AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
2.135

Elakt stenskott i lacken, vad göra.

Nu under senaste tvätten upptäckte jag att jag har fått ett stenskott eller om det nu var en dubb ifrån ett vinterdäck. Det är precis till höger om vindrutan på a-stolpen. Eftersom jag har silver metallic är det lite svårt att säga, men jag misstänker att det är så pass djupt att det är plåten jag ser i det lilla hålet.

Nu är frågan, vad göra. Är lackstift det enda alternativet och i så fall kan jag på något sätt skydda så att rosten inte kommer underifrån efter att jag har lagt på lacken? Kanske jag ska åka med det till en lackguru? Vad tror ni?
BM
75
BMW_Troll
318i -85 (E30)
320i -92 (E36)
318i -90 (E30)
520i -97 (E34)
Om du inte är gammal i facket inom lackering kanske det är bäst att låta en lackerare kolla på det.
Annars är det bara tvätta rent, ta lite rostskyddsfärg och dutta dit först för att gardera dig mot rost och sen ta lackstiftet.
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
här är en bra tråd Länk
Lycka till!
Man ska inte göra det mer komplicerat än det är. Om det bara är ett litet hål och man inte ser någon rost räcker det att bättra med ett lackstift.
Tack för hjälpen.

Har haft massor att göra så bilen har tyvärr fått vänta lite, men jag ska försöka ordna lite tid.

Hur som helst, tack för tipsen!
Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Jag har lagat massa stenskott :-D Har inte andvänt rostfärg, kanske bra(?) Men borde räcka med vanligt lackstift om skottet är färskt.

Ta en vass coctailtandpetare, doppa denna i färgstiftsbehållaren så du får med dig en liten droppe, dutta i hålet, så det nästan fylls till toppen, låt torka en minut eller 3. Gör samma sak med klarlackstiftet.

Har av en proffs fått lära mig att man kan skita i klarlackstiftet(nackdelen är att vaxar du bilen så kan du få vita prickar i hålen). Jag kör i det på vissa hål som är liute djupare. Man kan efterslipa med fint våt-sanpapper på klarlackslagningen(sjukt varsamt såklart!) Sen efterploera med polermaskin, men det är lite överkurs.

För att underlätta att fylla i hålen med lack så häll upp en kapsyl med t-röd, toppa i färdroppen i denna sen direkt ner i skott-hålet. T-röden tunnar ut färgen lite samt gör den "aktiv" i några sekunder, färgen letar sig enklare ner i hålet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.