|
|
|
|---|---|
|
Hej. Vad behöver jag göra för att kunna köra min 735i E23 84a med etanol? Mvh William | |
|
Tjaa du säkert köra i över 15% etanol utan att du behöver pilla med någonting. Skall du konvertera hela motorn så behöver du ett mycket bra tålamod. |
|
| du kan *^^ Vart är Edit kanppen? | |
|
Ok så om jag tankar fullt (100liter) så kör jag i 15 liter etanol, 85 liter 98 och blyersättningen? Blir ju några kronor billigare. Den blir lite piggare då med va? Finns det nått speciellt jag behöver tänka på när jag blandar så? Tack för ditt svar. Mvh William |
|
| högre bränsletryck behövs också om du ska köra enbart med etanol....att blanda 15+85 % tror jag inte gör någon nytta direkt...har provat detta själv & bilen drar mer "soppa" då,alltså du sparar inga pengar på detta diekt...tex om din bmw drar 1liter/mil bensin så är jag säker på att den drar 1.2-1.3/mil med bensin & etanol....t.o.m om du skulle konvertera för att helt köra på etanol så höjs förbrukningen....så har det varit på bilar jag testat på..har kört med 30-70 blandning..dock inte bmw ska man kanske tillägga.mvh | |
| konstig uppfattning folk har om etanol som faktiskt är giftigare än bensin. | |
|
Utveckla det WAN, jag dricker etanol varje vecka, bensin skulle jag inte dricka, det dör man av vid väldigt små doser. Vad det gäller gaserna efter förbräningen så har båda giftiga ämnen. Vilket menar du är värre med etanol? *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
| vid -7grader så är etanolen mer giftig ! | |
| Länk | |
|
Till att börja med så är Ankeborgsnytt inte en källa man ska ta på för mycket allvar! Enligt dom så dör man av chips, fisk, rött kött, vitt kött, äpplen och så vidare, -det är en sensationsnyhetstidning helt enkelt, -dom skriver allt som kan väcka lite uppmärksamhet. Men det står ju ingenting där som har med "giftigheten" i etanolen att göra!?! Vad det gäller framställningsmetoderna så finns det diverse och sanningen är att vi vet inte vad vi får i tanken egentligen. Det där med -7 grader får du gärna beskriva närmare också! Exakt vad är giftigare? *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Det stog väl inget om giftighet i den länken? /Mats J |
|
|
Tänker först och främst på pengar och prestanda. Vill dom ha bättre miljö (om det nu är giftigare med etanol) så får dom sänka priset på bensinen. Vill inte köpa en nissan micra heller, men kan jag komma undan billigare med bibehållen prestanda så är det klart jag tar det alternativet. Tack för svaren. Mvh William |
|
| Länk titta på fler nyheter etanol ger mer avgaser 08-04-20 | |
|
William, den effektökning du kan få ut på en icke överladdad motor finner man i att tändningen kan ställas tidigare samt att du kan höja kompressionen, dessa tillsammans kan ge mer effekt, men det är inte mycket. Att blaska och blanda i viss del e85 kan löna sej ekonomiskt. Vissa upplever att bilen känns lite piggare, men då har de nog bara rensat ur spridarna med spriten. Om du skall mäta förbrukningen med höjt bränsletryck kan du glömma bränslemätare/färddator, de stämmer inte då. Tankmätaren kommer att visa fel då det är annan densitet på etanolen också. För att köra på e85 behöver du 30-40% mer bränsle på alla punkter, lägre energiinnehål i etanolen är orsaken till det. Man brukar räkna på ett oktantal på runt 104 med e85. Etanol får mycket skit att lossna i bränslesystemet och vissa pumpar och gummisorter går sönder efter ett tag, obehandlad aluminium kan ibland ta skada också. Jag vill bara klargöra att jag inte är någon etanolfantast, annat än i en turbomotor avsedd för hög effekt. Men jag blir så less på journalister okunniga tolkningar av resultat. Bara rubriken avslöjar att en Pelle-jöns skrivit artikeln. Robert Collin är ju en riktig sopa också, det skrämmande är att pöbeln litar på honom för att han är "expert" Kolla länken och analysera resultatet (PDF-fil): Länk Visst är HC-halten högre vid kallstarten, likaså Aldehyderna. Men HC är ett samlingsnamn för kolväten, från etanol blir det mest bara etanol. Exakt samma ämne som alla här gladeligen sprutar rakt ut i naturen. Från bensin som inte består av en kort kolkedja utan en massa olika komplicerade sådanna bildas mycket otrevliga ämnen. Aldehyderna är också ett samlingsnamn på en del farliga/och ofarliga ämnen. Samma som uppstår i kroppen när man dricker sprit faktiskt! Kolla även storleksordningen på de utsläppen innan man förfasas över 10-dubblingar osv. Är väldigt småa mängder här. Sen att NOx-halten är lägre i etanolen i alla lägen säger man inte så mycket om, inte heller att den har en större påverkan än CO2 på växtuseffekten. Att bensen finns i bensinavgaserna nämns inte så mycket om heller. Går att vända dom här testerna åt vilket håll man vill, sen kanske man ska vinkla det som en fråga. Vad ska vi göra för att lösa kallstartsproblematiken? Den är ju ett problem för bensin och dieselbilen också... *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Ok tackar.. Kör nog på bensin, det låter inte så lockande nu i efterhand med etanol. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.