|
|
|
|---|---|
|
Arrrrgh! Jag har blivit dömd för vårdslöshet i trafik till följd av att jag somnade vid ratten förra sommaren. Vid tillfället var jag på väg hem från jobb vid kl 02, och körde i diket. Totalkvaddade bil och släp, samt fick sy 18 stygn i skallen. Fick även en spricka i bröstkorgen som är bestående. Även nacksmärtor i två veckor... Visar sig senare att jag bilen bara är trafikförsäkrad!!! #!¤ osv. Får inte en spänn av försäkringsbolaget, men 15,000:- för skrotet av en bilskrot. En nätt förlust på ca 200,000:-. När man sen har kommit över det initiala chocken och den ekonomiska smällen så är det dags för köttkvarnen att dra igång. Blir dömd i tinget till dagsböter, och blir därmed prickad i registret för vårdslöshet i trafik. Som om inte det skulle räck dyket det upp ett brev från länsstyrelsen nu tre månader efter domen. Nu skall mitt körkort omprövas, skriver till dem och svaret kommer två dagar senare: körkortet dras in i fyra månader. ---#¤%¤#%#%&¤R"#%#--- Detta trots att jag bor två och en halv mil från min arbetsplats, och då och då behöver bil i tjänsten. Ska det vara på det här viset??? Jag menar att jag redan betalat ett minst sagt tillräckligt högt pris för min försummelse. Låg på intensiven i två dygn, har förtfarande glassplitter kvar i huvudet, bestående smärtor i bröstet mm. Gick med en kvarts miljon minus i mitt företag, vilket leder till att det kommer att avveckas under året. Sedan kommer staten och brännmärker mig med vårdslöshet i trafik och dagsböter, och till på köpet vill man nu att jag inte skall kunna jobba i fyra månader. Fy H-E!!! När man har kommit över den senaste persen kommer de och trycker ner en i skoskaften igen... Helt sjukt. Finns det något man kan göra för att få länsstyrelen att ändra på sitt beslut? Och i så fall vad? Snälla om någon har erfarenhet av detta så hjälp mig!!! | |
|
Försök överklaga, skriv till länsstyrelsen och säg att du behöver körkortet i jobbet... //Cosmos "4000rpm = körglädje" E28 Registret #160 |
|
| Känns som om de ger blanka f-n i det bara! De måste ju ha vägt in det i sitt beslut... Får nog ringa och prata med dem. Hoppas det hjälper. | |
| Surt sa räven! De rättsliga instanserna tar ingen hänsyn till hur stor ekonomisk förlust Du drabbades av på grund av olyckan. Inte heller de personskador Du ådrog dig påverkar beslutet av körkortsindragning. Att somna under färd ser Polisen lika allvarligt på som att köra bil alkoholpåverkad. Därav det relativt stränga straffet. Pröva att skriva ett välformulerat brev till ansvarig instans där Du på ett sakligt sätt deklarerar din situation. Dock utan att blanda in ditt fysiska samt ekonomiska lidande som var en direkt följd av olyckan. Påpeka endast ditt behov av körkort för att klara att sköta ditt jobb. | |
| Tack för det bjoerck! | |
|
Jag tycker att du borde kontakta en advokat för han eller hon kan faktiskt hjälpa dig i detta kaos... who dares wins... |
|
|
Tjenare. Du verkar ha fått lite mkt pga ditt misstag. Kanske kan trafikjuristen hjälpa dig. Länk /Edvard BMW CS # 4503 |
|
323E21terror |
Gör det enda rätta, kör utan körkort.. farten är min drog |
| INTE ett bra förslag! Prata med en jurist som sagt. | |
|
Nu kommer jag kanske låta lite grinig, men var du trött innan du somnade eller var du klarvaken ? När man börjar bli trött så kan man ju köra in till vägkanten, kliva ur bilen och röra på sig så att man blir mindre trött ! Funktion före styling! |
|
|
hmm,jo braxen det är lätt att vara efterklok.Oftast tänker man inte på att stanna om man är lite trött kanske.Som för egen del så kvaddade jag min bil lite i fronten(520i) för någon vecka sen för väjning av hare,då fick man ju höra att man skulle kört över haren istället ,men reflexen gjorde ju så att man väjde och körde ner i ett dike :( fick dock ut pengar för halva bilens värde så det blev ju inte så stora förluster förutom en mindre fin BMW på vägarna :( Hoppas det löser sig för dig Jens Ek........låter fruktansvärt det du råkat ut för. Mvh Ricke |
|
|
Har somnat en gång när jag var på väg från Gbg till Lkpg i Borås. Som tur var var det 09:00 och solen stod rakt in i bilen. Alltså blev jag bländad. Tänk på det killar. Säg aldrig att ni somnat, det var ett rådjur, det var solen, en bil kom över på fel sida vägen. Hitta på något. Tråkigt att höra att det gick som det gick. Jag totalskrotade min bil i 90 knyck rätt ut i ett dike med stora stenbumlingar. Slog en framlängesvolt och tryckte upp motorn en halvmeter i huven. Fick ett rivmärke i lillfingret samt ont av bältet (försvann på två dagar) Tilläggas kan att det var en Opel Kadett 83:a!!! |
|
| Glömde skriva det väsentliga: Har man somnat en gång gör man ALDRIG om det. Som om det vore någon tröst för dig just nu. | |
|
Braxen> vem somnar om man är klarvaken? Jag var väldigt trött faktiskt, ringde till min bror som körde 500 m före mig (körde två bilar av någon outgrundlig anledning) och kom överens om att vi skulle stanna så fort vi fann en parkeringsplats. Tog dock inte mer än tre minuter efter det samtalet förrän olyckan var ett faktum... Shit happens tyvärr! Ricke> Tack för omtanken! Carnal> Så sant så! Kunde lika väl legat på kyrkogården nu. Det är knappast vad man tror ska hända en en vacker sommarkväll... För min egen del vaknade jag när jag var nere med ena hjulparet i diket, ryckte instinktivt tag i ratten vilket gjorde att hela ekipaget gick upp på bredställ (bil plus åtta meter släp = tretton meter, bilen på vägbanan och släpet i diket). Sedan tog det bara en halv sekund innan hela världen började snurra. Vaknade av att brorsan som vänt tillbaka till olycksplatsen hjälpte mig ur bilen. (hängde halvvägs ut genom förarfönstret, taket intryckt) Han hade sett hela akten i backspegeln, vilken syn... Till råga på allt kom det en taxi med två trevliga människor i, vilka jag givetvis berättade ALLT om olyckan för innan ambulans och brandkår kom till platsen. Detta gjorde det omöjligt att hitta på någon trolig förklaring i efterhand. Så till alla er som läser detta: TAG LÄRDOM! Kör aldrig när ni känner att ni är trötta, det är ett spel med den högsta insatsen!!! Och om ni nu ändå skulle råka ut för detta någon gång i livet, håll tyst om vad som verkligen hände! Detta är en läxa man definitvt lär sig oavsett statens inblandning... |
|
|
Bra att du lärde dig något ! Synd bara att det var på den otrevliga sättet ! Funktion före styling! |
|
| DOM BRUKAR INTE BRYR SIG. MEN OM DU BER DIN ARBETS GIVARE ATT SKRIVA ETT INTYG PÅ ATT DU MÅSTA HA KÖRKORT I TJÄNSTEN ANNARS BLIR DU AV MED JOBBET SÅ BRUKAR DOM BLI LITE SNÄLLARE | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.