar stötdämpare ... nu tex .. måste jag göra nått åt bromsar tex??

ps det här är som en rolig grej nu ... att se hur långt efter jag blir ...

ingen tror att jag ens kommer i närheten :-)

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
e30 318is?
Justerbara koni alt bilstein sprint alt grupp-n dämpare, fjädrar det är ett helt vad du ska ha bilen till m,en som banträffs bil funkar grupp-n fjädrarna. Om man nu inte ska sattsa på justerbart fjädersäte och köra med 2,25" fjädrar, Den blir lite stum för rent gatåka med grupp-n fjädrar men det funkar.
Titta även på bussningar en excentrisk bakre bärarms bussning i framvagnen gör nytta- Spec eftersom den stummar till framvagnen ngt.
bromsar: orginal med bättre belägg och förbättra kylningen till bromsarna samt bromsvätska med högre kokpunkt funkar bra.

330 mike du har inte kört mkt bana själv eller?

Med min gamla 318is som hade lite piffad i maskin och väghållning (+r-däck) 1,17 tider på knutan. Helt ok med en ren gatbil med +140 hkr .
Lättning i all ära men om två "oerfarna" förare ska göra upp sätter jag en krona på motoreffekten. Visst kan den som är lite galen utmana iaf!

928 är väl gt-vagnarnas gt vagn och fartkänslan blir lite mindre än i en lite tunnare och ljudligare e30. Men som Pelle P skriver så går det att stumma till det ordentligt för att åka på tre hjul med e30n och att ratta en 928 runt en bana torde bli ett tröttsamt krängande.

Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died.
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Nej jag har inte kört bana själv, men jag har kört fort in och ut ur kurvor tillräckligt många gånger för att inse att vridet är helt avgörande för hur snabbt man kommer upp i fart i utgången av en kurva.

Det borde rimligen gå att räkna ut vad man "tjänar" mest på - att hålla hög fart in i och genom kurva, eller att snabbt få upp hastighet i utgången.

Inte för att jag tror att en 928 går så värst mycket långsammare genom kurvan än en 318 om det inte hänger i första hand på förarens kvalitét, men för sakens skull.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.